اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

9 ویژگی وزیر جهاد کشاورزی آینده به روایت اتحادیه‌های تولیدی/ کشاورزان را در تصمیم‌گیری مشارکت دهید

مدیران اتحادیه‌های تولید کنندگان کشاورزی امروز در نشستی به 9 ویژگی وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم اشاره کردند که انتظار دارند، رئیس جمهور منتخب در انتخاب وزیر جهاد جدید لحاظ کند.

9 ویژگی وزیر جهاد کشاورزی آینده به روایت اتحادیه‌های تولیدی/ کشاورزان را در تصمیم‌گیری مشارکت دهید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جمعی از نمایندگان اتحادیه‌های کشاورزی امروز خواسته‌های خود را از رئیس جمهور منتخب درباره انتخاب وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم مطرح کردند.

ابتدا محمد علی کمالی سروستانی مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی به نمایندگی از بقیه اتحادیه‌ها به اهمیت بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری برای بخش کشاورزی اهمیت ویژه‌ای قائل بودند و آن را تامین کننده امنیت غذایی و محور استقلال می‌دانستند.

وی افزود: ۸۵ میلیون جمعیت کشور روزانه ۳ وعده سر سفره مصرف می‌کنند، وابسته به بخش کشاورزی است.

کمالی همچنین تاکید کرد: بخش کشاورزی به عنوان پیشران اقتصاد کشور محسوب می‌شود و نظام تولید محصولات کشاورزی باید مقابل تحریم‌ها مقاوم شود.

وی همچنین به امنیت ایجاد اشتغال در این بخش تاکید کرد و گفت: 10 میلیون نفر به طور مستقیم در این بخش مشغول هستند که از توانمندی‌های این بخش به حساب می‌آید.

در ادامه مشاوره اتحادیه مرغداران گوشتی به ۹ ویژگی وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: نخست این که و زیر آینده باید اعتقاد به مردم نهاد بودن این بخش داشته باشد، در حالی که ۹۰ درصد سرمایه این بخش توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده اما ۹۰ درصد تصمیم‌گیری‌های کشاورزی دولتی است.

وی در ادامه گفت: وزیر جهاد کشاورزی آینده باید به آب و خاک که بستر تولید است توجه ویژه داشته باشد که در کنار آن بخش کشاورزی به تولید پایدار خواهد رسید همچنین وزیر آینده باید به محصولات استراتژیک و از جمله گندم نگاه خودکفایی داشته باشد.

به گفته این مسئول توجه به الگوی کشت که می‌تواند باعث ثبات اقتصادی هم شود از معیارهای دیگر در انتخاب وزیر جهاد دولت سیزدهم باید باشد، علاوه بر آن روحیه جهادی و داشتن علم و دانش باید مورد  توجه باشد.

کمالی تصریح کرد که باید به بخش کشاورزی به عنوان مجموعه صرفاً تولید کننده نگاه نشود بلکه اقتصاد کشاورزی باید مد نظر باشد در این سیستم قیمت ها  نه بر اساس دستوری بلکه به صورت عرضه و تقاضا تعیین شود که حاشیه سود کشاورزان نیز از این طریق تامین خواهد شد کلاً در بخش کشاورزی نباید انحصار قیمت در خرید و فروش وجود داشته باشد.

به گفته این مسئول وزیر جهاد کشاورزی آینده باید از تمام ظرفیت کشور در بخش تولید استفاده کند بدین منظور باید دیپلماسی کشاورزی را تقویت کند و با تعامل نزدیک با وزارت خارجه برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت منطقه و افزایش صادرات کمک بگیرد.

کمالی گفت: ۴ تا ۵ میلیون تن ظرفیت صادرات مرغ برای کشورهای منطقه وجود دارد اما سهم ما امسال صفر بوده و در شرایط ایده‌آل حداکثر ۱۰۰ هزار تومان بوده است.

به گفته این مسئول یارانه کشاورزی هم باید طوری پرداخت شود که افراد خاص از آن بهره نبرند، در مجموع وزیر جهاد کشاورزی دولتی سیزدهم باید از از درون این بخش باشد.

در ادامه محمد بازرگانی یکی از فعالان حوزه اتحادیه‌های تولید نیز به ویژگیهای وزیر جهاد دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: باید یکپارچه سازی اطلاعات هرچه زودتر در این بخش صورت بگیرد که به افزایش تولید می‌انجامد، همچنین وزیر جهاد دولت بعدی باید توان مدیریت بحران آب را داشته باشد، در حال حاضر مشکل  آب جدی است و بخش آب عمدتاً از بحران مدیریت رنج می‌برد.

وی همچنین به لزوم توجه وزیر جهاد آینده به بخش آبخیزداری اشاره کرد و گفت باید حقابه بخش کشاورزی منظور شود، در حال حاضر وزارت نیرو تنها به اسم فروش آب توجه دارد و حتی با تغییر قوانین سهم بخش کشاورزی را تحویل نمی‌دهد.

بازرگان همچنین جلوگیری از تغییر کاربری‌ها، تغییر دیپلماسی در بخش کشاورزی، پایبندی به قوانین و استفاده از دانش کشاورزی را از خواسته‌های فعالان این بخش برای تعیین وزیر جهاد کشاورزی آینده عنوان کرد بازرگان همچنین تاکید کرد که وزیر آینده باید تخصص و سابقه داشته باشد و از سطوح پایین وزارتی مراتب را طی کرده باشد، مسئولی مردمی آگاه به قوانین بوده و به بخش خصوصی هم اعتماد کامل داشته باشد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول