اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

سازمان تعاون روستایی 5 هزار تن سیب‌زمینی را برای خوراک دام‌ها می‌فروشد

سازمان تعاون روستایی 5 هزار تن سیب زمینی را در استان گلستان برای خوراک دام به قیمت کیلویی 1500 تا 1700 تومان به مزایده گذاشته است.

سازمان تعاون روستایی 5 هزار تن سیب‌زمینی را برای خوراک دام‌ها می‌فروشد

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به تازگی اعلام کرده است، سیب‌زمینی‌های انبارشده در استان گلستان را که مصرف انسانی ندارد، به پیشنهاد اتحادیه سراسری دامداران قرار است، به عنوان خوراک دام به دامداران بفرشد.

سازمان تعاون روستایی توضیح نداده است که چرا این سیب‌زمینی‌ها مصرف انسانی ندارند. این سازمان اخیرا سیب زمینی مازاد کشاورزان را به قیمت کیلویی 650 تومان خریداری کرده بود.

برای اطلاعات بیشتر با مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران گفتگو کردیم.

وی به خبرنگار فارس گفت: از آنجایی که این سیب‌زمینی‌های انباری مصرف انسانی نداشت، پیشنهاد کردیم که به عنوان خوراک دام استفاده شود؛ چراکه قیمت خوراک هم در بازار بالا است و دامداران برای تامین آن با مشکل مواجه هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه دلیلی وجود دارد که سیب‌زمینی‌های خریداری‌شد هم قابل مصرف برای انسان نباشد، گفت: این سیب‌زمینی‌ها قبلا خرید تضمینی شده است و درجه‌بندی 1 و 2 و 3 دارد. بنابراین درجه 2 و 3 آن کیفیت خوبی ندارد و برای استفاده انسان مناسب نیست. به این دلیل آنها را برای خوراک دام استفاده می‌کنند.

به گفته «عالی» سازمان مرکزی تعاون روستایی 4 الی 5  هزار تن سیب زمینی در استان گلستان را با قیمت کیلویی 1500 تا 1700 تومان به مزایده گذاشته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در پاسخ به این سؤال که آیا این سیب‌زمینی‌ها اگر به مصرف حیوان برسد مشکلات گوارشی ایجاد نمی‌کند، گفت: این محصولات به آزمایشگاه‌ها ارسال شده و جواب آزمایش‌ها به چندین متخصص نشان دادیم که از نظر آنها اشکالی برای اینکه به عنوان خوراک دام استفاده شود، ندارد و در حال حاضر دامداران از آن استقبال خوبی دارند.

به گزارش فارس، شرایط انبار، عاری بودن از بیماری و آفت در زمان تحویل سیب‌زمینی و شرایط در طول نگهداری بر میزان ماندگاری و جلوگیری از فساد و خراب شدن محصولات مؤثر است. در بسیاری از کشورها از هورمون‌ها و گازهای ویژه‌ای برای افزایش ماندگاری محصولات استفاده می‌کنند.

بر اساس قانون سازمان تعاون روستایی باید سودی که از فروش محصولات خریداری شده تضمینی را به دست می‌آورد بین کشاورزان تقسیم کند. این سازمان سیب‌زمینی را کیلویی 650 تومان خریداری کرده و اکنون نوع درجه دوم و سوم آن را به کیلویی 1500 تا 1700 تومان می‌فروشد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول