اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

وزارت نیرو هزینه تبلیغات پویش هر هفته الف ب ایران را شفاف کند/مسائل اصلی مردم در سایه تبلیغات فراموش شد

یک کارشناس حوزه حکمرانی آب گفت: افتتاح فاز اول یا دوم یک تصفیه خانه فاضلاب یا طرح آبرسانی چرا باید در هیات دولت و توسط رئیس جمهور در قالب پویش هر هفته الف ب ایران انجام شود و علت عجله برای افتتاح پروژه‌های حوزه آب و فاضلاب قبل از تکمیل و بهره‌برداری چیست؟

وزارت نیرو هزینه تبلیغات پویش هر هفته الف ب ایران را شفاف کند/مسائل اصلی مردم در سایه تبلیغات فراموش شد

محمد همت کارشناس حوزه حکمرانی آب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به عملکرد چهارساله وزارت نیرو گفت: نقدهای جدی به وزارت نیرو در دوران مدیریت چهار ساله اقای رضا اردکانیان وارد است. اینکه مسائل اصلی وزارت نیرو  مثل آبرسانی شهری و روستایی، احداث نیروگاه ها، توسعه مخازن ، توسعه خطوط انتقال و تصفیه خانه ها، گسترش شبکه فاضلاب، پیگیری اتمام کلان پروژه ها و مواردی از این دست به حاشیه رانده شود و صرفا تمام هم و غم عده‌ای افتتاح‌های پویش الف ب ایران و فعالیت رسانه‌ای و تبلیغاتی باشد،  اصلا درست نیست.

این کارشناس حوزه فناوری آب ضمن بیان این مسئله که افتتاح فاز اول یا دوم تصفیه خانه فلان شهر توسط رییس جمهور افتتاح شده و پوشش رسانه‌ای دریافت کرده است، مایه تاسف است، تاکید کرد: حداقل انتظار این است که پروژه از نظر فرایندی و ظرفیت تکمیل و سپس افتتاح شود. اصلا افتتاح فاز اول یک تصفیه خانه یا طرح آبرسانی چرا باید در هیات دولت و توسط رئیس جمهور انجام شود؟ در کشور از این دست افتتاح ها در این مدت زیاد دیدیم. علت عجله برای افتتاح پروژه‌های حوزه آب و فاضلاب چیست؟ خوب پروژه‌ها را تمام کنید و بعد افتتاح کنید. متاسفانه می بینیم که عده ای در دولت هم به این افتتاح‌های نیمه تمام می بالند و آن را کارنامه خود می‌دانند. به نظر می‌رسد دولت آینده باید بسیاری از پروژه‌های افتتاح شده را به پایان برساند.

*بیشترین حجم کار تبلیغاتی وزارت نیرو در این دولت به انجام رسید

وی در تشریح اینکه هر زمان هم سوال می‌شود که آقا چرا به مسائل اصلی نمی‌رسید و حاشیه تبدیل به متن شده است، شروع به ارائه آمار می‌کنند که فلان مبلغ اعتبار هزینه شده، فلان میزان آب ذخیره شده،  بیان کرد:  اولین نشانه عملکرد مطلوب وزارت نیرو باید رضایت مردم باشد. آیا مردم در حال حاضر از وضعیت وزارت نیرو راضی هستند؟. آیا در شهرها و روستاها در حوزه تامین، تصفیه، آبرسانی و وضعیت برق رضایت وجود دارد؟. متاسفانه باید گفت، صدای مردم از عملکرد این وزارتخانه بلند است. نه مدیریت منابع آبی درست انجام شده، نه ظرفیت نیروگاهی متناسب ایجاد شده و نه سخت افزار لازم توسعه یافته است.

همت ضمن اشاره به اینکه در هیچ کدام از دولت های اخیر، این حجم از کار تبلیغاتی و به موازات آن در صحنه نبودن در وزارت نیرو تجربه نشده است، گفت: حتما باید افرادی در کشور موضوع ترک فعل را در تمام وزارتخانه‌ها در سال‌های اخیر بالاخص این وزارتخانه پیگیری کنند.

*هزینه تبلیغاتی پویش هر هفته الف ب ایران شفاف شود

این فعال حوزه آب در بخش دیگر اظهارات خود به پویش هر هفته الف ب ایران پرداخت و عنوان کرد: مسئولان وزارت نیرو که پویش الف ب را راه اندازی کرده‌اند، در راستای ایجاد شفافیت و آگاهی بخشی به مردم، باید توضیح دهند که هزینه تبلیغات این افتتاح ها و حواشی آن چند میلیارد تومان بوده است؟

وی ادامه داد: آیا این مبالغ از جیب شرکت های مادرتخصصی پرداخت شده یا ردیف ویژه‌ای برای آن داشته اند؟ ضمنا در روز آخر حضور در دولت توضیح دهند که آیا این مبلغ می توانست در مسیر بهتری برای خدمت رسانی به مردم هزینه شود یا اینکه صرفا باید هزینه تبلیغات و پویش می شد؟ و مهمتر از همه اینکه آیا کار و تکلیف وزارتخانه نیرو و اولویت آن تولید پویش و کار رسانه‌ای است یا تکالیف ویژه‌ای در حوزه خدمت رسانی و آب رسانی و تولید برق دارند؟

همت با اشاره به این مسئله که فقط کلمات پویش الف ب ایران را در اینترنت جستجو کنید. ببینید چند صفحه باز می شود و چه حجم از اقدامات گزارش می‌شود، گفت: آیا مسئولان وزارت نیرو به جای زمان بندی چند ده هفته‌ای برای  برنامه افتتاح ها در پویش الف ب ، نباید برنامه راهبردی برای حل مشکلات مردم ارائه می دادند و اجرایی می کردند؟

*مسائل اصلی در سایه تبلیغات پویش هر هفته الف ب ایران به حاشیه رفت

این کارشناس حکمرانی آب با اشاره به انتشار کتاب "دلگرمی ها و همراهی ها" تاکید کرد: دوستان در راستای همین مسائل تبلیغاتی پویش کتابی منتشر کرده اند، با عنوان "دلگرمی ها و همراهی ها" . متولیان لطفا توضیح دهد فقط برای این یک قلم کوچک، چقدر هزینه کرده اند؟ این هزینه از جیب چه کسانی پرداخت شده است؟

وی با اشاره به اینکه ما می دانیم که در کشور مجتمع های آبرسانی و روستاهایی وجود دارند که به برخی از اقلام کم هزینه احتیاج دارند و برای نداشتن آن ها به زحمت افتاده‌اند، افزود: واقعا مصلحت نیست در این شرایط تفکر تبلیغاتی و رسانه ای و راه اندازی پویش اولویت بشود و مسائل اساسی به فراموشی سپرده شود.

*آیا اولویت وزارت نیرو حل مشکلات مردم بود؟

همت در ادامه اظهارات خود به این مسئله اشاره کرده که یک برنامه ریزی صحیح و عزم و اراده واقعی برای حل مسائل واقعی می‌توانست سبب عدم بروز بسیاری از مشکلات فعلی شود و گفت: واقعا درک مساله برق و مشکلات خشکسالی و اتخاذ تدابیر لازم در این جهت، خیلی پیچیده نبود. منتها باید ببینیم اولویت ها چه بوده است؟

این کارشناس حوزه آب در پایان تاکید کرد: مردم انتظار دارند شیب رشد خدمت رسانی دولت ها  افزایش یابد. امیدوارم در دولت بعد این اتفاق در سطح عالی بیفتد. حتما مسئولان و متولیان دولت آتی هم باید از رفتارها و اقدامات این دولت به شدت عبرت بگیرند و مسیر مناسبی را برای خدمت به مردم انتخاب کنند. دولت بعد برای هموار کردن راه، مسیر سختی پیش رو دارد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول