اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

تحلیل نقاط گلوگاهی در معماری تحول نهادی نظام تعلیم و تربیت؛ وبینار دوم! برگزار شد

تمرکز در نقاط کلیدی و گلوگاهی، رمز موفقیت در حرکت به سمت تحول است. در دومین وبینار از سلسله نشستهای معماری تحول نهادی تعلیم و تربیت، که پنجره تربیت فارس، آن را برگزار کرد، به ابعاد دیگری از این مسئله پرداخته شد. اردوان مجیدی.

تحلیل نقاط گلوگاهی در معماری تحول نهادی نظام تعلیم و تربیت؛ وبینار دوم! برگزار شد

  اردوان مجیدی

تبیین و برنامه ریزی تحول یک نظام نظیر نظام تعلیم و تربیت یک کشور، همیشه موضوعی چالش زا و پیچیده بوده است. به صورت قاطع می توان گفت که تمام عزمها و اقدامات برای تحول، بیش از آنکه دچار مشکل سوء اجرا باشد، به دلیل مشکل در این تبیین و برنامه ریزی، دچار اختلال گردیده است. در حوزه نظام تعلیم و تربیت از یک سو تبیین صحیحی از ماهیت تحول و ابعاد آن و آنچه که باید رخ دهد انجام نشده است، توصیفاتی نظیر سند تحول بنیادین، به طرح آرمانها و ارزشهای کلی پرداخته، و سازوکارهای عملیاتی و ماهیت آنچه که باید ایجاد شود را تبیین نمی کند. و از سوی دیگر برنامه ریزی درستی نیر برای تحقق آن صورت نمی گیرد.

 

در صورتی این تبیین و برنامه ریزی می تواند به گونه موثری انجام شود، که اولا مبتنی بر یک معماری منسجم، و با مشخص کردن هم بندی مسائل در ابعاد مختلف نظام مذکور، و نیز تحول آن، به مسئله بپردازد. ثانیا، به تبیین ابعاد نهادینه شده نظام مذکور در بافت هنجارها و فرهنگ جامعه، و مبتنی بر پاسخ دادن به نیازهای جامعه بپردازد، و چگونگی همراهی جامعه در این نظام و تحول آن را به خوبی بشناسد. و ثالثا، ماهیت مسئله تعلیم و تربیت و تحول پارادایم آن را به خوبی فهم و تحلیل کند. در این طرح ضمن فراهم کردن بسترهای تحلیلی، به مشخص کردن برنامه تحول نهادی و سازوکارهای عملیاتی تحقق آن می پردازیم.

در تبیین و برنامه ریزی، باید مبتنی بر یک معماری منسجم، به مسئله بپردازیم.

 

 در سلسله نشستهائی که توسط پنجره تربیت فارس برگزار می شود، به تحلیل این عوامل پرداخته، و برنامه پیشنهادی به دولت سیزدهم در حوزه نظام تعلیم و تربیت را مبتنی بر آن، تبیین می کنیم.

 در سلسله نشستهائی که توسط پنجره تربیت فارس برگزار می شود، به تحلیل این عوامل پرداخته، و برنامه پیشنهادی به دولت سیزدهم در حوزه نظام تعلیم و تربیت را مبتنی بر آن، تبیین می کنیم. ان شاء الله.

در جلسه اول که در 5 مرداد 1400 برگزار شد، به تبیین چکیده این موضوع پرداخته شد. در جلسه دوم که سه شنبه 12 مرداد 1400 از ساعت 15 تا 19 برگزار شد، علاوه بر تبیین تفصیلی ابعاد مطرح شده در چکیده، به تحلیل نقاط گلوگاهی و تحلیل زنجیره علت و معلولی تحول نهادی پرداخته شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید اینجا کلیک کنید.

فیلم نشست قبلی و بزودی نیز فیلم این نشست، در اینجا، و در پنجره تربیت فارس منتشر شد و می شود.

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول