اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سخنگوی پیشین وزارت خارجه فرانسه:‌ سیاست کاهش تعهدات ایران منطبق با برجام است/ فعالیت‌های موشکی ناقض برجام نیست

سخنگوی پیشین وزارت خارجه فرانسه گفت: آمریکا به صورت رسمی از برجام خارج شده‌ است اما تصمیمات ایران برای کاهش اجرای تعهدات خود با روح برجام براساس اصل مقابله به مثل(عمل متقابل) که اتفاقا با متن برجام نیز سازگار بوده، صورت گرفته‌ است.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه فرانسه:‌ سیاست کاهش تعهدات ایران منطبق با برجام است/ فعالیت‌های موشکی ناقض برجام نیست

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جام جم گفت‌وگویی با مارک فینو، سخنگوی پیشین وزارت خارجه فرانسه در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین و سرنوشت توافق هسته‌ای انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

آمریکا و تروئیکای اروپایی در صورت شکست مذاکرات ضرر خواهند کرد

- موضعگیری اخیر وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه اگر گفت‌وگوهای وین با تاخیر مواجه شود، احتمال نتیجه گیری در مذاکرات وین و احیای برجام به خطر می‌افتد و اظهار بی‌حوصلگی در خصوص مذاکرات وین، با ادعای پاریس در خصوص تلاش جدی برای احیای توافق هسته‌ای در تضاد و مغایرت است.

- گرچه در صورت شکست مذاکرات و توقف آنها، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران تعلیق نمی‌شود اما باید تاکید کنم دیگر بازیگران از جمله آمریکا و تروئیکای اروپایی نیز در صورت شکست مذاکرات ضرر خواهند کرد.

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ضربه‌ای به امنیت اروپا بود

- آنچه مسلم است این‌که خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ضربه‌ای به امنیت اروپا بود.

- بنابراین، احیای توافق هسته‌ای برای اروپا نیز اهمیت زیادی دارد. به همان نسبت، احیا نشدن آن نیز برای کشورهای اروپایی هزینه‌ساز است.

فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران ناقض برجام نیست

- مفاد مربوط به برنامه موشکی بالستیک ایران بخشی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است که برجام را تأیید می‌کند اما بخشی از خود توافق هسته‌ای نیست.

- هیچ توافقی بین اعضای دائم شورای امنیت وجود نداردکه ایران با انجام آزمایش‌ها و فعالیت‌های موشکی خود، برجام را زیر پا گذاشته‌است.

- انتظار اوباما این بود که به محض تعلیق تحریم‌های ایران از طریق توافق هسته‌ای، مذاکرات بر سر ابعاد دیگر(موضوعات موشکی و منطقه‌ای) آغاز شود اما ایران این موضوع را نپذیرفت.

- در هر حال، مطابق سند توافق هسته‌ای، فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران ناقض برجام نیست.

سیاست کاهش تعهدات ایران منطبق با برجام است/ باید گره مذاکرات را باز کرد

- ایالات متحده آمریکا به صورت رسمی از برجام خارج شده‌است اما تصمیمات ایران برای کاهش اجرای تعهدات خود با روح برجام براساس اصل مقابله به مثل (عمل متقابل) که اتفاقا با متن برجام نیز سازگار بوده، صورت گرفته‌است. پس در اینجا طرف ناقض توافق آمریکاست.

- تصور می‌کنم اکنون تلاش بیشتری در همه طرف‌ها برای ارائه تضمین‌های متقابل قوی برای رعایت مفاد برجام در آینده مورد نیاز است.

- راه حل‌های فنی زیادی برای ارائه این تضمین‌ها وجود دارد و آمریکا و بازیگران اروپایی نیز باید آن را بپذیرند.

- در هر حال، توافق نهایی به دلیل پیچیدگی موضوعات مورد بحث به تعویق افتاده‌است اما باید این گره‌ها را حل کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول