اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

شاهد همکاری‌های جدید اقتصادی ایران و سوریه خواهیم بود/ توافق برای تاسیس بانک مشترک

دبیر اتاق بازرگانی سوریه و ایران با اشاره به نتایج سفر قالیباف به سوریه گفت: در این سفر توافق‌هایی درباره تبادلات تجاری، انرژی و بازسازی زیرساخت‌ها با طرف ایرانی انجام شده که می‌تواند همکاری‌های اقتصادی دو کشور را بهبود بخشد.

شاهد همکاری‌های جدید اقتصادی ایران و سوریه خواهیم بود/ توافق برای تاسیس بانک مشترک

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مصان نحاس دبیر اتاق بازرگانی سوریه و ایران با اشاره به توافق‌های انجام‌شده در سفر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به دمشق، اظهار داشت: در مذاکرات اقتصادی، طرفین درباره مبادلات تجاری، انرژی و بازسازی سوریه توافق‌هایی انجام شد.

وی افزود: سطح روابط اقتصادی دو طرف متناسب با سطح روابط سیاسی نیست و توافق‌های اخیر می‌تواند از طریق ادامه همکاری، سطح روابط اقتصادی را به سطح روابط سیاسی برساند.

نحاس درباره موانع مبادلات تجاری دو کشور اظهار داشت: در حال حاضر، حمل کالا بین دو کشور از دو مسیر دریایی از بندرعباس به لاذقیه و مسیر هوایی صورت می‌گیرد که هزینه هر دو مسیر بالا بوده و همین مسئله یکی از موانع تجارت است. برای حل این مسئله، توافقنامه‌ای بین سوریه، عراق و ایران در حال نهایی شدن است تا هزینه حمل کالا کاهش یابد.

وی اضافه کرد: برای حل مشکل نقل‌وانتقال پول نیز مقرر شد تا یک بانک مشترک تأسیس و معاملات از طریق پول ملی دو کشور انجام شود که این موضوع می‌تواند نقل و انتقالات را تسهیل کند.

به گفته نحاس، برخی کالاها از ایران به‌صورت غیرمستقیم به سوریه صادر می‌شوند که در ‌صورت صادرات مستقیم به میزان 10 درصد قیمت کالا کاهش می‌یابد.

دبیر اتاق بازرگانی سوریه و ایران درباره اولویت‌های بازسازی این کشور و حضور ایران نیز اظهار داشت: ایران اولین کشوری بود که در بازسازی سوریه حضور پیدا کرد. امروز نیز اولویت‌هایی در بازسازی ازجمله انرژی (برق، گازوئیل و بنزین) و زیرساخت‌ها برای همکاری وجود دارد در بحث انرژی در آینده همکاری‌های با شرکت‌های ایرانی از طریق تأسیس شرکت مشترک خواهیم داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول