اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

مخالفت اعضای سازمان جهانی بهداشت با سیاسی‌کاری درباره خاستگاه کرونا

کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت در کنار بیش از سیصد حزب و سازمان و اندیشکده جهانی با سیاسی‌سازی تحقیقات مربوط به خاستگاه کرونا مخالفت کردند.

مخالفت اعضای سازمان جهانی بهداشت با سیاسی‌کاری درباره خاستگاه کرونا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت توافق کردند که ردیابی خاستگاه ویروس کرونا نباید جنبه سیاسی پیدا کند.

به نوشته روزنامه «چاینا دیلی»، «مایک رایان» مدیر اجرایی برنامه‌ فوریت‌های بهداشتی این سازمان گفت:‌ «چیزی که به‌طور مداوم از تمام کشورها می‌شنویم این است که بیایید دانش را سیاسی نکنیم و اتفاقی که بعد از آن رخ می‌دهد این است که دانش، سیاسی می‌شود».

از سوی دیگر پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن» نوشت، بیش از سیصد حزب سیاسی، سازمان و اندیشکده از بیش از صد کشور جهان روز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک از ریاست سازمان جهانی بهداشت درخواست کردند با سیاسی‌سازی مطالعه خاستگاه ویروس کرونا مخالفت کند.

علاوه بر این، به نوشته خبرگزاری «شینهوآ»، سخنگوی دولت فیلیپین روز دوشنبه گفت: «ما باید خاستگاه کووید-۱۹ را بدانیم اما بیایید این کار را به دانشمندان و کارشناسان بسپاریم. بیایید آن را به دانش بسپاریم».

او در ادامه گفت: «مهم است که تمام جهان دست به دست هم دهند تا با این بیماری مبارزه شود. مشکل اینجا است که اگر آن را سیاسی کنیم، به مانعی برای تلاش جهت مبارزه با آن تبدیل می‌شود. ما از سیاسی‌سازی هر چیزی که به کووید-۱۹ مربوط باشد خودداری می‌کنیم».

اخیراً یک رسانه آمریکایی در ادامه فضاسازی‌های رسانه‌ای این کشور درباره منشأ کرونا مدعی شده بود یک آزمایشگاه وابسته به دولت آمریکا در گزارشی به این جمع‌بندی رسیده که فرضیه نشت ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین محتمل و نیازمند تحقیقات بیشتر است.

از سوی دیگر «جو بایدن» به نهادهای اطلاعاتی آمریکا دستور داده ظرف ۹۰ روز نتایج یافته‌هایشان درباره نحوه شیوع این ویروس را گزارش کنند به تازگی در کنگره مورد توجه واقع شده است.

بایدن در روزهای گذشته بدون ارائه توضیحات بیشتر گفته دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا روی دو فرضیه درباره منشأ ویروس کرونا تمرکز کرده‌اند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است یکی از این فرضیه‌ها بر انتقال ویروس کرونا از حیوان آلوده به انسان تمرکز دارد و دیگری تصادف آزمایشگاهی را عامل آن می‌داند.

چین، طرح شائبه‌های جدید درباره منشأ ویروس کرونا در حالی که این مسئله قبلاً توسط سازمان جهانی بهداشت مورد تحقیق قرار گرفته را بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای اعمال فشار بر پکن می‌داند.

چین تصریح کرده سیاسی کردن ردیابی منشأ «کووید-۱۹» که یک مسئله علمی است، نه تنها یافتن منشأ اصلی ویروس را سخت می‌کند بلکه به شدت در مسیر همکاری بین‌المللی در زمینه این همه‌گیری مانع ایجاد می‌کند.

پیش از روی کار آمدن بایدن نیز دولت آمریکا اتهامات متعددی را درخصوص شیوع ویروس کرونا به چین نسبت داده بود کار تا آنجا پیش رفت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا این بیماری را ویروس چینی نامید.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا در دوره ترامپ و از طرفداران جدی تئوری ادعایی که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در موسسه ویروس شناسی شهر «ووهان» چین به بیرون درز کرده، اخیراً مدعی شد خطر نشت چیز دیگری از این آزمایشگاه وجود دارد.

«وانگ ونبین» از سخنگویان وزارت خارجه چین در نشستی خبری درباره اتهام زنی‌های آمریکا به چین در زمینه منشاء کرونا گفت، ایالات متحده دانشمندان را تحت فشار قرار داد تا از فرضیه نشت آزمایشگاهی حمایت کنند. این نشان می‌دهد که ایالات متحده به جای جستجوی منشأ علمی این قضیه، فقط به این فکر می‌کند که چگونه مسئولیت را به گردن چین بیندازد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول