اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

رونمایی از صندوقچه روضه‌های خانگی برای محرم/ روضه مهد تربیت است

صندوقچه روضه‌های خانگی برای کمک به برپایی این روضه‌ها به تعداد 2 هزار صندوق با وقف مردمی در سطح کشور به مناسبت ماه محرم توزیع خواهد شد.

رونمایی از صندوقچه روضه‌های خانگی برای محرم/ روضه مهد تربیت است

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از صندوقچه روضه‌های خانگی و بسته محتوایی ماه محرم هیأت‌های مذهبی عصر امروز دوشنبه ١١ مردادماه به همت جامعه ایمانی مشعر و مجموعه ماهد در آستان مقدس امامزاده صالح (ع) برگزار شد.

توزیع ۲ هزار صندوق روضه خانگی در کشور

رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر در ابتدای این مراسم اظهار داشت: این صندوقچه برای کمک به برپایی روضه‌های خانگی تهیه شده است که ۲ هزار صندوق آن با هزینه مردمی و وقف آن‌ها تهیه شده و میان مردم توزیع خواهد شد.

وی افزود: در این فرایند بنا داریم مداح و منبری مورد نیاز روضه‌ها را هم تأمین کنیم  و برای این امر هیأت‌ها می‌توانند حامی اصلی باشند تا هم ابزار لازم روضه را فراهم کنند و هم مداح و منبری معرفی کنند.

آبفروش گفت: ۲ هزار صندوق با پشتیبانی ۲ هزار هیأت توزیع خواهد شد که ان شاءالله اگر هر صندوق ۱۰۰ جلسه را پشتیبانی کند رقم مناسبی از برگزاری روضه خانگی در ماه محرم خواهد شد.

روضه خانگی باید احیا شود

یدالله بهتاش پیرغلام امام حسین (ع) نیز در این مراسم اظهار داشت: امام رضا (ع) می‌فرماید با شادی ما شاد باشید و در حزن ما محزون. این شادی و حزن، صرفاً با مجلس گرفتن نیست. گاه با کار نیکویی مثل عبادت و کمک به نیازمندان می‌توان اهل بیت(ع) را شاد کرد.

وی افزود: آیت الله محمدحسین تهرانی در کتاب معادشناسی خود می‌نویسد خواب دیدم همسایه ما در مجلس شلوغی در محضر امام رضا (ع) قرار دارد. از میان جمعیت جلو رفت و سیلی به حضرت زد. او بار دوم جلو رفت و سیلی زد و در مرتبه سوم سیلی محکم‌تری زد. من از وحشت این صحنه از خواب پریدم. صبح به در خانه‌اش رفتم و فرزندش گفت برای زیارت به مشهد رفته است. وقتی برگشت به دیدارش رفتم و ماجرا را گفتم. اشک ریخت و گفت رویایت صحیح است، به زیارت حضرت برای عذرخواهی می‌روم و دربرگشت شرح می‌دهم. او گفت در حرم امام رضا (ع) که آن زمان زن و مرد باهم زیارت می‌کردند، زنی با حجاب نامناسب دیدم و با چشم او را دنبال کردم. این سیلی اول بود. بعد از مدتی او را گم کردم دوباره دیدم و او هم مرا نگاه کرد و سیلی دوم شد. برای زیارت کنار ضریح رفت و دست بر ضریح گذاشت و من دست روی دستش گذاشتم و این سیلی سوم شد. گاهی ما با اعمالمان معصومین(ع) را زجر می‌دهیم.

بهتاش با اشاره به اینکه روضه‌های خانگی باید احیا شود تصریح کرد: این روضه‌ها آثار بسیاری دارد. من روضه‌خوانی‌ام را از این مجالس آغاز کرده‌ام.

مباهله انرژی هسته‌ای شیعیان است

علی انسانی، شاعر و مداح اهل‌بیت(ع) هم در این مراسم با اشاره به اینکه روز مباهله که به زعم علما عدل غدیر است، مغفول مانده است، گفت: مباهله انرژی هسته‌ای شیعیان است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

او در ادامه به شعرخوانی در خصوص واقعه مباهله پرداخت.

مهد تربیت در روضه به ویژه روضه‌های خانگی است

حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی نیز در این مراسم با بیان اینکه فلسفه حضور ما در این دنیا حسین‌شناسی است، اظهار داشت: زمانی که کودک به دنیا می‌آید، توصیه شده است تا کامش را با تربت باز کنید. آیت‌الله بهجت هم در وصیتنامه خود به تربت سفارش بسیار کردند.

وی با اشاره به اینکه عملی بالاتر از حب الحسین نداریم، گفت: مهد تربیت ما در روضه به ویژه روضه‌های خانگی است. هرکس در مکتب سیدالشهدا عایدی و جایگاهی دارد، در روضه خانگی کسب کرده است.

تولیت آستان مقدس امامزاده صالح (ع) افزود: هرکسی بهشت امام حسین(ع) را می‌خواهد باید اهل روضه باشد. پدر من ٣٠ سال روضه خانگی داشت و من از برکت آن به هیأت رفتم و در آن‌جا از کفش‌داری، میانداری و مداحی شروع کردم تا در نهایت سخنران شدم.

وی تصریح کرد: نگه داشتن این چراغ، ارزنده است و این صندوقچه دریچه‌ای به حریم سیدالشهدا(ع) است.

در بخش بعدی این مراسم سیدحسین متولیان به شعرخوانی برای امام حسین پرداخت.

حرکتی مردمی برای احیای روضه‌های مردمی

مرتضی اعلایی مسئول مجموعه ماهد نیز در بخش دیگر این مراسم اظهار داشت: روضه ١۴٠٠ سال است که توسط مردم دست به دست شده است، اما اکنون در خطر است. البته همان کسی که تاکنون آن را حفظ کرده، حفظ خواهد کرد.

وی ادامه داد: برای تهیه صندوقچه روضه‌های خانگی ١۵ کارگاه تلاش کردند تا ١۴٠ هزار محصول این ٢ هزار صندوق را که شامل کتیبه، تربت، کتاب دعا، وسایل چای و ... را تهیه کنند. این صندوقچه تمام وسایل لازم برای یک حسینیه کوچک را دارد و می‌تواند بهانه‌ای برای شروع روضه باشد.

اعلایی گفت: این صندوقچه حرکت مردمی برای احیای روضه‌های مردمی با سرمایه مردمی است که وقف برای احیای روضه‌های خانگی شده است.

یکی از آثار روضه خانگی ریشه‌دار کردن محبت اباعبدالله(ع) در میان فرزندان است

حجت‌الاسلام سیدحسین آقامیری سخنران مذهبی نیز در این مراسم اساسی‌ترین راهبرد بشر برای رسیدن به تمدن موعود را راهبرد عاشورا معرفی و اظهار کرد: بشریت باید در یک سطحی عاشورا را فهم کند تا بتواند ظهور امام زمان(عج) را فتح کند. آیت‌الله بهجت می‌فرمود زمانی که امام زمان(عج) ظهور می‌کند کسی در عالم نیست که امام حسین(ع) را نشناسد. اربعین فرصتی برای معرفی امام حسین(ع) است.

آقامیری با بیان اینکه اگر در کانون خانواده کم‌کاری کنیم، ظهورش را در جامعه می‌بینیم، گفت: مکتب ما بالاترین سرمایه‌گذاری را در خانواده کرده است و هیچ مکتبی همچون اسلام در خصوص خانواده حرف ندارد. شکل‌گیری اولیه ما در خانواده بوده است. شهدای انقلاب اسلامی، شهدای مدافع حرم و ... ریشه اولیه محبتشان به امام حسین(ع) در خانواده شکل گرفته است.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه محبت امام حسین(ع) ریشه در خانواده دارد، گفت: روضه خانگی یکی از اثراتش ریشه‌دار کردن محبت اباعبدالله(ع) در میان فرزندان است. هرچه روضه خانگی کم‌رنگ‌تر شود، دشمن خوشحال‌تر می‌شود.

وی افزود: برکت روضه‌های خانگی به سادگی آن است که به سادگی یک سلام بر حسین می‌توان آن را با جمع خانواده برگزار کرد. این روضه‌ها ریشه‌‌ای‌ترین کاری است که می‌توان جریان کشور را پیش ببرد. دلیل مخالفت برخی در این سال‌ها با روضه امام حسین(ع)، این است که می‌دانند چه فوایدی دارد.

ازدیاد نسل اولویت اصلی امروز جامعه است

حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اسلامشهر نیز در این مراسم اظهار داشت: هر عصری اولویت‌هایی دارد که برای کربلایی شدن می‌توان آن‌ها را اجرا کرد. امروز اولویت در حوزه جمعیت و ازدیاد نسل است. جمعیت شناسان می‌گویند ۲ سال دیگر با همین روند دچار سونامی جمعیت خواهیم شد.

وی گفت: کتاب +۳ که در بسته محتوایی محرم امسال هیأت‌ها برای محرم قرار گرفته است به موضوع جمعیت و ازدیاد نسل می‌پردازد که ماحصل سخنرانی‌های بنده در حرم حضرت معصومه(س) و هیأت یا مهدی(عج) واوان است. در این کتاب به شبهات مختلفی در حوزه ازدیاد نسل پاسخ داده شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول