اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

دور تند گرانی در بازار خودرو/رشد یک تا 28 میلیون تومانی قیمت‌ها

هم‌زمان با رشد قیمت ارز و همچنین کاهش عرضه خودروسازان، قیمت‌ها در بازار خودرو افزایش یافت، به طوری که این رشد قیمت در مورد برخی خودروها تا 28 میلیون تومان نیز بوده است.

دور تند گرانی در بازار خودرو/رشد یک تا 28 میلیون تومانی قیمت‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد روند تغییر قیمت اکثر خودروها نسبت به 10 تا 14 روز پیش، افزایشی بوده است.

در بازار امروز هر دستگاه خودرو سمند LX مدل 1400 با رشد 5 میلیون تومانی نسبت به دو هفته پیش، معادل 218 میلیون تومان، پژو 405 مدل جی ال ایکس با رشد 9 میلیون تومانی معادل 216 میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ساده با افت قیمت یک میلیون تومانی، معادل 266 میلیون تومان معامله می‌شود.

همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار با رشد قیمت 3 میلیون تومانی قیمت نسبت به دو هفته پیش با قیمت 280 میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک با رشد 3 میلیون تومانی با قیمت 395 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

هر دستگاه پژو ۲۰۷ دنده‌ای رینگ فولادی نیز با رشد قیمت 2 میلیون تومانی به قیمت 295 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

در عین حال، امروز هر دستگاه پژو پارس ساده مدل 1400 معادل 250 میلیون تومان معامله شد که نسبت به دو هفته پیش تغییری نداشته است. در مورد قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده نیز باید به افزایش 8 میلیون تومانی قیمت این خودرو طی دو هفته اخیر اشاره کنیم.

در حال حاضر این خودرو با قیمت 225 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.در مورد رانا پلاس نیز باید به افزایش قیمت 8 میلیون تومانی اشاره کنیم به طوری که قیمت این خودرو امروز در بازار به 233 میلیون تومان رسیده است.

در مورد دنا معمولی رینگ فولادی نیز باید به ثبات قیمت ین خودرو و عرضه آن به قیمت 300 میلیون تومان در بازار امروز اشاره کنیم. در این میان دنا پلاس دنده‌ای توربو طی دو هفته اخیر رشد قیمت چشمگیری را تجربه کرده به طوری که با افزایش 28 میلیون تومانی، حالا با قیمت 403 میلیون تومان خرید و فروش می شودهایما s7 توربو نیز بدون تغییر قیمت با نرخ 670 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.

در عین حال، رنو تندر90 مدل E2 معادل 332 میلیون تومان، رنو تندر پلاس اتوماتیک 450 میلیون تومان معامله می‌شوند که تغییری نسبت به دو هفته پیش نداشته‌اند. 

امروز هر دستگاه سایپا ۱۱۱ در بازار با رشد یک میلیون تومانی نسبت به دو هفته پیش به قیمت 139 میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت سایپا ۱۳۱ با رشد یک میلیون تومانی نسبت به دو هفته پیش به 126 میلیون تومان رسیده و در مورد قیمت سایپا ۱۳۲ نیز باید به افت یک میلیون تومانی و قیمت 120 میلیون تومان این خودرو اشاره کنیم.

در همین حال، ساینا معادل 147 میلیون تومان و تیبا ۲ رینگ فولادی 140 میلیون تومان معامله می شوند که تغییر قیمتی نسبت به هفته پیش نداشته‌اند. تیبا رینگ فولادی نیز با رشد 2 میلیون تومانی نسبت به دو هفته قبل، امروز با قیمت 135 میلیون تومان معامله می‌شود.

در مقابل، کوییک دنده‌ای با افت قیمت 2 میلیون تومانی معادل 153 میلیون تومان، سراتو ۲۰۰۰ آپشنال بدون تغییر قیمت معادل 798 میلیون تومان و ام وی ام 315 هاچ بک بدون تغییر قیمت معادل 272 میلیون تومان در بازار به مشتریان عرضه می‌شود.

* انباشت 140 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان

قیمت خودرو در حالی در بازار و همزمان با رشد نرخ ارز، صعودی شده که کاهش عرضه خودروسازان نیز بر این مسئله تاثیرگذار بوده است. به گفته آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در حال حاضر ۱۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص کف پارکینگ‌های خودروسازان انباشته شده است.

وی با اشاره به مشکلات صنعت قطعه سازی در دوران تحریم و شیوع ویروس کرونا، گفت: قطعه سازان صنعت خودرو به غیر از معضلات کرونا و تحریم‌های خارجی با مشکلات داخلی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند، به عبارت دیگر تحریم‌های داخلی بیشتر به صنعت خودرو و قطعه سازی ضربه وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه تحریم های داخلی ضربه بزرگی به صنعت خودروسازی و قطعه سازی وارد کرده است، گفت: چند سالی است که درگیر تحریم‌های خارجی هستیم، اما متاسفانه تحریم‌های داخلی بیشتر از تحریم های خارجی به این صنعت ضربه وارد کرد و توان قطعه‌سازان و خودروسازان را گرفت.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو تشریح کرد: در کنار این مسائل برخی موضوعات بحرانی و بین المللی مانند ریزتراشه‌ها وجود دارد که در سطح بین‌المللی پیش آمده است. به عبارتی کل جهان با کمبود تراشه مواجه شده که تاثیر منفی بر صنایع خودروسازی گذاشته است، اما این مسائل موقت است و ناشی از کرونا و بحران‌های دیگر است که رفع می‌شود.

محبی نژاد افزود: ما از بحران‌های جهانی کمتر از بحران‌های داخلی لطمه می‌خوریم. قریب به ۱۴۰ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ‌های خودروسازان وجود دارد که بسیاری از آنها به دلیل نقص قطعات و به ویژه بحث بحران است که شاید نصفی از آن به دلیل بحران ریز تراشه‌ها باشد که تجاری نمی‌شوند.

وی ادامه داد: تمرکز سیاست گذاری و تصمیم گیری راجع به صنعت خودرو در کشور وجود ندارد و مجلس، دولت و ارکان داخلی و قسمت‌های مختلف دولت مانند وزارت اقتصاد با وزارت صمت همسو نیست، وزارت صمت با بانک مرکزی همسو نیست و تفرق آرا و نظرات و تصمیم گیری هم در داخل دولت بیداد می‌کند و هم در مجلس و قوه قضاییه وضع همین شکل است.

* نامه نگاری بورس با شورای رقابت برای معرفی قیمت گذاران خودرو

در این شرایط نمایندگان مجلس به دنبال اجرای طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو هستند که یکی از محورهای آن، عرضه خودرو در بورس است. در این خصوص رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به رئیس شورای رقابت از وی خواست تا فهرست مجموعه‌هایی که در جریان امور مربوط به قیمت گذاری خودرو هستند را معرفی کند.

با توجه به اینکه موضوع عرضه خودرو در بورس کالا مدتی است در جلسات نمایندگان مجلس، دولتی ها و خودروسازان مطرح است و در عین حال تمام معاملات در بورس کالای ایران تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود، نامه رئیس سازمان بورس می‌تواند احتمال عرضه خودرو در بورس کالا را تقویت کند.

برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «انتقاد از قیمت‌های بی‌حساب و کتاب خودرو» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول