اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

خانه مهری که مورد بی‌مهری مسؤولان است/ غیرت و همت نوجوانان سرای نصیر لاهیجان

مرکز خانه خیریه «سرای نصیر لاهیجان» محل نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست است که هیچ چشمداشت مادی به دولت و مسئولین ندارد اما اینکه حضور معنوی آن‌ها قوت قلبی برای کارکنان این مجموعه و فرزندان این مجموعه می‌شود.

خانه مهری که مورد بی‌مهری مسؤولان است/ غیرت و همت نوجوانان سرای نصیر لاهیجان

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، به مناسبت عید غدیر خم عده‌ای از اعضای انجمن بانوان خبرنگار و روزنامه‌نگار بسیج رسانه استان به یکی از مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست لاهیجان رفته و با مسؤولین این مرکز نگهداری، گفت‌وگو و مشکلات و خواسته‌های آنان را موردبررسی قرار دادند.

امروز که قرار شد به‌عنوان دیدار عیدانه انجمن بانوان خبرنگار به بررسی مشکلات و رسیدگی به مطالبات بخشی از خیرینی که گمنام و در مظلومیت تمام، کارهای بزرگ انسانی می‌کنند قلم بزنیم، مشتاقانه عزم راه کرده و خود را به دیدار انسان‌هایی که همه وجود خود را برای خدا خرج می‌کنند رسانده و به مصاحبه با مسئول «خانه خیریه سرای نصیر لاهیجان» پرداختم.

مسیر خیرخواهی جز زیبایی نیست

سید مهدی صلواتیان بانی ایجاد سرای نصیر در گفت‌وگویی صمیمانه از زیبایی خدمت به کودکان و نوجوانان سخن گفت و مسیر خیرخواهی را جز زیبایی تفسیر نکرد. او می‌گوید، «کودکان و نوجوانان این مرکز نگهداری که تنها مرکز نگهداری کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست در لاهیجان است دنیای عجیبی داشته و گذشته سختی را تجربه کرده‌اند و این تجربه سخت در گذشته، مسئولیت ما را برای رسیدگی به این عزیزان دوچندان می‌کند، اگرچه خیرین همواره مهربانی خود را از این خانه خیریه سرای نصیر دریغ نکردند اما مهر و محبت خداوند همواره نصیب حال این بچه‌ها بوده و مدد الهی هیچ‌گاه ما را تنها نگذاشته است».

فرماندار دعوت کودکان این مرکز را قبول نکرد

صلواتیان از کم‌لطفی برخی از مسؤولان در حمایت‌های معنوی آنان گله کرده و می‌گوید، «خدا می‌داند که ما از مسؤولان انتظار کمک مالی نداریم، اما حضور معنوی آن‌ها قوت‌بخش کارکنان خدوم ما و همچنین فرزندان این محل نگهداری است تا احساس تنهایی نکرده و خود را فرزند این جامعه تلقی کنند، اما افسوس که فرماندار لاهیجان باوجوداینکه چندین بار دعوت‌شده اما در این مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست که تحت نظارت سازمان بهزیستی است، حضور پیدا نکرده و کودکان و نوجوانان این مرکز را چشم‌به‌راه خود قرار داده است.»

آقای صلواتیان ادامه داد، «با همه مشکلات اجازه نمی‌دهیم تا به این فرزندان بد بگذرد و با لبخندی از سر تواضع، گفته اگر به کیف و کفش این‌ها نگاه کنید سعی کرده‌ایم تا هم‌تراز باقی فرزندان این شهر زندگی کنند و غم ظاهر نداشته باشند».

غیرت و همت نوجوانان سرای نصیر

او از همت این بچه‌ها سخن گفته و معتقد است، در ایام تعطیلات نوجوانان را برای مهارت‌آموزی هدایت می‌کنیم تا حرفه بیاموزند تا گلیم خود را بتوانند از آب بکشند بیرون؛ اما مسئله شغل این افراد دغدغه و مطالبه ماست، در خصوص ارتقای سطح زندگی فرزندان ترخیصی این مرکز، تلاش کردیم تا با ثبت‌نام آنان در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مبادرت به اخذ گواهینامه مهارت فنی برای آنان داشته باشیم تا تمامی آن‌ها با توجه به مهارت کسب‌شده بتوانند وارد بازار کار شوند، اما اینکه انتظار داشته باشیم تا در سال، سهمیه‌ای برای جذب فرزندان این مرکز، قائل شوند تا آن‌ها روانه مراکز اداری شوند، انتظار غیرقابل منطقی نیست چراکه می‌تواند آینده روشن و انگیزه‌ای برای فرزندانی که در این مرکز زندگی می‌کنند باشد، چنین حمایت‌های معنوی قطعاً از دست مراکز دولتی برمی‌آید اما اینکه چرا انجام نمی‌دهند برای ما نیز جای تعجب است.

استقبال از فعالیت گروه‌های جهادی

از آقای صلواتیان پرسیدم آیا گروه‌ها و مراکز خدماتی و گروه‌های جهادی به سراغ شما می‌آیند و کمک‌حالتان می‌شوند؟! سرش را پایین انداخت و با تواضع تمام پاسخ داد: تاکنون چنین مسئله‌ای اتفاق نیفتاده این بچه‌ها باید به‌صورت مداوم ویزیت شوند و یا به خدمات دندانپزشکی نیاز دارند که هزینه‌های آن‌هم بسیار بالاست، اگر این اتفاق و این آمادگی از گروه‌های مختلف پزشکی و جهادی وجود داشته باشد ما استقبال می‌کنیم.

ایجاد مرکز نگهداری سالمندان با حضور کودکان و نوجوانان

این خیر ارزشمند، با بیان اینکه کارکنان این مجموعه بدون هیچ چشم‌داشتی و با کمترین دریافتی به‌صورت شیفتی به این فرزندان رسیدگی می‌کنند، افزود: به کمک خیرین، در کنار این مجموعه زمینی خریداری‌شده تا محل نگهداری سالمندان و یا مهد سالمندان باشد تا به‌واسطه حضور این کودکان و نوجوانان، سالمندان فضای خانوادگی را تجربه کرده و این رفت‌وآمد نوجوانان با سالمندان، مانع بسیاری از بیماری‌ها ازجمله آلزایمر شود این موضوع یکی از برنامه‌ها و دغدغه‌های ماست که متأسفانه برای اخذ مجوزهای آن با مشکلات زیادی روبرو هستیم اگرچه حضور مسئولین در این مجموعه می‌توانست بسیاری از مشکلات را برطرف کند اما افتخار این نیز برای ما میسر نشد.

آقای صلواتیان می‌گوید، فرزندانی که ترخیص می‌شوند را نیز رها نمی‌کنیم و هرگاه مشکلی دارند در حد توان آن‌ها را برطرف می‌کنیم آن‌ها فرزندان ما و خانواده ما هستند با تمام وجود در کنار آنان احساس سرزندگی می‌کنیم. همین حس نیز منجر به این شده که باوجود مشکلات فراوان اقتصادی اما برکت فراوان الهی نصیب این مرکز شده و خداوند همواره ما را جلوی این فرزندان روسفید کرده است.

 

خانه خیریه کودک و نوجوان سرای نصیر لاهیجان در سال ۱۳۸۲ با جذب پنج کودک شروع به کار کرد و هدف آن نیز نگهداری و مراقبت از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست است.

این مرکز دارای دو پروانه فعالیت یکی مربوط به کودکان ۶ تا ۱۲ سال و دیگری مربوط به نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال است، در این مرکز فقط کودکان و نوجوانان پسر پذیرش می‌شوند و در حال حاضر در این مرکز خیریه ۲۰ فرزند نگهداری می‌شود.

از آغاز تأسیس این مرکز خیریه تاکنون ۵۴ نفر فرزند جذب و ۳۴ نفر ترخیص شده‌اند اقداماتی نیز در خصوص بازگشت به خانواده این فرزندان نیز صورت می‌گیرد، واحد مددکاری مرکز نسبت به شناسایی بستگان فرزندان اقدام کرده و پس از بررسی‌های لازم و بازدید از منازل اولیا و بستگان آنان و بررسی میزان درآمد خانواده و سایر مواردی که به فرزندان در جهت یک زندگی مستقل و مناسب کمک نماید اقدام به بازگشت فرزندان به خانواده‌ها می‌کنند تاکنون موفق شدند ۱۳ فرزند را به خانواده‌هایشان تحویل داده و در این راستا نیز بازدیدهای دوره‌ای از این خانواده‌ها انجام می‌گیرد.

سرای نصیر لاهیجان مورد بی‌مهری مسؤولین

مرکز خانه خیریه «سرای نصیر لاهیجان» محل نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست است که هیچ چشمداشت مادی به دولت و مسؤولین ندارد اما اینکه حضور معنوی آن‌ها قوت قلبی برای کارکنان این مجموعه و فرزندان این مجموعه می‌شود مسئله‌ای است که باید به آن اندیشید،کاش حضور به‌موقع و به هنگام مسؤولین به مراکزی که حضور فیزیکی آن‌ها می‌تواند کمک‌حالی برای آن‌ها باشد صورت می‌گرفت و مسؤولین به تأسی از مولا امیرالمؤمنین (ع) دست نوازشی بر سر این عزیزان می‌کشیدند تا مرام و مسلک امیرالمؤمنین (ع) در تاریکی شب برای این فرزندان هویدا شد اگرچه همه نمی‌توانند امیرالمؤمنین (ع) باشند اما شیعه و پیرو علی علیه‌السلام باید راه مولایش را در پیش بگیرد اگرنه در کلام، شهادتین گفتن مرام صاحب روز غدیر نیست.

 

گفتنی است در انتهای دیدار مبلغی به نیابت از یکی از خیرین به این مرکز جهت عیدی روز غدیر به فرزندان خانه خیریه سرای نصیر لاهیجان تقدیم شد.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول