اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

صنعت اسباب‌بازی و عروسک با خلاقیت پیوند خورد/ کرمی: صنایع خلاق توسعه‌دهنده بخش پنهان اقتصاد دانش‌بنیان هستند

رویداد پیوند فرهنگی «فرنو» با موضوع بازی، اسباب بازی و عروسک میزبان شرکت‌های خلاق، صنایع فرهنگی و صاحبان سرمایه شد.

صنعت اسباب‌بازی و عروسک با خلاقیت پیوند خورد/ کرمی: صنایع خلاق توسعه‌دهنده بخش پنهان اقتصاد دانش‌بنیان هستند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این رویداد با اشاره به نقش جدی و پررنگ شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی در رونق اقتصاد کشور، گفت: اقتصاد خلاق یک زمینه قدرتمند و پرظرفیت برای رونق اقتصادی است که باید با توسعه و رونق بخشیدن به شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی از این ظرفیت نهفته بهره بجوییم.

سهم ایران از اقتصاد خلاق و فرهنگی

کرمی، با اشاره به سهم قابل توجه تولید ناخالص داخلی و اقتصاد کشورها از صنایع خلاق و فرهنگی، بیان کرد: در حالی‌که گردش مالی شرکت های خلاق در دنیا از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است، سهم کشورمان از این اقتصاد به ۱۵۰ میلیون دلار می رسد. خط حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای افزایش سهم اقتصاد کشور از گردش مالی این حوزه ایجاد شده است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به گسترش روزافزون سهم این کسب و کارها از اقتصاد دانش بنیان کشور اشاره کرد و گفت: شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی مفهوم توسعه یافتگی را به معنای واقعی تخقق بخشیده‌اند؛ این کسب و کارها فرصتی مغتنم و ارزنده را برای نمایش و شکوفایی ظرفیت‌های نوآورانه ملی و بومی که از نظرها پنهان مانده است فراهم کرده است.

ذات نوآورانه

کرمی، نوآور بودن را خصلت کسب و کارهای یاد شده دانست و بیان کرد: شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی از پیچیدگی فناورانه دانش بنیان ها برخوردار نیستند اما با ذات نوآورانه و بهره‌گیری از خلاقیت خود می توانند سهم قابل توجهی در رونق زیست بوم نوآوری و فناوری و توسعه محصولات و خدمات ایران ساخت داشت باشند.

دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: پیشینه غنی و ارزشمند ایران در میراث فرهنگی و تمدنی، هنرهای خلاق و سنتی، مسیر گشاده و همواری را فراروی صاحبان صنایع خلاق و فرهنگی  و فناوری‌های نرم در سراسر کشور قرار داده است. به طوری‌که در استان های کمتر برخوردار که امکان ظهور شرکت های دانش بنیان کمتر است، کسب و کارهای خلاق و فرهنگی می‌توانند به راحتی شکل گرفته و از ظرفیت های بومی هر منطقه اشتغال و ارز ش افزوده خلق کنند.

ایجاد خانه‌های خلاق و فرهنگی در استان‌ها

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز همچنین بیان کرد: با حمایت معاونت علمی و فناوری، پلتفرم خانه‌های خلاق و نوآوری با همین نیت شکل گرفته است. شرکت های خلاق بنای توسعه را بر استفاده از ظرفیت های بومی و محلی قرار داده اند و جای خالی ایران اسلامی عزیز با پیشینه فرهنگی و تمدنی خود می توانند بستری برای ایجاد اشتغال خلاق باشند.

وی با تاکید بر ضرورت گسترش سهم شرکت‌ها خلاق و صنایع فرهنگی از اقتصاد دانش بنیان، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای همین، حمایت از شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی را در قالب حمایت از  دانش بنیان های نوع 3 تعریف کرده است به طوریکه این کسب  وکارها نیز زیر چتر حمایتی این قانون قرار می گیرند.

تصویب سندی در حمایت از کسب و کارهای خلاق و فرهنگی

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به تصویب و ابلاغ سند ملی توسعه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق و فرهنگی در شواری عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: این سند تیرماه سال جاری به تصویب رسید و با ابلاغ آن، می‌توانیم از هم‌افزایی نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی برای رسیدن به اهداف اقتصاد خلاق در کشور بهره‌مند شویم.

وی همچنین از ایجاد صندوق پژوهش و فناوری خلاق در فروردین ماه سال جاری گفت و بیان کرد: ایجاد این صندوق به عنوان بستری حمایتی از شرکت‌های خلاق و ارائه دهنده تسهیلات مالی در راستای توسعه زیست‌بوم این کسب‌وکارها است.

مجالی برای معرفی خلاقیت در صنعت بازی و اسباب بازی

پنجمین رویداد پیوند و دومین رویداد تخصصی پیوند فرهنگی فرنو با موضوع بازی، اسباب بازی و عروسک میزبان 10 شرکت خالاق این حوزه مدیران شتاب دهنده ها سرمایه گذاران و کارآفرینان عرصه فرهنگ و هنر بود که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و سازمان تبلیغات اسلامی بنیاد توسعه فرهنگی و توانمندسازی سپهر در حال برگزاری است.

در این رویداد تیم های خلاق خانه و خانواده، یه تار سبیل، لالامی، خاشوک، جهان گردان، پوکولیا، منو، بازی مازی، خیال بازی، ویرا تویز، ایده نوآ.ورانه خود را ارائه و به پرسش های صاحبان سرمایه در مورد راهبرد، مدل کسب و کار و اهدافشان پاسخ دادند.

این رویداد با هدف شبکه سازی و ایجاد فرصت آشنایی و همکاری صاحبان ایده های خلاق و صنایع فرهنگی برگزار شده و افراد برگزیده جذب شتاب دهنده ها و مراکز نوآوری شده تا ضمن جذب سرمایه، آموزش و مشاورره های لازم را دریافت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول