اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رئیس‌جمهور تونس: مجری کامل قانون اساسی هستم/ غنوشی: به گفت‌وگوی ملی دعوت می‌کنیم

رئیس جمهور تونس شامگاه پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد همه اقدامات فوق‌العاده وی مبتنی بر قانون اساسی است و هیچ کدام از حقوق و آزادی‌ها را نقض نمی‌کند. رئیس جنبش النهضه هم بر گفت‌وگوی ملی تاکید کرد.

رئیس‌جمهور تونس: مجری کامل قانون اساسی هستم/ غنوشی: به گفت‌وگوی ملی دعوت می‌کنیم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «قیس سعید» رئیس جمهور تونس شامگاه پنجشنبه با صدور فرمانی مصونیت قضایی اعضای پارلمان را در طول مدت تعلیق فعالیت نهاد قانونگذار لغو کرد.

به گزارش پایگاه خبری المیادین، سعید با صدور بیانیه‌ای خطاب به  تونسی‌های ساکن داخل یا خارج این کشور گفت: بابت حقوق و آزادی‌ها در تونس اطمینان خاطر داشته باشید، زیرا همه چیز تحت حکم قانون است و دولت عروسک خیمه شب بازی نیست که رشته‌هایی آن را به حرکت درآورند.

رئیس جمهور تونس ضمن تاکید بر اهتمام وی به اجرای متون قانون اساسی گفت: هیچ کسی بازداشت نشده و هیچ کسی از حقوق خود محروم نشده است و این اقدامات فوق العاده هم به منظور تضمین حقوق و آزادی‌ها و استمرار کار دولت گرفته شده است.

سعید با تاکید بر اینکه اجازه به بازی گرفتن دولت و فروپاشی را ندارد، گفت که او در کار خود به همین مردمی که در بیست و پنچم ژؤئیه به خیابان‌ها آمدند، متکی است.

«هشام المشیشی» نخست وزیر برکنار شده تونس نیز روز پنجشنبه ضمن بیان اینکه از هیچ کدام از حقوق خود محروم نشده است، هر گونه شایعات درباره اینکه مورد ضرب و شتم یا تهدید با سلاح قرار گرفته باشد رد کرد.

راشد الغنوشی رئیس جنبش النهضه تونس هم که از حامیان نخست وزیر برکنار شده است، روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه به گفت وگوی ملی در کشورش دعوت کرد و از آمادگی النهضه برای امتیازدهی به منظور بازگشت دموکراسی به تونس گفت.

او تاکید کرد: ما می‌خواهیم یک گفت‌وگوی ملی وجود داشته باشد تا معلوم شود چه دولتی به درد تونس می‌خورد به خصوص که از زمان صدور تصمیم‌های رئیس جمهور از طرف ما هیچ صحبتی با رئیس جمهور یا نزدیکانش صورت نگرفته است.

 الغنوشی با بیان اینکه النهضه مسئولیت بخشی از اشتباهاتی را که در سال‌های گذشته رخ داده است، می پذیرد، گفت:  امروز برای ما قانون اساسی از وابستگی به قدرت مهم‌تر است، اما اگر گفت‌‌وگوها به نتیجه نرسید، تصمیم‌گیری را به مردم واگذار می‌کنیم.

در همین حال «محمد علی البوغدیری» جانشین دبیر کل اتحادیه کل مشاغل تونس به عنوان بانفوذترین نهاد اقتصادی این کشور در دستگاه حکومتی گفت: این اتحادیه نقشه راهی را به رئیس جمهور ارائه خواهد داد که مربوط به ایده هایی در حوزه سیاست و اقتصاد است زیرا ما می خواهیم این وضعیت دوره گذار انتقالی در کوتاه ترین زمان ممکن فیصله یابد.

رئیس جمهور تونس روز پنجشنبه در ادامه صدور تصمیم‌های فوق العاده خود الازهر اللونغو، رئیس سازمان اطلاعات این کشور را برکنار کرد.

قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس شامگاه یکشنبه طی تصمیم ناگهانی که از تلویزیون این کشور اعلام کرد هشام المشیشی، نخست وزیر این کشور را برکنار و فعالیت پارلمان را تعلیق کرد.

روز یکشنبه در شهرهای مختلف تونس به ویژه در پایتخت اعتراضات گسترده‌ای علیه دولت و احزاب مخالف برگزار شده بود.

در پی این اقدام سعید، صبح روز دوشنبه راشد الغنوشی رئیس مجلس و رئیس حزب حرکت النهضه و جمعی از نمایندگان به پارلمان رفتند اما ارتش مانع ورود آنان به ساختمان مجلس شد.

الغنوشی ممانعت از ورود آنان به پارلمان را محکوم کرده و از تمامی نمایندگان خواست تا مسئولیت‌های خود را انجام داده و از اختیارات خود استفاده کنند، اما پس از آن سخنان المشیشی در اعلام آمادگی برای کناره‌گیری از قدرت، نشانه تسلیم شدن او و جنبش النهضه در برابر واقعیت امر بود.

رئیس جمهور تونس همان یکشنبه شب گذشته، ابراهیم البرتاجی، وزیر دفاع و حسنا بن سلیمان، وزیر دادگستری این کشور را  هم از سمت‌شان برکنار کرد.

سعید همچنین از منشی‌های این وزارتخانه‌ها خواست به عنوان مسئول در دولت پیش برد امور به کار خود ادامه دهند.

رئیس جمهور تونس همچنین از مردم کشورش خواسته بود ضمن حفظ آرامش فریب شایعات و اقدامات تحریک آمیز را نخورند. او چندین بار تاکید کرده است که همه اقداماتش مبتنی بر قانون اساسی است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول