اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

هرمزگان در تب کرونا می‌سوزد/ 76 فوتی فقط در یک هفته

هرمزگان در یک هفته اخیر 76 فوتی ناشی از کرونا داشته و وضعیت بیمارستان‌های این استان به گونه‌ای است که ظرفیت پذیرش بیشتر ندارند.

هرمزگان در تب کرونا می‌سوزد/ 76 فوتی فقط در یک هفته

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، در یک هفته اخیر و بنابر آمار روزانه اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان متأسفانه 76 نفر در این استان جان باخته‌اند و این در حالی است که بیمارستان‌های هرمزگان مملو از بیماران بدحال است. 

از سوی دیگر طی روزهای اخیر متأسفانه هرمزگان شاهد رکوردزنی‌های بی‌سابقه‌ای در زمینه کرونا است به طوری که برای اولین بار شمار بیماران بستری کرونا در استان از هزار نفر گذشت و شمار بستری‌های روزانه نیز هر روز رکورد تازه‌ای را به ثبت می‌رساند.

عبور بستری‌ها از 1160 نفر و عبور بستری‌های بدحال از 36 نفر

اکنون به گفته فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، شمار افراد بستری در هرمزگان به بیش از 1160 نفر رسیده و برای اولین بار در استان شمار افراد بدحال نیز از 36 نفر عبور کرده است.

هرمزگان همزمان پیک چهارم و پنجم کرونا را طی می‌کند و حتی سفر وزیر بهداشت به استان و تدابیر پس از سفر وی نیز نتوانست از شمار فوتی‌ها و موارد بستری روزانه بکاهد. 

 

تزریق واکسن کرونا در استان نیز با سرعت و دامنه وسیع‌تری در جریان است اما به نظر می‌رسد تزریق کنندگان دوز اول پس از خروج از مراکز واکسیناسیون، مراعات کمتری می‌کنند و با وسواس کمتری نسبت به استفاده از ماسک در جامعه تردد می‌کنند و همین عامل نیز موجب ابتلای آنان به کرونا می‌شود.

در مجموع تا امروز (5شنبه 7 مردادماه) حدود 260 هزار دوز واکسن در استان تزریق شده که فقط 40 هزار نفر از آنان دوز دوم را هم تزریق کرده‌اند.

روزهای گرم تابستان و تشدید کرونا

با مشاهده اوضاع و احوال کنونی هرمزگان به نظر می‌رسد روزهای گرم هرمزگان، روزهای تب کرونایی نیز هست به طوری که سابقه اوج‌گیری بحران کرونا در هرمزگان به روزهای گرم سال پیش و در تیرماه 99 باز می‌گردد که شمار فوتی‌ها به بالاترین حد خود رسید و حالا باز در گرم‌ترین روزهای هرمزگان نیز شاهد پرشمارترین فوتی‌ها در طول روز هستیم.

 

مراکز بهداشتی و درمانی هرمزگان نیز وضعیتی کاملا بحرانی دارند. از حدود 4 هفته پیش که دکتر حسنی آزاد معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و از متخصصان بیماری‌های عفونی با #هرمزگان_مظلوم خبر از بحرانی بودن وضعیت بیمارستان و بستری افراد در راهروها خبر داد تا اکنون که شمار بستری‌های روزانه به دو برابر آن روز و شمار کل بستری‌شدگان نیز به همین نسبت افزایش یافته، عملا بحرانی فراتر از باور در هرمزگان در جریان است.

تعطیلی کارساز هست؛ نیست!

تعطیلی کسب و کار و ... نیز عملا تنها به گرفتاری کسبه منجر شده و از آن جا که جامعه اقتصادی کشش فشار بیشتری برای اعمال تعطیلی‌های بیشتر را ندارد لذا پس از هر اعلام تعطیلی شاهد بی‌توجهی‌های زیادی به تعطیلی‌های کرونایی هستیم و همین امر نیز بر شدت بحران در استان افزوده است.

 

بیمارستان صحرایی سپاه و انبوه بیماران

بیمارستان صحرایی نیروی دریایی سپاه نیز که از حدود 10 روز قبل در محوطه بیمارستان شهید محمدی عملیاتی شده، کمک بزرگی به کادر درمان بشمار می‌رود اما شمار موارد بستری فراتر از ظرفیت این بیمارستان صحرایی است و بسیاری از افراد با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی به طور سرپایی داروی  لازم را از جمله رمدیسیور تهیه و دریافت می‌کنند و مدت زمان بستری را در منازل و با استفاده شخصی از کپسول‌های اکسیژن و یا دستگاه‌های اکسیژن‌ساز طی می‌کنند تا بهبودی نسبی کسب کنند.

 

 

آغاز واکسیناسیون بالای 18 سال در جزایر

از جزایر هرمز و ابوموسی و لارک خبر می‌رسد که از روز گذشته واکسیناسیون افرادی بالای 18 سال آغاز شده و شاید این واکسیناسیون عمومی در جزایر بتواند جلوی فرورفتن آنها در وضعیت سیاه کرونا را بگیرد اما سرعت واکسیناسیون در هرمزگان تابعی از در اختیار قراردادن واکسن از سوی مرکز به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است و تجربه نشان داده که این دانشگاه در قالب مراکز واکسیناسیون خود قادر است تا روزانه بیش از 20 هزار دوز واکسن را تزریق کند اما در عمده روزها این میزان دارای نوسان است و به عنوان مثال در دور روز اخیر به طور متوسط روزانه 10 هزار دوز واکسن در استان تزریق شده است.

به گزارش فارس، کرونا تا امروز در هرمزگان بیش از 1650 فوتی قطعی به جای گذاشته است و روز به روز بر شمار این موارد فوتی افزوده می‌شود ولی پرسش این جاست که برای مهار این وضعیت باید چه کرد؟ راه مهار این وضعیت آشفته اما رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در بخش پیشگیری و شناسایی دقیق افراد مبتلا به کرونا و خدمات رسانی فوری و موثر به آنها و دیگر افراد پیرامونی آنان برای جلوگیری از پخش شدن آنان در جامعه است. 

راهی که کوتاهی در آن روز به روز هرمزگان را گرفتارتر خواهد کرد. راهی که یک سوی آن رعایت مردم و سوی دیگر آن اجرای جهادی طرح شهید سلیمانی در هرمزگان به منظور شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه آنان در حداقل زمان ممکن است.

انتهای پیام/ 88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول