اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

آغاز به کار واحد زیست فناوری ایزوتوپی مجتمع هسته‌ای خنداب‌

واحد زیست فناوری ایزوتوپی مجتمع هسته‌ای خنداب‌ (اراک) با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، امام جمعه خنداب و جمعی از معاونان این سازمان آغاز به‌ کار کرد.

آغاز به کار واحد زیست فناوری ایزوتوپی مجتمع هسته‌ای خنداب‌

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، واحد زیست فناوری ایزوتوپی مجتمع هسته‌ای خنداب (اراک) صبح امروز (شنبه) با حضور علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، حجت الاسلام محمد صفاهانی امام جمعه خنداب و تعدادی از مسئولان این شهر، جمعی از معاونان سازمان انرژی اتمی ایران و مدیران ارشد صنعت هسته‌ای افتتاح و آغاز به کار کرد.

در این مجموعه که با هدف جلوگیری از خام فروشی آب سنگین و تامین نیازهای حوزه پزشکی و تشخیص پزشکی راه اندازی شده است، با کشت جلبک و مهندسی محیط کشت آن، دیواره سلولی جلبک‌ها را باز کرده و آنها را وادار می‌کنند همچون یک کارخانه کوچک سلولی محصولات مورد نظر را بسازند که محصولاتی نشاندار هستند. 
 از جمله ترکیبات تولید شده در این روش پیشتاز می‌توان به تولید انواع کیت‌های غربالگری برای تشخیص بیماری نوزادان (با گرفتن خون از کف پای نوزادان سه روزه حدود ۵۰ بیماری تشخیص زودهنگام داده می‌شود)، کیت تشخیص بیماری‌های مادران باردار و امراض بالقوه معتادان، استفاده در استانداردهای پزشکی، ترکیبات پیشتاز ویتامین و مکمل‌های غذایی پزشکی از جمله برای ویتامین K و A (از محیط رشد جلبک استخراج می‌شود)، تولید قندهای ایزوتوپی نشاندار برای استفاده در آنالیز Pet Scan یا گلوکزی که به عنوان استاندارد در تعیین قند و کنترل بیماری‌های متابولیکی استفاده می‌شود، تولید ترکیب DMI ( تصویربرداری متابولیک بر مبنای دوتریوم) که پیشتاز تکنولوژی‌های جدید می‌باشد و در تشخیص پیش هنگام سرطان به کار می‌رود، نام برد. 
لازم به توضیح است، بذر این جلبک‌ها در محیطی کاملا آزمایشگاهی تحت استانداردهای کنترل GMP، با فیلتراسیون هوا و استریل با اتوکلاو و اشعه یو وی کشت شده و با محیط آب سنگین سازگار می‌شوند؛ در نهایت پس از کنترل‌های میکروبی وارد راکتورهای کاملا بسته جلبک رفته و محصول نهایی جلبک تولید خواهد شد و این تولید برای مراحل سنتز می‌رود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول