اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

جزئیات تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲/ کلاس‌های کنکور باید به سمت عمق یادگیری بروند

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به جزئیات تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: موسسات کنکور باید از این به بعد، مجوز از آموزش و پرورش داشته باشند.

جزئیات تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲/ کلاس‌های کنکور باید به سمت عمق یادگیری بروند

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، منصور کبگانیان قائم‌مقام و دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری که امروز در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه) در سال ۱۴۰۲» برگزار شد با تبریک عید سعید غدیر، با بیان اینکه زحمات نزدیک به ۱۰ سال شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد ساماندهی کنکور در حال به ثمر نشستن است، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در‌ طول این سال‌ها در تلاش بودند که مسأله کنکور را حل کنند. می‌دانستیم که این موضوع باید حل‌و‌فصل شود.

وی ادامه داد: پیش از هر سخن نیز از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و‌ دستگاه‌های همکار اعم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و ‌پرورش، دانشگاهیان، فرهنگیان و رؤسای سه قوه نیز جهت همکاری در این موضوع، قدردانی می‌کنم.

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: در طول این ۱۰ سال راه‌حل‌هایی توسط کارهای کارشناسی به دست آمد و این وحدت نظر به وجود آمد که سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه، باید ساماندهی شود.

تمرکز سنجش از محتوای دروس کتب آموزش و پرورش 

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباره پرسش‌های برخی دانش‌آموزان که با این مصوبه از سال ۱۴۰۲ وارد دانشگاه می‌شوند، گفت: شکایات زیادی از سوی دانش‌آموزان به خصوص آنهایی که علاقه به عمق یادگیری داشتند و‌ معتقد بودند که پدیده کنکور، مهارتی است و ارتباطی با کتاب‌های درسی ندارد، به دست ما می‌رسید. از این دست شکایات، زیاد وجود داشت. بر این اساس تا حدود ۶۰ درصد مشکلات و‌ مسائل این عرصه حل شده است. خطاب به این‌ دانش‌آموزان عرض می‌کنم که بر‌‌محتوای دروس کتب درسی تمرکز بیش‌تری داشته باشند.

وی افزود: برخی معلمان و دبیران معتقد بودند که دانش آموزان در کلاس درس توجهی ندارند. همچنین آینده ۱۲ ساله دانش‌آموز در چند ساعت تعیین می‌شود و در این زمان کوتاه، ممکن است مشکلات عدیده‌ای برای دانش آموزان به وجود بیاید و نتواند از پس آزمون بر بیاید.

امتحانات نهایی در امنیت و عدالت برگزار خواهد شد

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: بر اساس این مصوبه، برگزاری امتحانات نهایی اولویت پیدا می کند، ۲۵ تا ۳۰ روز مدت زمان برگزاری امتحانات نهایی است که با فاصله از هم‌ برگزار می‌شود، که می تواند در آرامش داوطلبان و کیفیت سنجش اثرگذار باشد؛ در صورتی که کنکور یک مسابقه چند ساعته است و سنجش علمی درستی برای ورود به دانشگاه نخواهد بود.

وی با بیان اینکه سنجش برای ورود به دانشگاه، باید تشریحی و توسط معلمان انجام پذیرد، اضافه کرد: امنیت امتحانات نهایی به صورت کامل رعایت شده است و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصحیح عادلانه برگه‌های امتحانات نهایی در طول این دو سال مطمئن شدند.

کبگانیان ادامه داد: گزارشی رسیده بود که ممکن است استان به استان و منطقه به منطقه این عدالت رعایت نشود، اما به برکت گسترش فضای مجازی، تعداد تصحیح کنندگان و مشکل عدم رعایت عدالت حل شده است. این ارزیابی تشریحی است و چیزی بالاتر از این در عدالت آموزشی وجود ندارد. یکی از اهداف ما همین بود که اگر جوان‌ روستایی نمی‌تواند کلاس کنکور با خرج زیاد را شرکت کند، با خواندن همان کتاب‌های درسی، به رتبه و جایگاه خوبی در فضای آموزشی دانشگاه برسد.

وی گفت: اولیاء هم باید بدانند که درصد زیادی از ارزیابی فرزندانشان توسط عمق یادگیری انجام می‌پذیرد و تمرکز فرزندان خود را بر این موضوع تقویت کنند.

دستگاه‌های مسؤول زیرساخت لازم اجرای این مصوبه را فراهم کنند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: بر‌ این اساس، دستگاه‌های مسؤول اعم‌ از وزارتخانه‌های آموزش و‌ پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و‌ وزارت بهداشت و‌ همچنین سازمان سنجش و‌ آموزش کشور، طی مدت دو سال فرصت دارند تا این کار به سرانجام‌ برسد.

وی افزود: زیرساخت‌های لازم باید فراهم‌ شود و ضعف‌های مربوط به امتحانات نهایی برطرف شود. از مسئولان آموزش ‌‌و پرورش در‌ دولت آینده تقاضا داریم که زیرساخت‌های لازم‌ و‌ ابزار مورد نیاز را فراهم کنند و توسعه دهند. دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی نیز وظیفه داشته و دارند که در‌ برگزاری امتحانات نهایی اطمینان ما زیر سؤال نرود.

مؤسسات آموزشی برای تعمیق یادگیری به کمک آموزش و پرورش بیایند

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ارتباط با کلاس‌های کنکور نیز گفت: برخی از مؤسسات نگران بودند که کار آنها تعطیل می‌شود اما این‌گونه نیست. آنها به جای آموزش تکنیک‌های تست به کمک آموزش و پرورش بیایند و عمق یادگیری را آموزش دهند. درصد زیادی از این مؤسسات این توانایی را دارند که کارکرد خود را تغییر دهند.

وی ادامه داد: این مجموعه‌ها باید مجوز لازم‌ را از وزارت آموزش و پرورش دریافت کنند و کار خود را به سمت محتوا و عمق یادگیری ببرند. اگر در جهت توسعه علمی کشور کار کنند، لازم‌ نیست تعطیل شوند و باید خود را با این مصوبه تطبیق دهند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهادی‌ فرا قوه‌ای و فراجناحی است و مصوبات آن لازم الاجراست

کبگانیان با اشاره به برخی فضاسازی های مبهم و غیرکارشناسی درباره این مصوبه خاطرنشان کرد: رؤسای سه قوه در‌ این مصوبه همکاری خوبی داشتند. همچنین رئیس‌جمهور‌ منتخب که پیش‌تر رئیس قوه قضائیه بود در‌ تصویب این مصوبه همکاری خوبی داشت و ان‌شاءاللهالله با استقرار دولت ایشان، این مصوبه روند اجرایی خوبی داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر‌چه برخی افراد در ‌رسانه‌ها این مصوبه را سیاسی جلوه می‌دهند، اما لازم است تأکید شود که شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهادی‌ فرا قوه‌ای و فراجناحی است و این مصوبه حاصل تفکر نقشه جامع علمی‌ کشور در سال‌های اخیر است.

وی تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، فقط دولت و یا فقط مجلس و قوه قضائیه نیست؛ نگاه سیاسی به این موضوع معنا ندارد. شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۶۳ بر روی مسأله کنکور کار کرده است، اما به دلیل اینکه برخی از این مصوبات به نتیجه نرسیده بود، کار اساسی در این‌باره انجام نپذیرفت. در این مواقع شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان دستگاهی بالادستی به کمک سایر قوا و دستگاه‌ها می‌آید. همچنین نظارت و گزارش‌گیری از دستگاه‌ها نیز در دستور کار ما خواهد بود.

برای پذیرش در رشته‌های پزشکی در آینده تصمیم‌گیری خواهد شد

کبگانیان ضمن اشاره به ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی در سال ۱۳۶۷ که حدود ۴ هزار و ۶۵۰ نفر بوده و در سال ۱۳۹۰ نیز علی‌رغم افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی، اساتید علوم پزشکی و دانشکده‌های مرتبط، میزان پذیرش در این رشته‌ها همین حدود بوده است، افزود: بخش عمده آموزش عالی و سنجش و پذیرش در این مصوبه گنجانده شده است. اما یک بخش مربوط به پذیرش در رشته‌های پزشکی است و هنوز اتفاق نظر لازم در این زمینه شکل نگرفته است و پرسش‌های مهمی در‌ این ‌باره مطرح است که باید به صورت دقیق بررسی شود و سپس در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گیری به عمل آید.

۶ ماه برای تدوین سیاست‌های سهمیه‌ها وقت داریم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن دفاع از برخی سهمیه‌ها از جمله سهمیه مناطق، اظهار کرد: بحث‌ سهمیه‌ها هم‌‌ موضوعی است که باید سیاستگذاری جداگانه‌ای برای آن تبیین شود و ۶ ماه در‌ این زمینه به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور فرصت داده شده است. برخی از این سهمیه‌ها عدالت آموزشی را زیر سؤال برده بود.

وی اضافه کرد: بر این اساس، مقرر شده است ظرف مدت ۶ ماه، سیاستگذاری مربوط به سهمیه‌ها انجام پذیرد.

حد نصاب پذیرش در دانشگاه‌ها فرصتی برای کیفیت بخشی دانشگاه‌ها است

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباره حد نصاب پذیرش در دانشگاه‌ها بیان کرد: برخی دانشگاه‌ها ممکن است در حد نصاب پذیرش دانشجو، سخت‌گیری کنند و دانشجویان خوب را از دست بدهند. لذا این هشدار را به دانشگاه‌ها می‌دهیم‌ که مراقب افراط و‌ تفریط‌ها باشند. البته مرجع تصویب حدنصاب، شورای سنجش و پذیرش است که متشکل از وزرای علوم و بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد و سایرین است. در هر حال به منظور کیفیت بخشی به آموزش در دانشگاه‌ها، برخی اختیارات در پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها داده خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول