اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سفیر پیشین ایران در آلمان: دولت روحانی کمترین تجربه و شناخت را از غرب داشت

سفیر پیشین کشورمان در آلمان نوشت: اشتباهی که دولت آقای روحانی مرتکب شد، این بود که گمان کردند می‌توانند از آمریکا و غرب حسن نیت بگیرند درحالی‌که در این موضوع سادگی کردند.

سفیر پیشین ایران در آلمان: دولت روحانی کمترین تجربه و شناخت را از غرب داشت

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری فارس، علیرضا شیخ عطار سفیر پیشین کشورمان در آلمان طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: ما در روابط خود با کشورها هیچ‌گاه ریشه‌های دشمنی و حتی دوستی را دقیق بررسی نکرده‌ایم تا بتوانیم بر اساس آن کشورها را رتبه‌بندی و روابط خود را تنظیم کنیم. علت اصلی این نقیصه در عملکرد دولت فعلی نیز در کنار برخی نکات مثبت آن، دشمن‌شناسی ناکافی و ناقص دولت آقای روحانی بوده است.‌

درحالی غرب یک مجموعه تفکر است که اساسا با پدیده انقلاب اسلامی دچار مشکل بوده و علت این اختلاف نیز در ریشه فکری ماست.‌ تفکر غرب مبتنی بر سکولاریسم و جدایی دین از سیاست و نقش ندادن به دین در زندگی اجتماعی است درحالی‌که اساس تعالیم اسلام پایه حرکات فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی است.

بنابراین ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم به غرب اعتماد کنیم اما نه به این معنی حالا که نمی‌توانیم اعتماد کنیم پس جنگ به راه بیندازیم،چراکه جنگ مربوط به مرحله آخر است اما وقتی قرار است در موارد خاصی با آنها به‌صورت تاکتیکی و نه‌ استراتژیک توافق کنیم، باید یادمان بماند طرف مقابل دشمن است و مبانی فکری یکدیگر را قبول نداریم.

اشتباهی که دولت آقای روحانی مرتکب شد، این بود که گمان کردند می‌توانند از آمریکا و غرب حسن نیت بگیرند درحالی‌که در این موضوع سادگی کردند. غربی‌ها از همه بهتر می‌دانند که ما در چه مرحله‌ای از پیشرفت هسته‌ای قرار داریم و از سوی دیگر وقتی بالاترین مقام مذهبی و مرجع ما تأکید دارد استفاده از سلاح هسته‌ای حرام است و بازرسی‌ها نیز این نکته را نشان داده، آنها دیگر متوجه شده‌اند ایران به دنبال این موارد نیست اما با این‌حال این موضوع را بهانه می‌کنند که شکاف‌ها را عمق ببخشند. 

باوجوداین در این بازه زمانی سه اتفاق خوب رخ داد؛‌ اتفاق نخست این بود که رهبر انقلاب چارچوب‌ها را مشخص کردند و اتفاق دوم طرحی بود که مجلس ارائه کرد و کاملا مشروعیت نوع مذاکرات را مشخص کرد تا دیگرکسی باسلیقه و باورهای شخصی خود رفتار نکند و اتفاق سوم این‌که آمریکایی‌ها و سه کشور غربی هم در این مذاکرات نشان دادند به دنبال اصلاح نیستند.

همچنین یکی از خواسته‌های ایران، رفع تحریم و درعین‌حال تعهد دادن آمریکایی‌ها برای عدم خروج از برجام مانند دوره ترامپ بود، لذا باید با معاهده برجام مانند دیگر معاهدات بین‌المللی رفتار می‌شد اما آمریکا حاضر به دادن چنین تعهدی هم نشد، ازاین رو،این خود نشانه‌ای است که نشان می‌دهد چرا نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد. در مذاکرات وین صرفا قرار بود برجام احیا شود اما طرف مقابل اعلام کرد باید مذاکرات منطقه‌ای و موشکی نیز به مذاکرات اضافه شود، بنابراین این هم نکته دیگری است که نشان داد نمی‌توان به غرب اعتماد کرد.

یک زمانی قرار است مذاکرات جدیدی آغاز شود که باید گفت برجام تمام و ما برجام دو می‌خواهیم اما وقتی اروپایی‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم کاری کنیم که آمریکا به برجام بازگردد، دیگر نمی‌توانند محتوا را تغییر دهند و باید به همان برجام بازگردند نه یک برجام جدید، بنابراین این مواضع نشان می‌دهد که به هیچ وجه غرب قابل اعتماد نیست و از این رو رهبر انقلاب هوشمندانه این تذکر را به دولت بعدی دادند که نه‌تنها درزمینه مذاکرات هسته‌ای بلکه در هر پروژه اقتصادی و هر نوع تعامل با غرب باید بدانیم ما به‌طور ایدئولوژیک و فلسفی با غرب دچار زاویه هستیم و نمی‌توانیم بر مبنای اعتماد به آنها حرکت کنیم و باید بر اساس محاسبه پیش برویم.  

مسؤولان دولت در سال ۹۲ به پیشنهاد خیرخواهان گوش ندادند درحالی‌که همین موارد فعلی ازجمله قطعیت نقض عهد از سوی غرب و آمریکا به دولت گفته و تأکید شد متن برجام به‌گونه‌ای است که به‌راحتی می‌تواند نقض شود اما افرادی که بسیار به خود اعتماد داشتند، معتقد بودند در ایران هیچ‌کس به‌اندازه آنها آمریکا را نمی‌شناسد اما تجربه تاریخی نشان ‏داد آنها کمترین تجربه را داشتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول