اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

45 هزار تخت بیمارستانی در قرق بیماران کرونایی/ واردات8/5 میلیون واکسن کرونا در روز‌های آینده

45 هزار تخت بیمارستانی در کشور در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته و تنها در استان تهران، بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ بیمار بستری و تقریباً ۴ هزار بیمار بستری موقت داریم .

45 هزار تخت بیمارستانی در قرق بیماران کرونایی/ واردات8/5 میلیون واکسن کرونا در روز‌های آینده

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، با ادامه رشد آمار قربانیان و رکوردشکنی‌های پی در پی مبتلایان جدید و موارد بستری بویژه در تهران وضعیت در مراکز درمانی فوق بحرانی گزارش می‌شود. این در حالی است که ویروس دلتا در کنار سرایت‌پذیری بسیار بالا روزانه بیماران زیادی را روانه بیمارستان‌ها می‌کند. قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید؛ 45 هزار تخت بیمارستانی در کشور در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته و تنها در استان تهران، بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ بیمار بستری و تقریباً ۴ هزار بیمار بستری موقت داریم و تعداد بستری‌های روزانه از تعداد ترخیصی‌ها بیشتر شده است.

خبرهای رسیده از مراکز درمان نشان می‌دهد بسیاری از پزشکان و پرستاران با وجود تزریق هر دو دوز واکسن کرونا مجدداً به ویروس دلتا مبتلا می‌شوند. البته در کنار اوضاع نابسامان مراکز درمانی در زمینه کمبود تخت‌های بستری، دارو و تجهزات پزشکی همچنین کادر درمان از فشار مضاعف در پیک پنجم ابراز گلایه می‌کنند. اوضاع در کشور با قرمز شدن 285شهر دیگر در حالی رو به وخامت گذاشته است که‌ بند و تبصره‌های مربوط به پروتکل‌های بهداشتی فقط روی کاغذ مانده است؛ جاده‌ها و رستوران‌ها باز است و شلوغی‌ها و رفت‌و‌آمدهای بی‌رویه در داخل شهر همچنان وجود دارد و... همه اینها از امواج سنگین ویروس دلتا در کشور حکایت دارد.

هم اینک کار به جایی رسیده که وزارت بهداشت از ناجا و سپاه پاسداران تقاضای کمک کرده بلکه از فشار و بار روی بیمارستان‌های دانشگاهی‌اش کم شود. در چنین شرایطی آمارهای روزانه وزارت بهداشت از افزایش تصاعدی موارد فوت و ابتلا و بستری خبر می‌دهد.

دیروز نیز بر‌اساس آمارهای روزانه وزارت بهداشت 24 هزار و 715 بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد که دو هزار و 865 نفر از آنها بستری شدند و 270 بیمار دیگر نیز جان‌شان را از دست دادند. 7 مرداد تعداد موارد بستری با ثبت عدد 3 هزار و 500 بیمار در روز در تابستان 1400 رکورد جدیدی را شکست. همچنین در 24 ساعت منتهی به روز گذشته آمار تزریق واکسن در مجموع به 12 میلیون و 18 هزار و 648 مورد رسید. تعداد تزریق دوز روزانه دیروز 210 هزار و 418 دوز بوده است.

تزریق روزانه واکسن از مرز 400 هزار دوز گذشت

به دنبال تأمین واکسن کرونا در روزها و هفته‌های اخیر و به نوعی به حد نصاب رسیدن قابل قبولی از واکسیناسیون افراد در گروه‌های سنی پر‌خطر، گروه‌های شغلی پرخطر یعنی فاز سوم واکسیناسیون علیه کرونا در کشور کلید خورد و همزمان با عید غدیر واکسیناسیون 10 گروه شغلی یا گروه‌های پرخطر فازسوم واکسیناسیون آغاز شد که شامل معلمان، اصحاب رسانه و خبرنگاران، اساتید حوزه و دانشگاه، زندانیان و کارکنان بانک، قضات و کارمندان دادگاه‌های سراسر کشور و... است.

پیش از این واکسیناسیون رانندگان تاکسی و حمل و نقل عمومی و مترو نیز شروع شده بود. این در حالی است که طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا دو هفته دیگر 8 و نیم میلیون واکسن کرونا وارد کشور می‌شود.

در همین زمینه دومین محموله از واکسن آسترازنکا اهدایی از طرف ژاپن به ایران روز جمعه وارد کشور شد. این محموله بیش از یک میلیون دوز است. در عین حال روز گذشته هم دهمین محموله واکسن روسی به حجم 100 هزار دوز وارد کشور شد.

علیرضا رئیسی با بیان اینکه علاوه بر مجموع محموله‌های وارداتی واکسن از ژاپن و روسیه که به تازگی وارد کشور شده و به دو میلیون و 30هزار دوز می‌رسد، تا یکشنبه بیش از یک میلیون و آخر هفته هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن از چین وارد می‌شود، همچنین دو هفته‌ بعد هم ۴ میلیون دوز واکسن دیگر به دست ما می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال همه‌ ۵۹ میلیون نفر گروه هدف حداقل یک دوز واکسن را دریافت خواهند کرد، گفت: واکسیناسیون افراد بالای ۳۵ سال تا آبان ماه تکمیل می‌شود.

بر‌اساس گزارش‌های روزانه آمار تزریق واکسن کرونا؛ تعداد دوز تزریق روزانه واکسن روز پنجشنبه به 400 هزار و 492 دوز تزریق رسید. آنطور که سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرده است؛ در حال حاضر وضعیت به نقطه حداکثری واکسیناسیون روزانه نزدیک شده و با ادامه این روند تقریباً برای دو هفته واکسن موجود است. از طرفی طبق برنامه واکسیناسیون عمومی دوز اول واکسن‌ها تزریق می‌شود و واکسن دوز دوم هم با توجه به ورود محموله‌های جدید ازجمله محموله واکسن آسترازنکا تولید ژاپن روز جمعه و دو محموله از چین در هفته آتی و البته ورود واکسن‌های سبد کوواکس در روزها و هفته‌های آتی و ورود منظم واکسن کوو ایران برکت به سبد واکسیناسیون ملی به صورت هفتگی ادامه خواهد یافت.

بخش خصوصی نخستین محموله واکسن کرونا را وارد کشور کرد

شرکت کوبل دارو پس از اخذ مجوز‌های لازم از سازمان غذا و دارو، اولین محموله واکسن کرونا بخش خصوصی را روز پنجشنبه وارد فرودگاه امام خمینی تهران کرد و به مسئولان وزارت بهداشت تحویل داد. این محموله ۳۱۵ هزار دوز واکسن آسترازنکا است که به‌صورت تحت لیسانس، در شرکت R-Pharm روسیه با نام تجاری R-Covi تولید شده است و پس از انجام تشریفات گمرکی در فرودگاه امام خمینی تهران به مسئولان وزارت بهداشت تحویل داده شد و فرایند انبارش، توزیع و تزریق واکسن کماکان توسط این وزارتخانه انجام خواهد شد.

جزئیات نحوه واکسیناسیون گروه‌های شغلی پرخطر

واکسیناسیون خبرنگاران روز پنجشنبه گذشته در حالی به شکل نمادین انجام شد که بنا به گفته رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت؛ واکسیناسیون دیگر اصحاب رسانه و خبرنگاران نیز به این شکل خواهد بود؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فهرستی از اصحاب رسانه، خبرنگاران و عوامل فنی و اجرایی رسانه‌ها ارائه و با اولویت‌بندی که به نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود، واکسیناسیون‌شان آغاز شد و در سراسر کشور انجام می‌شود و واکسیناسیون اصحاب رسانه تداوم می‌یابد.

در گروه‌های شغلی سازمان یا صنف مربوطه، از سوی اداره کل استان‌های مختلف احصا و اعلام می‌شود. به عنوان مثال در اصحاب رسانه با هماهنگی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در معلمان با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه‌ها از طریق وزارت علوم، هموطنانی که در زندان‌ها هستند، از سوی سازمان زندان‌ها و... اعلام می‌شود.

واکسیناسیون معلمان هم تا 25 مرداد ادامه دارد. بر اساس تفاهم بین وزارت بهداشت و درمان با وزارت آموزش و پرورش، تهیه لیست معلمان و نوبت دهی فرهنگیان بر عهده وزارت آموزش و پرورش و تأمین، تهیه و تزریق واکسن برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.

285 شهر قرمز،‌ 110 شهر نارنجی و 53 شهر زرد

براساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۹میلیون و ۳۶۶ هزار و ۲۹۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۶۵۲هزار و ۳۵۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲ میلیون و ۱۸ هزار و ۶۴۸ دوز رسید.

در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول