اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

از دلایل قهرمانی پنج باره پرسپولیس تا ناکامی استقلال؛ راه مخفی یا فرمولی قابل دسترس؟

کارشناس فوتبال دلایل موفقیت و قهرمانی پنج باره پرسپولیس و ناکامی استقلال و همچنین شرایط دیگر تیم‌ها را در بیستمین دوره لیگ برتر را وقایع‌نگاری کرد.

از دلایل قهرمانی پنج باره پرسپولیس تا ناکامی استقلال؛ راه مخفی یا فرمولی قابل دسترس؟

جلال چراغپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد تحلیل خود از لیگ برتر بیستم اظهار داشت: برای لیگ برتر کشورمان وقایع‌نگاری خیلی مهم‌تر از تحلیل است. وقتی ما وقایع و حوادث این فصل را مرور کنیم، مطالب خوبی دستگیرمان می‌شود. شاید مهم‌ترین سؤال این است که چه عناصری باعث می‌شود پرسپولیس قهرمان پنج باره لیگ برترمان شود و چرا تیم‌های دیگر نمی‌توانند به این موفقیت برسند؟ آیا راه مخفی برای موفقیت پرسپولیس وجود دارد و این تیم کاری می‌کند که سایرین از انجام آن عاجز هستند؟ یا اگر این تیم راه درستی را طی می‌کند و این مسیر دست‌یافتنی است، چرا سایر باشگاه‌ها نتوانسته‌اند به این موفقیت برسند؟

وی افزود:‌ در پاسخ به این سؤالات باید بگویم در فوتبال ما تولید بازیکن محدود است. بنابراین، هر تیمی که زودتر و با دست پر برای خرید بازیکن به بازار برود، می‌تواند تمام ابزار مورد نیازش را خریداری کند و موفق شود. استقلال در گذشته با امیر قلعه‌نویی چنین مسیری را طی کرده است. استقلال در زمان مربیگری قلعه‌نویی چنین رفتاری داشت و بازیکنان خوب را با قیمت خوب خریداری می‌کرد و دیدید که موفق هم شد. بازیکنانی که در استقلال قلعه‌نویی بازی کردند را مرور کنید. تقریباً یک شبه تیم ملی بود. فرهاد مجیدی، رضا عنایتی، مجتبی جباری، جانواریو، اکبرپور و ... اما اکنون استقلال تک ستاره‌ای به نام مهدی قائدی دارد. 

چراغپور با اشاره به پرسپولیس زمان علی پروین گفت: علی پروین هم در زمان سرمربیگری خود خیلی زود و دست پر به بازار می‌رفت. به همین دلیل بود هر بازیکنی که در پرسپولیس حضور داشت، به تیم ملی هم دعوت می‌شد. پروین دست روی هر بازیکنی که می‌گذاشت، خیلی راحت او را جذب می‌کرد و این تیم با علی پروین قهرمانی‌های زیادی به دست آورد. قهرمانی پنج باره پرسپولیس در لیگ برتر حاصل همین مسیر است. پرسپولیس دو سال با یحیی گل‌محمدی و سه سال با برانکو قهرمان شد که این درس اول فوتبال ماست. اینکه تولید بازیکن بسیار محدود است و تیمی که زودتر در بازار خرید کند و ابزار مورد نیازش را تهیه کند، به موفقیت نزدیک‌تر است. بنابراین تقریباً از همان اوایل مشخص است کدام تیم خوب بازیکن جذب کرده، کدام تیم بازیکن ضعیف گرفته و کدام تیم آخر از همه خرید کرده است.

این کارشناس عنوان کرد:‌ مسئله مهم دیگر در خرید بازیکن این است که گاهی تیم‌ها در برآورد خرید دچار اشتباه می‌شوند. مثلاً تراکتور تبریز هم زود و دست پر به بازار رفت اما در برآورد دچار اشتباه شد. در نتیجه، هیچکدام از بازیکنانی که خریده بود، مثل دژاگه و شجاعی در این تیم نماندند. 

چراغپور با اشاره به یک اتفاق دیگر در لیگ بیستم خاطرنشان کرد: ماجراجویی مربی‌ها را زیاد شاهد بودیم. مربی که دو سه مرتبه رفت و برگشت یا یک تیم 4-5 مربی تغییر داد. در برخی تیم‌ها مربیان به مرحله‌ای رسیدند که می‌گفتند دیگر نمی‌توانیم ادامه دهیم و استعفا می‌کردند اما این استعفا هم قبول نمی‌شد و مدیران از مربیان می‌خواستند که به کارشان ادامه بدهند. به همین خاطر است که می‌گویم وقایع‌نگاری در لیگ ما مهم‌تر از تحلیل است. در مورد دیگر شاهد بودیم یک نفر با همان روش‌های رسانه‌ای که دارد، برای خودش در تیمی دیگر به عنوان دستیار تبلیغ می‌کند و مدعی است که این تیم 30 میلیاردی متکی به من است و من همه کاره‌ هستم اما وقتی خودش به تیم دیگری می‌رود، آن تیم را به لیگ دسته یک سقوط می‌دهد و نمی‌تواند کاری برایش انجام بدهد. اما جالب‌تر و عجیب‌تر از همه اتفاقات در لیگ برتر بیستم این است که یک مربی کمتر از 12 ساعت از پایان فصل نگذشته، هدایت یک تیم دیگر لیگ برتری را برای فصل آینده برعهده می‌گیرد. این وقایع‌نگاری در لیگ برتر ما خیلی جالب و آموزنده است.

وی با اشاره به نوسانات زیاد در لیگ برتر ما عنوان کرد:‌ فقط دو تیم پرسپولیس در صدر و ماشین‌سازی در قعر جدول بدون نوسان بودند. بقیه مثل دیگ جوشانی بودند که مدام قلیان و جوشش داشتند و زیر و رو می‌شدند. به همین دلیل است که در صدر و قعر 50 امتیاز تفاوت وجود دارد. آیا در لیگ‌های معتبر دنیا مثل انگلیس، اسپانیا و آلمان چنین رویه‌ای را مشاهده می‌کنید؟ 

این کارشناس ادامه داد:  جالب‌تر اینکه در یک تیم تنها بازیکنی که می‌تواند مهره کلیدی باشد و در کوران سقوط قرار دارد، بلافاصله آن بازیکن از ماشین‌سازی جدا می‌شود و به تراکتور می‌رود.در فوتبال ایران بازیکن و مربی همه تبدیل به ابزار شده‌اند. کاش کاری کنیم که حداقل در یک مسئله قانون حاکم باشد. مگر می‌شود همه چیز ابزار باشد؟ این توصیه من به مسئولان برگزاری است. 

چراغپور اظهار داشت: در لیگ برتر به خاطر کرونا تماشاگر که نداشتیم، پول هم که نمی‌توانیم دربیاوریم. بودجه خورنده باشگاه‌ها به جای 6 صفر به 9 صفر رسیده و هزینه‌ها سرسام‌آور و میلیاردی شده است. تیم‌ها که پول خودشان را هم نمی‌توانند دربیاورند. وقتی پنج دقیقه یک مسابقه را نگاه می‌کنیم، می‌گوییم چه تیمی می‌برد و چه تیمی می‌بازد و از کیفیت فنی بد، چشم درد و دل درد می‌گیریم. معلوم است این لیگ چه چیزهایی دارد. قضاوت‌های داورانش در برخی صحنه‌ها به گونه‌ای است که مغز آدم سوت می‌کشد. 

مربی اسبق فوتبال در مورد بیانیه‌های زیادی که باشگاه‌ها علیه یکدیگر در لیگ برتر بیستم منتشر و همدیگر را متهم کردند، عنوان کرد: همه صحبت‌هایی را که من گفتم را  مسئولان باشگاه به خوبی می‌دانند و همه از همه مسائل آگاه هستند. به همین خاطر وقتی کمترین علامت از یک روند را مشاهده می‌کنند از وحشت قربانی شدن در زیر این مسائل اطلاعیه و بیانیه می‌دهند و حساسیت‌شان بیش از اندازه ا ست چون همه می‌دانند چه خبرهایی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول