اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

بهترین جایگزین «نمک» چیست؟

متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه استفاده زیاد از نمک می‌تواند منجر به افزایش فشار خون و ضربان قلب شود،گفت:کم نمک کردن غذا باید کم کم انجام شود و از جایگزین‌های مثل آب لیمو، آب غوره و سبزی‌های خشکی مثل نعناع و کرفس استفاده کنیم.

بهترین جایگزین «نمک» چیست؟

احمدرضا درستی مطلق، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درباره «دلیل افزایش فشار خون»، گفت: دیواره رگها که باید خاصیت ارتجاعی خوبی داشته باشند و با هر ضربان قلب باید انبساط و انقباض مناسبی داشته باشند در اثر تغذیه نامناسب، واکنش مناسبی در برابر ضربان قلب ندارند و دیواره هایی غیرقابل ارتجاع پیدا کرده اند.

وی ادامه داد: در این صورت است که فشار خون افزایش می‌یابد. استفاده زیاد از روغن‌های اشباع مثل روغن دنبه آب کرده و کره به مرور زمان در رگ‌ها رسوب کرده و قطر دیواره رگ‌ها را کاهش می‌دهد و آن را از حالت ارتجاعی خارج می‌کند.

این متخصص تغذیه کلسترول LDL را ضایع کننده دیواره رگ‌ها خواند و گفت: اکسیداسیون کنار این چربی‌ها در دیواره رگ‌ها اتفاق افتاده و رگ‌ها را دچار سوختگی می‌کند؛ از طرفی خاصیت ارتجاعی رگ‌ها را کاهش می‌دهد.

درستی مطلق بیان داشت: بنابراین باید از غذاهایی استفاده کنیم که نمک زیادی و کلسترول بالایی نداشته و چربی اشباع کمتری داشته باشند. استفاده زیاد از نمک می‌تواند منجر به افزایش فشار خون و ضربان قلب شده و در بدن تورم ایجاد کند که منجر به افزایش آب میان بافتی خواهد شد.

وی با اشاره به استفاده مناسب از نمک در روایات، گفت: غذاهایی که می‌خوریم به حد کفایت سدیم دارد. افرادی که در کشورهایی مثل عربستان زندگی کرده و تعریق زیاد دارند باید از کمی نمک در کنار غذایشان استفاده کنند اما هموطنان ما نیاز به مصرف نمک بیشتر ندارند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: افرادی که می‌خواهند در آینده دچار پرفشاری خون نشوند و یا افرادی که در حال حاضر فشار خون بالا دارند باید از منابع کلسترول LDL  کمتر مصرف کنند و مصرف گوشت‌هایی که حاوی چربی اشباع هستند مثل گوشت قرمز را کاهش داده و از غذاهای دریایی استفاده کنند تا چربی‌های موجود در غذاهای دریایی مثل امگا 3، کلسترول LDL را در بدن کاهش دهد.

درستی مطلق تصریح کرد: باید به طور کلی به غذا نمک نزنیم و افرادی که فشار خون بالا دارند باید از غذاها، نان و پنیر بی نمک استفاده کرده و از غذاهای رستوران‌ها و غذاهای کنسروی پرهیز کنند.

وی  بر استفاده از مواد جایگزین به جای نمک در غذا تاکید کرد و گفت: بخشی از حالت‌های ما مربوط به عادت‌های ماست.کم نمک کردن غذا باید کم کم انجام شود و از جایگزین‌های خوبی مثل آب لیمو، آب غوره، سرکه بالزامیک و سبزی‌های خشکی مثل نعناع و کرفس استفاده کنیم؛ دوم اینکه باید ذائقه خود را از غذاهای پرنمک به غذای کم نمک تغییر دهیم.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول