اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

شهبازی: هزینه تولید «وضعیت زرد» به‌اندازه یک قسمت «مردم معمولی» هم نیست!/ سعی کردیم بدون شوخی جنسی بخندانیم

برای هر قسمت مردم معمولی به اندازه ۱۳ قسمت سریال وضعیت زرد هزینه‌ کرده‌اند و واقعا نمی‌خنداند. هر قسمت «وضعیت زرد» حداقل سه الی چهار بار مخاطب را می‌خنداند.

شهبازی: هزینه تولید «وضعیت زرد» به‌اندازه یک قسمت «مردم معمولی» هم نیست!/ سعی کردیم بدون شوخی جنسی بخندانیم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سایت خبری تحلیلی مشرق گفت‌وگویی با «محمدرضا شهبازی»، مدیریت تولید فیلمنامه سریال «وضعیت زرد» انجام داده است بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید. 
 


«وضعیت زرد» به معنای واقعی کار گروهی بود

- چالش‌برانگیزترین قسمت کارمان هم همین بود که ما می‌خواستیم مخاطبی را  که در تلویزیون عادت کرده به سریال‌های طنز با ساختارهای مشخص سال‌های اخیر، با اثری روبرو کنیم که یک مقداری چگالی شوخی‌هایش بالاست.

- من به عنوان نماینده‌ای از گروه اینجا هستم. «وضعیت زرد» به معنای واقعی کار گروهی بوده و در طول ساخت کار باهم همفکری و ایده پردازی داشتیم و در کنار یک تیم به نتیجه برای ساختن سریالی با این گونه و رعایت قواعد ژنریک.

وضعیت زرد را سیاسی نمی‌بینم

- واقعیت، من این کار را سیاسی نمی‌بینم. من این کار را مماس با روزگار و شرایط فعلی می‌بینم.

- ما در روزگاری نفس می‌کشیم که سرگرمی‌سازترین پلت‌فرم‌ها مثل «اینستاگرام» را که باز می‌کنیم چه چیزی می‌بینیم، پست‌هایی درباره سیاست.

- به سراغ تلویزیون می‌رویم، سیاست، شبکه‌های ماهواره‌ای، سیاست. ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که حضورمان در المیپک هم سیاسی است. یعنی «کیمیا علیزاده» که سهمیه المپیک دریافت نکرده، در تیم پناهجویان در مقابل ایران قرار می‌دهند، بلی...، این اتفاق کاملا سیاسی است. اما از نظر من «وضعیت زرد» یک اثر اجتماعی است، چون بر اساس رخدادهای اجتماعی تاثیر گرفته از سیاست ساخته شده است.

دینداری مردم و بازنمایی آن از تولیدات نمایشی‌مان حذف شده

- از الزامات مولفان سینما و سریال‌ها با عنوان «اجتماعی» نمایش یاس، خیانت، عشق‌های چند ضلعی است  و شما طبیعی‌ترین انسان ایرانی را اگر تصویرکنید با برچسب‌هایی مثل شعار مواجه می‌شوید.

- متاسفانه روایت‌ها و شخصیت‌هایی در متن سینمای اجتماعی و سریال‌ها وجود داشته  شعاری و خارج از عرف بوده‌اند و گرنه عادی‌تر ویژگی‌ها خصایص مذهبی مردم در چهل سال اخیر چرا در تولیدات نمایشی نمودی ندارد.

- برخی چیزها در فرهنگ ماست و خیلی بدیهی است، نمودهای سیاسی را کنار بگذاریم، دینداری مردم و بازنمایی آن از تولیدات نمایشی‌مان حذف شده، به همین دلیل منتقدان «وضعیت زرد» نخستین مسئله‌ای که ممکن است مطرح می‌کنند این است که شما داری کار شعاری می‌سازی و دارید چیزهای عجیب و غریبی را به نمایش می‌گذارید.

دیر شروع کردیم، قبول اما الان شروع کنیم بهتر از یک ماه بعد است!

- در هر فعالیت‌ هنری باید بدانیم چه کاری  داریم می‌کنیم و با یکی دو تا سریال و یکی دو برنامه تغییر محسوسی ایجاد نمی‌شود.

- شما اگر دورخیزتان برای یک اثرگذاری هنری سی ساله باشد، در سال بیست و پنجم ناامید نخواهید شد، چون می‌دانید مسیر فرهنگی که برای آن برنامه‌ریزی‌ کرده‌اید سی ساله است.

- با عمر خودمان که قیاس می‌کنیم با این برداشت مواجه شویم که دیر شروع کردیم، قبول. دیر شده که شده، الان شروع کنیم به نظر بهتر از یک ماه بعد است. ۳۰ الی ۴۰ سال برای خیزش فرهنگی چیزی نیست، بلی اگر یکسال زودتر شروع می‌کردیم، بهتر بود.

- وقتی طیف بچه‌های انقلاب را با روشنفکران مقایسه می‌کنید به این نکته توجه کنید آنها از یک پشتوانه صد ساله در حوزه سینما برخودارند و دوره آزمون و خطاهایشان را از سر گذارنده‌اند. همین الان سالی ۵۰ تا فیلم می‌سازند که از میان ۵۰ فیلم، یکی دوتای آن ها شاخص می‌شود.

نباید از عاشقانه ساختن هراسی داشته باشیم/ از شوخی با نماز نترسیدیم

- بخشی از بهترین شوخی‌های سریال میان سعید و دایی شکل می‌گیرد. شوخی‌هایی باهم می‌کنند که بامزه‌ترین لحظات طنز سریال را شکل می‌دهد اما حرمت‌ها حفظ می‌شود و واقعا سعید هیچگاه حرمت دایی را نمی‌شکند، با اینکه رفتار دایی گاهی او را می‌آزارد.

- در رابطه سعید و فرزانه، ما نترسیدیم که رابطه عاشقانه را نشان بدهیم، نشان دادیم و درست نشان دادیم. ما نباید از عاشقانه ساختن هراسی داشته باشیم.

- ما از شوخی با نماز نترسیدیم. بقیه سریال‌های طنز چه کار می‌کنند؟ فضای قالب می‌گوید: «روحانی، بانوی چادری، صلوات و نماز و ... را نگذار تا مشکلی پیش نیاید.» در پاسخ می‌گفتیم: ما اصلا این سریال را برای برجسته کردن این گزاره‌ها می‌سازیم.

- یکی از بچه‌های صحنه ما در یک سکانسی گفت: قرآن را از توی صحنه بردارید، به من گفت: در فلان سریال کمدی فلان کارگردان حزب الهی بودیم و به من آمد گفت قرآن را بردار، چون کار طنز است. من در پاسخ به این همکار سر صحنه گفتم : یک دانشمند هسته‌ای انقلابی مگر می‌شود در خانه‌اش قرآن نباشد؟

با شجاعت بیشتری باید تاثیر هیئت‌ها را در سریال‌هایمان نشان دهیم

- این افرادی که ادعا می‌کنند ما سال‌تا سال در این هیئت‌های مذهبی فقط کارمان  گریه کردن است، بروند ببیند که ما چقدر خوشحال‌تر از غیر هیئتی‌ها هستیم.

- ما بعد از هیئت خوشحال و خندانیم، من حتی اعتقاد دارم با شجاعت بیشتری باید محتوا و تاثیر هیئت‌ها را در سریال‌هایمان نشان دهیم.

- مهمترین نکته هم که در پروسه ساخت وضعیت زرد همین شجاعتی است که بچه‌ها در تولید این کار داشتند.

ما اگر با تلویزیون کار نکنیم و نقد نکنیم، چه کسی باید این کار را بکند؟

- تلویزیون جمهوری اسلامی مال ماست، اگر من که عاشق جمهوری اسلامی هستم با تلویزیون کار نکنم و نقد نکنم، چه کسی باید این کار را انجام بدهد.

- من از منظر یک بچه حزب‌الهی عاشق جمهوری اسلامی تلویزیون را نقد می‌کنم و از همین منظر هم با آن کار می‌کنم و تا جایی که می‌توانم هم کار می‌کنم، نه می‌آیم بیرون فقط لگد بزنم، نه وقتی داخل می‌شوم فقط ماله کشی می‌کنم و چشمهایم را می بندم.

- شوخی در چهارچوب پیام، شکل صحیحی به خودش می‌گیرد. مثلا شوخی با مجمع تشخیص گاهی در فضایی است که واقعا برداشت درست غیرتوهین آمیزی از آن می‌شود و ما با سریال وضعیت زرد قصد رواج دادن چنین سبکی را در شوخی‌کردن دنبال می‌کنیم.

هزینه تولید «وضعیت زرد» به‌اندازه یک قسمت «مردم معمولی» هم نیست!

- ما فکر نمی‌کنیم شاهکار تولید کردیم، تعارف نداریم، اما همین الان با سایر کارهای تلویزیون مقایسه کنید.

- مثلا دودکش را تماشا کنید، ده دقیقه نشسته‌اند توی یک میزانسن، سرپا ایستاده‌اند و فقط حرف می‌زنند، این که نشد سریال.

- حتی با «مردم معمولی» رامبد جوان مقایسه کنید، در مقایسه با مردم معمولی «وضعیت زرد» سیتکام سرپایی است، واقعا می‌خنداند، بدون بازیگر، بدون قر و قمیش و بدون شوخی جنسی.

- من تصور می‌کنم برای هر قسمت مردم معمولی به اندازه ۱۳ قسمت سریال وضعیت زرد هزینه‌ کرده‌اند و واقعا نمی‌خنداند.

برآوردهای محاسباتی برخی مدیران صداوسیما از مخاطب اشتباه است

- به نظر من مهمترین اتفاقی که دراین سریال می‌تواند رقم بخورد، تغییر معادلات و مختصات محاسباتی مدیران تلویزیون است.

- من پشت سر اکثر مدیران صدا و سیما نماز می‌خوانم از جهت تدین و تشرع شخصی‌اشان. ولی یکسری محاسباتی دارند که اشتباه است. برآوردهای محاسباتی دوستان از مخاطب اشتباه است، از ظرفیت‌های تولیدی حزب اللهی‌ها اشتباه است.

- فکر می‌کنند مخاطب، تولید جریان حزب‌اللهی را نمی‌بیند، فقط فلان جور اثر را می‌بیند و این تلقی اشتباه است. اگر فکر می‌کنند امت حزب الله در عرصه درام و کارهای نمایشی کم می‌آورند، اشتباه می‌کنند.

- در برابر پیشنهاد برای ورود به آثار نمایشی اولین گزینه‌ای که در مقابل جریان انقلابی می‌گذارند، این است:«ان‌شاءالله کارتان را با یک برنامه گفت‌وگو محور شروع کنید، ما در حوزه سریال و آثار دراماتیک حرفی برای گفتن نداریم.»

- این را مدیر حزب‌اللهی می‌گوید که متدین و متشرع است و عاشق این است که جریان انقلابی رشد کند، یعنی عناد ندارد اما برآورد واقعی‌اش این است که فعلا نمی‌توانیم و الان باید با همین‌ها (جریان ظاهرا اصلی شبه روشنفکری) کار کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول