به گزارش خبرگزاری فارس در قزوین، آرزو یارکهسلخوری، نمایندهٔ انجمن سواد رسانهای در استان قزوین با اشاره به دورهٔ جامع تربیت مربی سواد رسانهای، اظهار کرد: در عصر جدید که عصر اطلاعاتی نام دارد افراد جامعه تحت تأثیر بمبارانهای رسانهای قرار داشته و رسانهها نقشی عمده در شکلگیری رفتار، عقاید، عواطف افراد بهخصوص روابط فردی و اجتماعی دارند، در این میان سواد رسانهای بهعنوان یک مهارت یکی از کارآمدترین ابزارهای نظارتی هر کشور محسوب میشود.
وی افزود: رسانهها بهنوبهٔ خود، پایه و اساس رفتارهای جمعی را رقم میزنند و بهطور ناخودآگاه بر سواد رسانهای مردم تأثیر میگذارند، مدیران رسانهها در مواجهه با مخاطبان خود باید در جهت افزایش و ارتقای سواد رسانهای آنها تلاش کنند تا بهعنوان یک رسانه قابلاعتماد شناخته شوند.
نمایندهٔ انجمن سواد رسانهای در استان قزوین عنوان کرد: با بهکارگیری سواد رسانهای، تسلط فرد در فهم خروجی رسانه افزایش پیدا میکند و فرد بهخوبی میداند از رسانه چه میخواهد و فعالانه به ارزیابی نقادانهٔ محتوای آن میپردازد؛ به این منظور یادگیری و افزایش سواد رسانهای بهعنوان مهارت و استفاده از رسانههای دیجیتال بهعنوان یکی از تکنیکهای نوین ارتباطی ضروری است.
سلخوری یادآور شد: امروزه علاوه بر تربیت شهروندی برای یک جامعهٔ ملی، نیاز آمادهسازی شهروندان برای زندگی در جامعهٔ جهانی بهصورت یک ضرورت تربیتی درآمده است، سواد رسانهای مهارتی چند بعدی است که همهٔ شهروندان، دانشآموزان، دانشجویان، اساتید دانشگاهی و اهالی رسانه به آن نیاز دارند.
وی بیان کرد: در حال حاضر سواد رسانهای بهعنوان یکی از دروس اصلی در مدارس کشور آموزش داده میشود اما یکی از مشکلات موجود کمبود مربی متخصص در حوزهٔ سواد رسانهای است، گاهی در مدارس از معلمان رشتههای غیرمرتبط برای تدریس سواد رسانه استفاده میکنند، یا برخی از مؤسسات خصوصی با استفاده از افرادی که بهرهٔ کمی از سواد رسانهای دارند دورههای آموزشی سواد رسانهای برگزار میکنند، ازاینرو انجمن سواد رسانهای ایران بههمراه دانشگاه سوره اقدام به برگزاری دورهٔ جامع تربیت مربی سواد رسانهای کرده است.
نمایندهٔ انجمن سواد رسانهای در استان قزوین خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این دورهٔ آموزش مجازی، پرورش و توانمندسازی مربیان، معلمان و اساتید سواد رسانهای بهمنظور تأمین نیاز کشور و استانهای مختلف است، این دورهٔ آموزشی شامل ۲ ترم است، ترم اول دورهٔ افزایش مهارتهای سواد رسانهای و ترم دوم دورهٔ پیشرفته و تخصصی با هدف آمادهسازی افراد برای تدریس سواد رسانهای است.
وی در ادامه اظهار کرد: رسانه شناسی، مبانی تحلیل پیامهای رسانهای، مهارتهای سواد رسانهای و تفکر انتقادی، سواد بصری، آشنایی با طراحی و تولید محتوای رسانهای، سواد خبری، شیوههای اقناعی، جریانشناسی رسانهای و تکنیکهای عملیاتی روانی، رسانه و سبک زندگی، کارگاه فناوریهای نوین، خانواده و امنیت سایبری، کودک و رسانه و اخلاق کنشگری در شبکههای اجتماعی سرفصلهای ترم اول این دورهٔ آموزشی را تشکیل میدهد.
وی یادآور شد: همهٔ شرکتکنندگان در دورهٔ تربیتمربی سواد رسانهای که موفق به گذراندن آزمون جامع و مصاحبهٔ پایان این دوره شوند، علاوه بر دریافت گواهینامهٔ معتبر از انجمن سواد رسانهای ایران و دانشگاه سوره، کد مدرسی دریافت میکنند و میتوانند با استفاده از این کد در دورههای استانی انجمن سواد رسانهای ایران تدریس کنند.
سلخوری تأکید کرد: نام افراد دارای کد مدرسی در بانک اطلاعاتی جامع اساتید، معلمان و مربیان سواد رسانهای کشور در سایت انجمن سواد رسانهای ایران و سایت دانشگاه سوره با هدف ایجاد امکان اشتغال در دانشگاهها، مدارس و ادارات بهعنوان استاد و معلم سواد رسانهای ثبت خواهد شد و همهٔ مراکزی که متقاضی مدرس سواد رسانهای هستند میتوانند با مراجعه به این فهرست از مدرسان مطمئن این مجموعه برای آموزش مهارتهای سواد رسانهای بهرهمند شوند.
وی تصریح کرد: امکان معادلسازی دروس این دوره با برخی دروس دورهٔ کارشناسی ارشد دانشکدهٔ فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره فراهم شده است و این امر باعث کوتاه شدن دورهٔ آموزشی کارشناسی ارشد و کاهش هزینههای دانشجویان دانشکدهٔ فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره خواهد شد.
نمایندهٔ انجمن سواد رسانهای در استان قزوین در پایان عنوان کرد: دورهٔ جامع تربیت مربی سواد رسانهای ایران ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ آغاز و تا ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/