اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

روحانی: مردم از وضعیت اقتصادی نگران هستند/ از مردم عذرخواهی و طلب عفو می‌کنم

رئیس‌ دولت دوازدهم گفت: مردم از وضعیت اقتصادی نگران هستند و حق هم دارند نگران باشند.

روحانی: مردم از وضعیت اقتصادی نگران هستند/ از مردم عذرخواهی و طلب عفو می‌کنم

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز (یکشنبه 10 مرداد) در آخرین جلسه هیأت دولت دوازدهم اظهار داشت: هر آنچه با مردم گفتیم، چیزی برخلاف واقعیت نبود؛ بخشی از واقعیت را به مردم نگفتیم چون نمی‌شد و مفید نبود؛ می‌ترسیدم وحدت ملی صدمه ببیند. 

رئیس جمهور افزود: ما در چهار سال اول دولت شرایط بهتری از نظر روابط خارجی و امید به آینده و تعامل با جهان داشتیم؛ ما به خودمان اطمینان داشتیم که حریف قدرت‌های بزرگ هستیم و حتی یک در یک میلیون هم احتمال شکست نمی‌دادیم، زیرا ما توان دیپلماتیک خود را شناخته و دیپلمات‌ها و حقوقدان‌های توانمندی داریم که توانستیم با وجود آنها در مقاطع حساس به پیروزی برسیم. 

روحانی افزود: وقتی می‌گوییم تعامل و مذاکره با چند قدرت جهانی، آنچه که از پیروزی حاصل می‌شود نهایت امر است و ممکن است که پیروزی و شکست هم داشته باشیم، ولی ممکن است که 30 درصد آن شکست بوده و 70 درصد آن پیروزی باشد ولی در نهایت میانگین آن پیروزی است. 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر بعد از 23 تیر 1394 دیدید که تورم ما کاهش یافته و رشد اقتصادی بالا رفته و سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کرده و رقم صادرات به نسبت واردات ارتقا پیدا کرده معنایش آن است که پیروزی حاصل شده است.

روحانی گفت: ما در سیاست پیروز شدیم و آثار آن در اقتصاد مشاهده شد. آرزوی ما آن بود که ما وقتی توانستیم تورم را کاهش دهیم و تک‌رقمی کنیم این تک‌رقمی را حفظ کنیم. 

وی گفت: ما تورم 40 درصدی را در سال 92 کاهش دادیم و در سال 93 به 15 درصد رساندیم؛ در سال 94 و 95 هم تورم تک‌رقمی داشتیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: وقتی ما وارد جنگ اقتصادی شدیم تورم تغییر پیدا کرد. اگر کسی زمان صلح و جنگ را متوجه نشود خیلی باید غصه خورد. این در حالی است که جنگ را بر ما تحمیل کردند و ما آغازگر آن نبودیم. ولی اگر این جنگ نبود همان روند رشد اقتصادی ادامه پیدا می‌کرد.

وی گفت: مردم از وضعیت اقتصادی نگران هستند و حق هم دارند نگران باشند. وقتی جنگ اقتصادی شروع شد ما نتوانستیم نفت بفروشیم. روابط اقتصادی ما را مسدود کردند و معاملات بانک مرکزی با کشورهای خارجی متوقف شد. 

روحانی اظهار داشت: معاملات وقتی از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود عملا ارزش صادرات وواردات با 20 درصد کاهش مواجه می‌شود. 

وی تصریح کرد: در شرایط تحریم ورود 2500 قلم کالا ممنوع شد و وقتی ممنوعیت اعمال می‌شود، آن کالا در داخل کشور گران می‌شود و چاره‌ای جز آن نبود که این ممنوعیت در نظر گرفته شود چرا که بایستی فقط به اجناس، مواد اساسی و تولیدی کارخانجات اولویت می‌دادیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: معنای جنگ آن نیست که بتوانیم شرایط دوران صلح را داشته باشیم؛ ما در این جنگ  جیره‌بندی نکردیم و اجناس هم کوپنی نشد و توانستیم کشور را اداره کنیم.

وی ادامه داد: تأکید من بر آن بود که بایستی جنس در بازار به وفور باشد البته قیمت آن در دست ما نیست. ما برای کالای اسساسی ارز 4200 تومانی دادیم، این درحالی است که حمل و نقل و تورم در قیمت نهایی کالا تأثیرگذار است.

روحانی با بیان اینکه حتما در کار ما نقص و عیب وجود دارد گفت: ما تلاش کردیم این نقص و  عیب کمتر باشد با این وجود از مردم عذرخواهی کرده و طلب عفو می‌کنیم. با این حال با جنگ اقتصادی توسعه کشور را ادامه دادیم.

وی ادامه داد: وقتی کشور وارد جنگ می‌شود مسیر توسعه را ادامه دادیم. این درحالی است که 3.5 میلیارد دلار برای پالایشگاه بیدبلند سرمایه‌گذاری کرده تا گازهای فلر را جمع‌آوری کرده و اجازه ندهیم بسوزد.

رئیس‌جمهور گفت: آمار و ارقام در دولت من نشان می‌دهد که در زمینه سدسازی، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب و رساندن آب به روستا فعالیت داشتیم. 

وی ادامه داد: یک میلیون روستایی در سال 92 از آب آشامیدنی سالم استفاده می‌کردند که این رقم در شرایط فعلی به 10 میلیون نفر رسیده است. 

روحانی گفت: 57 سد مخزن ملی در دولت من ساخته شد. در دولت من در بنزین خودکفا شدیم و حتی صادرکننده هستیم و مجبور نیستیم که در پتروشیمی‌ها بنزین تولید کنیم که سلامتی مردم به خطربیفتد.

وی افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند منکر افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های ملی در پنج‌شنبه‌های هر هفته شود؛ شنبه و یکشنبه را می توانید انکار کنید اما افتتاح پنج شنبه ها را نه. 

رییس جمهور افزود: ما می‌توانستیم دستورات  و چارچوبی که مقام معظم رهبری از دی ماه پارسال به ما اعلام کرده بودند برای بازگشت امریکا به برجام، را اجرا کنیم که یک جای دیگری گرفتار شدیم که حالا محل بحثش نیست و گرنه ما می‌توانستیم دولت را بهتر به پایان ببریم. 

وی گفت: با کشورها صحبت کردیم اما آنها گفتند تحریم سازمان ملل برداشته شود ما می‌توانیم به شما سلاح بفروشیم.

رئیس جمهور افزود: ما این کار را هم کردیم تحریم سازمان ملل را برداشتیم اما به دلیل تحریم و عدم فروش نفت دیگر پولش را نداشتیم؛ می‌خواهم بگویم بعضی طرح‌ها آرزوی من ماند.

وی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها مانع واردات قطار سریع السیر و نوسازی کامیون‌ها شد.

روحانی در ادامه با بیان اینکه در برخی موارد برنامه‌هایی داشتیم که نتوانستیم به آن برسیم و برخی موارد هم بود که به صورت کامل محقق نشد، اظهار کرد: ما به دنبال واردات تکنولوژی ریل سریع‌السیر به کشور بودیم و در این زمینه بخشی از طرحهای زیربنایی نیز اجرایی شد، اما به تحریم‌ها برخورد کردیم؛ اگر این تحریم‌ها نبود، امروز  راه آهن سریع‌السیر تهران - اصفهان افتتاح شده بود و راه آهن تهران- مشهد این روزها رو به اتمام بود؛ اینها طرحهایی بود که ما قراردادهای آنها را بستیم اما در زمان اجرا با مشکلاتی مواجه شد. در زمینه حمل و نقل به مردم قول دادم که تمام کامیونها را نوسازی می کنیم و در این زمینه نیز پول تخصیص دادیم و قراردادهای مربوطه را بستیم اما یک مرتبه به دلیل تحریم، متوقف شد.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت در زمینه ارتقای توانمندی‌های تسلیحاتی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در حوزه تجهیزات دفاعی آرزوی من این بود که ارتش و سپاه را به مدرن‌ترین سلاح‌ها مجهز کنم؛ در این زمینه همه کار شد اما طرف‌های مقابل گفتند که تحریم‌های سازمان ملل که برداشته شود، ما به تعهداتمان اجرا می‌کنیم؛ ما این تحریم را که ترامپ خود را به برداشته نشدن شان می کشت، برداشتم اما به خاطر تحریم و عدم فروش نفت پول کافی برای خرید نداشتیم؛ ما درباره تامین تجهیزات دفاعی مذاکرات بسیاری کردیم، اما نتوانستیم.

رئیس جمهوری ادامه داد: در برخی موارد ما به نزدیکی افتتاح رسیده‌ایم و چند هفته دیگر این برنامه‌ها به پایان می‌رسد؛ احیای دریاچه ارومیه از جمله این طرح‌ها و برنامه‌ها است؛ در دولت یازدهم اولین مصوبه ما احیای این دریاچه بود و همه کارهای مربوط به این موضوع به پایان رسیده است. هدف من از بیان این موارد این است که بگویم برخی از طرح‌ها به دروازه افتتاح رسیده و ما چند هفته زمان کم آوردیم و ان شاءالله در دوست سیزدهم این طرح‌ها افتتاح خواهد شد.

روحانی گفت: همچنین در برخی طرح های مهم خوشبختانه در فازهای نخست به افتتاح رسیدیم؛ طرح نفت گوره - جاسک از جمله این موارد است. امروز ما نفت را از دریای عمان صادر می‌کنیم و این آرزوی چندین ساله و تاریخی ایران است. ما می خواستیم سواحل مکران را آباد کنیم که در این زمینه کارهای عظیمی انجام شده است؛ به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان حجم پروژه‌ای بیمارستانی در این استان از بعد از پیروزی انقلاب ۷ برابر شده است.

وی تاکید کرد: طرح تحول سلامت و دسترسی مردم به فضای سایبری از دیگر مواردی است که در این دولت محقق شد؛ طرحهای بسیاری دیگری وجود دارد که با عملیاتی شدن آنها، ما به برنامه‌های خود دست یافتیم. اتصال همدان، ارومیه، کرمانشاه و یزد به شبکه ریلی از جمله اقداماتی که در حوزه ریل انجام شده و ان شاءالله ب زودی شاهد اتصال اردبیل و کردستان و سایر شهرها به این شبکه خواهیم بود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه « مردم در سختی معیشت بودند، ما توانمان را بکار گرفتیم و طرح های توسعه ای را رها نکردیم اما برخی از برنامه ما اجرا شد و برخی هم اجرا نشد»، اظهار کرد: ما می‌توانستیم طبق دستورات و چارچوبی که مقام معظم رهبری از دی ماه پارسال برای بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ما به اجرای کامل تعهدات برجام، اعلام کردند و قبل از آن در جلسه خصوصی به من فرموده بودند و بعد از آن نیز در  علنی در یک سخنرانی در روز اول فروردین هم اعلام کردند، می‌توانستیم عمل کنیم و تحریم را برداریم اما گرفتاری دیگری برای ما ایجاد شد و اگر نه ما امروز در شرایط بهتری دولت را به اتمام می‌رساندیم.

روحانی در ادامه گفت: در این جلسه می‌خواهم در حضور ملت ایران از معاون اول، تمام معاونین و وزرا تشکر کنم؛ من میدانم در ایام مختلف اعم از زلزله، سیل، کرونا چه روزهای سختی بر این افراد گذشت، اما در این روزهای سخت همه دست به دست هم دادند و در کنار هم قرار گرفتند تا تصمیمات دولت اجرا شود. برای اینکه امروز بتوانیم صدها هزار نفر را در روز واکسینه کنیم، همه بخش های دولت به صحنه آمدند و امروز مشاهده می‌کنیم که در شرایطی نسبتاً مطلوب قرار داریم.

وی با تاکید بر اینکه آنچه می‌گوییم انجام دادیم در شرایط سخت جنگ، کرونا و خشکسالی بوده است و اگر کسی می خواهد دولت را قضاوت کند، این ۳ موضوع را در کنار هم ببیند، اظهار کرد: از وزارتخانه‌های اطلاعات و دفاع برای تامین امنیت در شرایط سخت تشکر می کنم. همچنین از بخش کشاورزی تشکر می کنم به خاطر کار عظیمی که در این زمینه انجام شده است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه هنوز هم به مردم بدهکاریم و اگر شرایط ما مناسب تر بود، همه با هم همکاری کرده بودیم و قوای دیگر بیشتر ما را یاری کرده بودند، به نقاط بهتری می‌رسیدیم، خاطرنشان کرد: من از همه تشکر و سپاسگزاری می کنم و ان شاالله اجرشان با خداوند باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه مردم ما مردمی قدرشناس هستند، گفت: مردم در این ۳ سال و نیم در سختی بزرگی از لحاظ تامین زندگی و اجاره مسکن بودند، کاری که ما توانستیم انجام دهیم، تخصیص بسته‌های معیشتی و افزایش حقوق ها بود، اما در عین حال از ملت ایران به خاطر رنج‌هایی که کشیدند عذرخواهی و به خاطر پیروزی‌هایی که کسب کردند تشکر می‌کنم؛ ملت ما دوبار پیروز شدند؛ یکبار در دولت یازدهم و در مذاکرات و تعامل سازنده و بار دیگر در دولت دوازدهم در استقامت، ایستادگی و مقاومت در برابر آمریکا و دشمنان پیروز شده و به آنها شکست حتمی داده و آنها خودشان بر این موضوع اعتراف کردند و مردم آنها را پای میز مذاکره کشاندند؛ این دو موفقیت بزرگ مربوط به ملت بزرگ ایران و رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

رئیس جمهوری در پایان گفت: ان شاءالله خداوند به همه آن‌هایی که به ملت خدمت کردند اجر جزیل عنایت کند و ما هم بتوانیم هر  کجا که هستیم باز هم خادم کوچکی برای ملت عزیز، نظام و ایران مان باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول