اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

طرح اقدام ملی مسکن محصور در تفاهم‌نامه‌‌های کاغذی/تمدید از 1399 به 1401 و طرحی که به اتمام نمی رسد

عملکرد نامطلوب وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی در شرایطی رقم می‌خورد که مقرر بود، تمامی 530 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی 5 ماه پیش در انتهای سال 1399 به اتمام برسد.

طرح اقدام ملی مسکن محصور در تفاهم‌نامه‌‌های کاغذی/تمدید از 1399 به 1401 و طرحی که به اتمام نمی رسد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طرح اقدام ملی مسکن به عنوان تنها طرح تولید انبوه واحدهای مسکونی دولت تدبیر و امید، از سال 97 با تغییر در مدیریت وزارت راه و شهرسازی آغاز به کار کرد.

این طرح در ابتدا با در نظر گرفتن ساخت 400 هزار واحد مسکونی در طول 2 سال معرفی شد اما اخیرا وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه‌ای عنوان کرد، ساخت 530 هزار مسکن در این طرح پیگیری می‌شود.

با وجود گذشت نزدیک به 3 سال از آغاز طرح اقدام ملی مسکن بررسی روند ساخت این طرح در انتهای دولت می‌تواند نمایانگر کارنامه متولیان مسکن وزارت راه و شهرسازی در این مدت باشد.

*تنها 40 واحد مسکونی طرح اقدام ملی به دست متقاضیان رسید

در همین راستا بر اساس اطلاعات موثق وزارت راه و شهرسازی از 530 هزار واحد مسکونی مستقر در قالب طرح اقدامی ملی تا کنون تنها 37 هزار واحد مسکونی به مرحله پی‌ و فنداسیون رسیده است.

از سوی دیگر تنها 20 هزار خانوار برای ساخت 20 هزار واحد مسکونی موفق به عقد قرارداد با بانک عامل به منظور دریافت تسهیلات شده‌اند.

علاوه بر آمار پیشرفت فیزیکی واحدهای ساخته شده طرح اقدام ملی و تعداد قراردادهای دریافت تسهیلات، 40 هزار فقره تسهیلات در بخش بافت فرسوده نیز به متقاضیان وزاجد شرایط پرداخت شده است.

نکته قابل توجه در واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی، خانه‌های مسکن مهری است که در قالب تغییر عنوان به طرح اقدام ملی مسکن به مردم تحویل می‌شود.

بر همین اساس، حدود 20 هزار واحد مسکونی در 2 شهر جدید پرند و هشتگرد، واحدهای مسکن مهری است که روزگاری دولت مدعی بدون متقاضی بودن این واحدها بود و هم اکنون در قالب طرح اقدام ملی به مردم واگذار می‌شوند.

به گزارش فارس، آمار واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی که بطور حقیقی در 3 سال گذشته شروع به ساخت کرده و تحویل مردم شده‌اند، تنها 40 واحد مسکونی است که به دست ستاد اجرایی فرمان امام در یزد افتتاح شد. این عملکرد وزارت راه و شهرسازی در شرایطی رقم می‌خورد که مقرر بود طرح اقدام ملی 5 ماه پیش و در انتهای سال 1399 به اتمام برسد.

*طرح اقدام ملی، محصور در تفاهم‌نامه‌های کاغذی

اختلاف آماری قابل توجه میان 530 هزار واحد مسکونی مد نظر وزارت راه و شهرسازی و واحدهای مسکونی ساخته شده در طرح اقدام ملی به حدی است که به نظر می‌رسد، این وزارت‌خانه در چند سال گذشته تنها به انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی روی کاغذ بسنده کرده و بخش بزرگی از این تفاهم نامه‌ها از روی کاغذ به روی زمین منتقل نشده‌اند.

عملکرد نامطلوب وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی مسکن به عنوان تنها طرح دولت در حوزه تولید انبوه مسکن سبب شده تا به جای تکمیل واحدهای مسکونی وعده داده شده، شاهد تعدد وعده اتمام پروژه در بازه‌های زمانی متفاوت باشیم.

*از سال 1399 به سال 1401، طرح اقدام ملی به اتمام نمی‌رسد

از همین رو ابتدا 19 آذرماه سال 97، محمد اسلامی که به تازگی سکان وزارت راه و شهرسازی را از دست عباس آخوندی گرفته بود با اعلام برنامه جدید دولت، خبر ساخت مسکن طرح اقدام ملی را اعلام کرد و ضمن اشاره به جزئیات طرح جدید تولید انبوه مسکن اعلام کرد:« برنامه این وزارتخانه در بخش مسکن ساخت 400 هزار واحد تا پایان برنامه ششم یعنی تا پایان سال 99 است.»

22 ماه پس از اینکه وزیر راه و شهرسازی خبر ساخت 400 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی تا پایان سال 99 را اعلام کرد، این بار در 29 مهرماه سال 99 با حضور در یک برنامه تلویزیونی از زمان دیگری برای اتمام این طرح رونمایی کرد. وزیر راه و شهرسازی این بار پایان سال 1400 را به عنوان زمان اتمام پروژه طرح اقدام ملی مسکن اعلام کرد و گفت:« تا چند روز آینده اولین پروژه مسکن ملی با حضور رییس جمهوری افتتاح می‌شود و به مردم قول می‌دهیم که این پروژه تا پایان سال 1400 به اتمام برسد.»

در شرایطی که به نظر می‌رسد، زمان اتمام فرآیند ساخت واحدهای مسکن هر با گذشت زمان به جلو رفته و سال به سال تمدید می‌شود، به یک باره خبر بازدید مدیرعامل جدید سازمان ملی زمین و مسکن از پروژه‌های این طرح و اعلام خبر تحویل زودتر از موعد واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی، افکار عمومی را نسبت به اتمام این طرح در زمان قانونی امیدوار کرد، اما بررسی جزئیات اظهارنظر این مسئول بیانگر زمان دیگری برای واحدهای طرح اقدام ملی بود.

در همین ارتباط، احمد اصغری مهرآبادی، مدیر عامل جدید سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه طبق قرارداد مقرر شده بود که این طرح ۳۶ ماهه به اتمام برسد، گفت: «با تلاش ها و پیگیری های انجام شده و افزایش شیفت ها مقرر شده که این پروژه ۲۷ ماهه به بهره برداری برسد.»

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه این پروژه ها طبق برنامه زمانی در جریان است، تاکید کرد:« از تمامی مدیران استانی و ستاد می‌خواهم، با پیگیری مستقیم بتوانند مسائل را حل کنند تا بتوانیم قولی که به مردم داده‌ایم را عملی کنیم و این طرح را تا پایان شهریور 1401 به بهره برداری برسد»

با استناد به اظهارات مهرآبادی مبنی بر اتمام عملیات ساخت بخشی از واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی تا پایان سال 1401، بیانگر تمدید دوباره زمان اتمام این پروژه است. در حقیقت پس از آنکه پایان این پروژه از سال 99 به انتهای سال 1400 حواله داده شد، این بار زمان پایان ساخت طرح اقدام ملی با تمدید یک ساله به انتهای سال 1401 موکول شده است.

تمدید طرح اقدام ملی از سال 1399 به سال 1401 در شرایطی رقم می‌خورد که دولت دهم در بازه 3 ساله سابقه تکمیل معادل 3 میلیون و 400 هزار واحد مسکونی را به ثبت رسانده است.

از طرفی تمدید سال به سال زمان تکمیل واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی پیشرفت اندک کنون این طرح را تایید و بر عملکرد نامناسب دولت در حوزه تولید انبوه مسکن صحه می‌گذارد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول