اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

طرح مجلس برای استفاده از ظرفیت اصل ۸۵ قانون اساسی در تصویب تمام طرح‌ها و لوایح+ جزئیات

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: طرح اصلاح آیین نامه مجلس در مورد نحوه رسیدگی به طرح‌ها و لوایح در کمیسیون مشترک در مجلس کلید خورد.

طرح مجلس برای استفاده از ظرفیت اصل ۸۵ قانون اساسی در تصویب تمام طرح‌ها و لوایح+ جزئیات

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس در مورد روند رسیدگی به طرح‌ها و لوایح در کمیسیون مشترک در مجلس کلید خورد. 

متن کامل طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس در مورد نحوه رسیدگی به طرح‌ها و لوایح در کمیسیون مشترک به شرح ذیل است:

مقدمه:

اصل ۸۵ قانون اساسی در رسیدگی به طرح‌ها و لوایح ظرفیت مناسبی برای تسریع در رسیدگی‌های مجلس در پرکردن خلاء‌ها و رفع مغایرت‌های قانونی فراهم می‌کند. در استفاده از این ظرفیت، این نگرانی وجود دارد که طرح‌ها و لوایح مصوب از پختگی لازم برخوردار نباشد و مصوبه صرفا نتیجه تراوش فکری تعداد معدودی از نمایندگان باشد. راه رفع این نگرانی، مشارکت دادن تعداد بیشتری از نمایندگان و کمیسیون‌ها در بررسی طرح و لایحه است. اگر در فرآیند رسیدگی به این گونه طرح‌ها و لوایح همانند طرح‌های عادی و یک فوریتی کمیسیون‌های فرعی در کنار کمیسیون اصلی در رسیدگی به طرح و لایحه دخالت داده شوند، این نگرانی تا اندازه‌ای برطرف می‌شود.

اگر روال رسیدگی به طرح‌ها و لوایح بر مبنای این اصل به‌گونه‌ای باشد که پس از تصویب مجلس برای رسیدگی به هر طرح و یا لایحه بر مبنای اصل ۸۵، طرح و یا لایحه به کمیسیون اصلی و کمیسیون‌های فرعی ارسال و پس از جمع‌آوری مصوبات کمیسیون‌های فرعی، طرح و یا لایحه در کمیسیون اصلی رسیدگی و مصوب شود و پس از آن به جای  رسیدگی در صحن برای رسیدگی به کمیسیون مشترک ارسال گردد، نگرانی ناشی از عدم پختگی طرح و یا لایحه برطرف می‌شود. این طرح در این راستا تهیه شده است.

متن طرح:
ماده واحده: ماده ۱۶۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل اصلاح میشود:

 ماده ۱۶۶- پس از موافقت مجلس، طرح یا لایحه به کمیسیون‌های اصلی و فرعی فرستاده می‌شود. ترتیب رسیدگی این قبیل طرح‌ها و لوایح در مجلس همان ترتیب ‌رسیدگی و تصویب طرح‌ها و لوایح عادی خواهد بود، اما به جای رسیدگی نهایی در صحن، رسیدگی به کمیسیون مشترک واگذار و مناط در تصویب، رأی حداقل دو سوم اعضاء کمیسیون مشترک می باشد.

به هنگام رسیدگی به پیشنهادات در کمیسیون مشترک، به نمایندگان غیرعضو بدون حق رای، اجازه طرح پیشنهادات داده می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول