اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

ماجراهای واقعی از فضای مجازی در یک رمان/ «مه‌شکن ۲» در حال ویراستاری

نویسنده «مه شکن ۲» گفت: این کتاب، مجموعه داستان‌های کوتاه واقعی است که در خصوص استفاده کاربران از فضای مجازی به چاپ رسید و در بین کتاب‌هایم بیشترین استقبال را هم از سوی مخاطبان و هم از سوی تولیدکنندگان رسانه‌ای داشت.

ماجراهای واقعی از فضای مجازی در یک رمان/ «مه‌شکن ۲» در حال ویراستاری

محمد قنبری، نویسنده رمان‌های امنیتی نظیر «برنگرد»، «هک پلاس»، «از پمبا تا ماریانا»، «پرونده فوق سری ۲۴۰» و داستان‌های کوتاه دیگر در خصوص علت تألیف کتاب «مه‌شکن ۲»، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب «مه‌شکن» خانوادگی بودن، واقعی بودن و پرکاربرد بودن سوژه‌های انتخاب شده برای هر داستان است.

وی ابراز داشت: این کتاب، مجموعه داستان‌های کوتاه واقعی است که در خصوص استفاده کاربران از فضای مجازی به چاپ رسید و در بین کتاب‌هایم بیش‌ترین استقبال را هم از سوی مخاطبان و هم از سوی تولیدکنندگان رسانه‌ای داشت. 

این نویسنده با تاکید بر اینکه چند داستان منتخب از کتاب «مه‌شکن» در قالب نمایشنامه‌های رادیویی تولید و از شبکه‌های رادیویی نمایش، جوان و ایران به دفعات پخش شد، ابراز داشت: چند نمونه مختلف به صورت مجموعه کتاب صوتی تولید شده که در فروشگاه‌های مختلف کتب صوتی موجود است. همچنین داستان‌هایی انتخاب و دستمایه تولید پویانمایی برای نوجوان فعال در فضای مجازی شد. 

قنبری در خصوص میزان استقبال و تجدید چاپ هم بیان کرد: ابتدا داستان‌های محدودی را در قالب یک اپلیکیشن تولید و در اپلیکیشن بازار ارائه کردم. بازخوردهایی که گرفتم مرا به تألیف کتب تلگرام نامه ۱ و ۲ واداشت که هفت مرتبه به چاپ رسید. استقبال بازار و همچنین شروع حرکت حرفه‌ای در تالیف کتاب، منجر به تجمیع کتب تلگرام نامه ۱ و ۲ و افزودن جلد سوم به آن شد و با اسم جدید «مه‌شکن» به بازار عرضه شد. مجدداً کتاب «مه‌شکن» با استقبال خوب بازار کتاب مواجه شد و اکنون در آستانه توزیع چاپ پنجم توسط انتشارات کتابستان است. یعنی در مجموع با در نظر گرفتن نسخه‌های قبلی در آستانه چاپ چهاردهم این کتاب هستیم. 

این نویسنده در خصوص سبک نگارش کتاب «مه‌شکن ۲» توضیح داد: در این کتاب به سبک و سیاق جلد اول، داستان‌های پرتکرار در جامعه امروز انتخاب شد و طی فرآیند خلق داستان با هدف عبرت‌آموزی و با استفاده از تکنیک‌های داستان‌نویسی صورت گرفت. در انتهای هر داستان هم چند نکته به زبان ساده با عنوان عبرت‌ها به عنوان راهکار به مخاطبان ارائه شده است. 

قنبری در خصوص نسبت رمان با داستان کوتاه این طور ابراز کرد: رمان، خواننده‌ای حرفه‌ای و پیگیر دارد که به زوایای مختلف داستان احاطه دارد، محدود به یک خواننده و یک ژانر نمی‌شود و با طیف وسیعی از سلایق و قلم‌ها مواجه است. اما داستان کوتاه عمومیت دارد و با توجه به تغییر ذائقه در هر داستان، مخاطبین بسیاری را به خود جذب می‌کند. از طرفی در عصر حکمرانی رسانه‌ها و فضای مجازی، رفتار مردم نیز تغییر کرده و از مطالعات عمیق و طولانی به مطالعات سطحی و کوتاه هدایت کرده است. نوجوان و جوان امروزی، به مطالعات کپسولی و کوتاه عادت کرده است. این موضوع از ویژگی‌هایی است که شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها برای جامعه جوان که عمده‌ترین گروه کاربری فضای مجازی محسوب می‌شوند، الگوسازی کرده‌اند. 

وی ادامه داد: علت انتخاب قالب داستان کوتاه، جذب همین گروه هدف است که مبتلا به داستان‌های کتاب هستند. البته یک رمان جدی با ژانر امنیتی در دست تحقیق و پژوهش دارم که پژوهش‌های زیادی دارد و پایان سال تالیف آن را شروع خواهم کرد. 

قنبری در خصوص پروژه بعدی خود نیز گفت: یک مجموعه ۷ جلدی را که بیشتر جنبه پژوهشی و کاربردی دارد، برای مربیان سواد رسانه‌ای آغاز کرده‌ام. همکاران نویسنده‌ای هم در این خصوص کمک می‌کنند که منابع غنی و کاربردی مرتبط با فضای مجازی و رسانه از دل آیات و روایات، ادبیات و ... اقتباس شود و با نگاه کاملاً ایجابی در دست تولید و نگارش است. این مجموعه به مربیان سواد رسانه‌ای قابلیت استناد به منابع غنی دینی و ادبی، معرفی ابزار و رفتار مناسب و ... را می‌دهد که ان‌شاالله در پاییز شاهد انتشار هم زمان ۷ جلد خواهیم بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول