اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

تولید 37 میلیون تن فولاد در کشور/ عقب‌ماندگی نسبت به برنامه چشم‌انداز

مسئول بسیج کارگری و کارخانجات با بیان اینکه امسال 37 میلیون تن فولاد درکشور تولید می‌شود، گفت: در عین حال نسبت به برنامه چشم‌انداز ده‌ساله عقب هستیم.

تولید 37 میلیون تن فولاد در کشور/ عقب‌ماندگی نسبت به برنامه چشم‌انداز

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جلسه هم‌اندیشی فعالان صنعت فولاد کشور با بسیج کارگری و کارخانجات امروز در محل سالن شهید قاسم سلیمانی در بسیج اقشار برگزار شد. علی‌حسین رعیتی‌فرد مسئول بسیج کارگری با بیان اینکه صنعت فولاد ظرفیت‌های زیادی در کشور دارد، گفت: امسال طبق برنامه 37 میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود، در حالی که طی برنامه ده‌ساله‌ای که در سال 93 تهیه شد باید به 55 میلیون تن فولاد برسد که نسبت به این برنامه عقب هستیم.

وی با بیان اینکه ستاد فولاد در وزارت صنعت تشکیل شده است، گفت: در عین حال خروجی مشخصی از این ستاد مشاهده نشده است و بعد از پنج سال به 37 میلیون تن فولاد رسیدیم. 

رعیتی فرد در مورد چالش‌های صنعت فولاد گفت: یکی از مهمترین چالش‌ها تأمین مواد اولیه برای تولید فولاد است که باید سالانه 160 میلیون تن مواد استخراج شود و در این زمینه نیاز به اکتشافات جدید داریم و اگر با این روند جلو برویم، در استخراج سنگ‌آهن دچار مشکل می‌شویم. 

مسئول بسیج کارگری و کارخانجات، یکی دیگر از چالش‌های صنعت فولاد را تأمین آب و برق برای این صنعت دانست و گفت: ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک با میانگین 250 میلیمتر بارندگی در سال است که هر سال 120 میلیارد مترمکعب آب استحصالی در کشور وجود دارد که 95 میلیارد مترمکعب آن مصرف می‌شود و صنایع فولاد از صنایع‌آب‌بر است که باید در کنار دریا احداث شود. البته صنعت گندله‌سازی و آهن اسفنجی آب کمتری نیاز دارد که می‌تواند در مناطق خشک هم ایجاد شود.

وی چالش دیگر صنعت فولاد را حمل  و نقل محصولات فولادی دانست و گفت: در حال حاضر 93 درصد محصولات فولادی از طریق جاده و 7 درصد از طریق ریل جابجا می‌شود. باید تا افق 1404 به جایی برسیم که دستکم 30 درصد محصولات فولادی و مواد اولیه از طریق ریلی جابجا شود که نیاز به زیرساخت و برنامه‌ریزی دارد.

رعیتی‌فرد همچنین گفت: بعد از تحریم‌های ظالمانه، برخی شرکت‌های خارجی مشارکتی مانند دانیل‌لی و اوس‌موس از ایران رفتند و ما باید از نظر تکنولوژی، صنایع خود را روزآمد کنیم. 

در این مراسم، عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز حضور دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول