اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

«آموزش حضوری» آری یا نه؟/ بایدها و نبایدهای حضور دانش‌آموزان در مدارس در گفت‌وگو با کارشناسان

بازگشایی مدارس و ضرروت واکسیناسیون دانش آموزان یکی از موضوعات مهم این روزها از دید مخاطبان فارس من است. این رسانه در میزگردی مجازی ابعاد گوناگون این مسائل را بررسی کرد.

«آموزش حضوری» آری یا نه؟/ بایدها و نبایدهای حضور دانش‌آموزان در مدارس در گفت‌وگو با کارشناسان

گروه فارس‌من خبرگزاری فارس -مهدی امیری‌پور، کمپین‌های بسیاری برای بازگشایی مدارس و ضرورت واکسیناسیون دانش آموزان در فارس من به ثبت رسیده است، این موضوع موافقان و مخالفانی دارد که هر کدام در خبرگزاری فارس پویش‌هایی جداگانه را ایجاد کرده‌اند.

فارس من براساس رسالت مطالبه گری، به منظور تبیین ابعاد گوناگون این مسأله، میزگردی مجازی را با حضور کارشناسان بهداشتی، آموزشی و والدین دانش آموزان ترتیب داده است، این میزگرد با حضور دکتر محمدرضا ناظر استادتمام بیماری‌های عفونی، ابراهیم سحرخیز معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش، اسماعیل قاسمی کارشناس آموزشی، آقای ایمان‌دار و خانم عبدی از والدین دانش آموزان و مدیران پویش در فارس من برگزار کرد. متن این میزگرد را با هم بخوانیم:

 

واکسیناسیون معلمان اشتباه است، دانش آموزان به مدارس نمی‌آیند!

ایمان‌دار، مدیرکمپین: باید از فارس من تشکر و قدردانی کرد که یک انقلاب رسانه ای را در حوزه مطالبه‌گری مردم به راه انداخته است و واقعاً اثر آن‌ در سطح جامعه دیده می شود. امروز ما با محدودیتی در حوزه واکسیناسیون مواجه شده‌ایم که زیاد متوجه دولت نیست چرا که دولت های دیگر با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما فکر می‌کنم اولویت بندی در واکسیناسیون به همان میزانی که در دسترس است مورد توجه قرار گیرد.

ما گروه‌های پرخطری داریم که مشاغل آزاد هستند و دارای بیماری‌‌های خاص، اما واکسن به آن‌ها نرسیده است. بنده استاد دانشگاه هستم و دوست داشتم که برادرانم واکسن بزنند. ما چرا باید تا حدود ۸۰۰ هزار معلم و استاد دانشگاه را واکسینه کنیم این در حالی است که آغاز حضوری مدارس مبهم است و باید ببینیم بسیاری از خانواده ها با شرایط بحران کرونایی فرزندان خود را به مدارس می فرستند؟

واریانت دلتا کرونا برای سنین پایین بسیار خطرساز است، باید در اولویت سنجی تجدید نظر شود تا آن‌که مردم در حوزه واکسن، عدالت را در تمام اصناف شاهد باشند. من فکر می کنم تا زمانی که ما اطمینانی برای آغاز حضوری کلاس‌ها نداشته باشیم ضرورتی ندارد که استادان دانشگاه و معلمان و ... واکسینه شوند.

عبدی، دبیر یکی از مدارس مازندران: هنوز مبهم است که کلاس ها می‌خواهد به صورت حضوری برگزار شود یا مجازی، اما باید هر چه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.از طرفی دیگر نیز هنوز هیچ واکسن قابل تزریق برای سنین زیر ۱۸ سال در بازار موجود نیست.

 

 پس از اتمام واکسیناسیون کلاس‌های حضوری داشته باشیم

ایمان‌دار: انتقاد بنده این است وقتی که دانشجویان و دانش آموزان واکسن تزریق نکرده‌اند بعید می‌دانم که خانواده‌ها بگذارند فرزندانشان در مدارس حضور پیدا کنند، البته دغدغه مسئولان آموزش و پرورش صحیح است از این حیث که دانش آموزان به ویژه مقطع ابتدایی مهارت های اجتماعی را در فضای حضوری فرا خواهند گرفت.

ما ۱۵ میلیون دانش آموز و یک میلیون کادر آموزش و پروش داریم، تمامی این‌ها باید واکسینه شوند بعد بتوانیم فضاهای آموزشی را باز کنیم و دانش آموزان به صورت حضوری در مدارس حاضر شوند. مسئولان باید ۵ تا ۶ ماه دیگر صبر می‌کردند و بعد از اتمام واکسیناسیون بخشی از دانش آموزان آموزش‌های حضوری برگزار می شد، این واکسن‌های معلمان می‌تواند به بخش های آزاد، بیماران خاص و رانندگان و حمل و نقل عمومی تزریق شود.

عبدی:اگر کلاس های به صورت حضوری باشد باید تمام پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری‌ها بصورت بگیرد و زمان کلاس‌ها نیز کاهش یابد. البته اگر روال مانند پیش از کرونا و  بسیار شلوغ باشد که فاجعه بار خواهد بود و در این صورت بنده فرزندم را به مدرسه نخواهم فرستاد. مهم است که باید در این باره برنامه ریزی‌های درست و مدونی باشد.

ایمان‌دار: بنده هم با صحبت های خانم عبدی موافقم. ترکیب آموزش مجازی و حضوری باید صورت بگیرد، در آموزش حضوری بخش اندکی باید در مدارس حضور یابند، هفته ای یک یا دو روز باشد، آن بخش هایی که نیاز به مهارت اجتماعی دارند می توانند حضور یابند. اما  بخش عمده را باید به صورت مجازی برگزار کنیم و این گونه مطلوب و در دسترس خواهد بود.

 

نمی‌توان پیش بینی کرد مدارس باز باشند یا نه، کرونا همچنان هست

  محمدرضا ناظر، استادتمام بیماری‌های عفونی: ما امروز مواجهه با دو کرونا را خواهیم داشت، نخست کرونای «دلتا» که در آن قرار داریم و دوم کرونای «لامبدا»که رو به گسترش است و از آمریکای جنوبی به ۳۰ کشور رسیده است و به زودی به کشور ما هم می رسد، پس قابل پیش بینی نیست که بگوییم که مدارس را باز می کنیم یا خیر. باید بنا را بر این بگذاریم که کرونا وجود دارد.

روش انتقال کرونای دلتا بسیار شبیه به آبله مرغان است، آبله مرغان بیشترین قدرت انتقال را در میان سایر ویروس‌ها داشت و به «ویروس بادی» مشهور بود. سه جهش در این ویروس صورت گرفته و در لامبدا نیز ۷ جهش ژنتیکی تاکنون رخ داده و ممکن است بسیار وضعیت اسفناک تر از امروز نیز باشد.

اسماعیل قاسمی، کارشناس آموزشی: اولویت بحث، تعلیم و تربیت است،‌ ما در هر بحرانی تعلیم و تربیت متوقف نشده است، چه در زمان جنگ و تا امروز. ما آموزش حضوری را بهترین نوع آموزش می‌دانیم، در دوران کرونا تجربه حضور دانش آموزان در شرایط کرونایی را داشتیم و نتایج آن را دیدیم، باید مهمترین دغدغه آموزش و پرورش، آسیب شناسی حضور فیزیکی دانش آموزان در سال‌های کرونایی باشد و در این باره به افکار عمومی و خانواده‌ها پاسخ دهد.

 

معلم‌ها، حتی پس از واکسن از شَرِ کرونا در امان نیستند!

دکتر ناظر: واکسن در حال حاضر برای بزرگسال هم تأیید کامل را اخذ نکرده است بلکه برای اضطرار است. مطالعات جدید نشان داده است واکسن هایی که در حال حاضر موثرند، پس از آن افراد مبتلا می شوند و یا بیماری آنها خفیف است و یا ناقل پنهان هستند. اما در مدارس یک معلم که بهترین واکسن را زده است می تواند ویروس را بگیرد و بدون علامت به تمامی دانش آموزان منتقل کند.

 آموزش و پرورش باید پیش از آنکه به فکر کلاس های حضوری باشد این سوالات را پاسخ دهد که آیا سیستم تهویه را به طور کامل در ایام بحران کرونا انجام داده است؟ آیا فاصله اجتماعی را می توان برای دانش آموزان ایجاد کرد و  آیا دانش آموزان می‌توانند از ماسک های استاندارد استفاده کنند؟ اما باید بگویم بیش از ۹۰ درصد از بودجه آموزش و پرورش صرف هزینه کارمندان و حقوق آنها می شود و عملا تعریفی از تهویه مناسب وجود ندارد تا بتواند به شیوع کمتر ویروس ها کمک کند.

با این حال اگر همه موضوعاتی که برای تهویه و ... نیاز است فراهم شود این سوش دلتا و لامبدا بسیار خطرناک است و قدرت انتقال و سرایست آن بالا است ممکن است موثر نباشد!

 

آموزش و پرورش باید انباشت جمعیتی را در نظر بگیرد

قاسمی: آموزش و پرورش بیاید برنامه جامع خود را ارائه دهد، چه برای آموزش حضوری و یا مجازی، آموزش و پرورش باید برای برگزاری تمامی کلاس ها جمعیتی حدود ۵۰ میلیونی را در نظر بگیرد و آن وقت تصمیم بگیرد که چه می شود کرد! آموزش باید تلفیقی باشد، ما الزاماٌ تا زمانی که این اپیدمی جمع نشود، نمی‌توانیم صرفا کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم بلکه باید تلفیقی باشد.از طرفی دیگر ما در این یک سال ۳ میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل داشتیم، این باید بیان شود و نگذاریم دوباره مهرماه این درد را بیان کنیم.

به نظر بنده آن دست از دانش آموزانی باید در کلاس‌های حضوری شرکت کنند که ورودی‌های و خروجی‌های آموزش و پرورش باشند، در حقیقت آن دست از دانش آموزانی که در دوران اول ابتدایی و یا ابتدای ورود به دانشگاه هستند می توان در کلاس های حضوری راه داد، این نباید مطلق باشد، چرا که واکنش ها و بازخوردهای دانش آموزان را در نظر بگیریم.

 

صلاح نمی‌دانم دانش آموزان در کلاس‌های درس حضور پیدا کنند

استاد تمام بیماری‌های عفونی:  امروز کشورهایی که دیروز ما را مورد تمسخر قرار می دادند که همچنان از ماسک استفاده می‌کنیم، آن‌ها نیز بازگشت به دوران ماسک زدن را آغاز کرده‌اند، ما نباید ناگهان اقدامات عجولانه و بدون پیش بینی انجام دهیم. آموزش و پرروش باید بگوید چقدر سیستم تهویه های خود را در این دوسال تقویت کرده است؟ آیا این کار را کرده است؟

امروز بنده صلاح نمی‌دانم که به شیوع قدیمی و سنتی، دانش آموزان در کلاس‌های درس حضور پیدا کنند، وضعیت بیمارستان‌هایی که را می بینیم که ابتلا خانوادگی و جمعی به کرونا افزایش یافته و این در حالی است  که آن‌ها ابتلا به کرونا را قبول نمی‌کردند، اکثر مبتلایان نیز از جوانان هستند و این بسیار خطرناک است.

 

 ظهور پدیده کودکان کار در سایه آموزش مجازی/باید فاتحه آموزش حضوری را بخوانیم

ابراهیم سحر خیز،‌معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش: قریب به یک سال و یا حتی دوسال تحصیلی است که دانش آموزان آموزش حضوری را کنار گذاشته اند، چه افتی در  پیشرفت  تحصیلی نصیب دانش آموزان شده است، پیشرفت تحصیلی یکی از اهداف آموزش و پرورش است و بسیار موضوعات دیگری در مدارس رخ می دهد که موجب ترقی دانش آموزان می شود و از آن به نام پیشرفت‌های دانش آموزان یاد می‌شود. این انتظارات در فضای مجازی ایجاد نمی‌شود، مانند رشد عاطفی و اخلاقی و تربیت و... که در فضای مدرسه اتفاق می افتد. این‌ها همان برنامه های آموزشی پنهان هستند و دارای اهمیت بالایی است.

متاسفانه  آموزش های مجازی و خالی بودن بخشی از وقت دانش آموزان، سبب شده تا خانواده ها از این کودکان به عنوان ابزاری برای کار استفاه کنند، این تفکر، کودکان کار را به وجود آورده و حتی بخشی از بدنه آموزشی ما که دانش آموزان هستند وارد عرصه کار شده اند. این آسیب ها را باید برای خانواده ها تبیین کنیم.

اولین انتخاب بنده همان آموزش حضوری است، این می تواند دانش آموزان را به شایستگی های لازم رساند، اما مشکل آن است  که امروز سلامت دانش آموزان در خطر است، از این رو باید به سمت و سوی چاره اندیشی حرکت کنیم. آقای دکتر ناظر آن طور که اشاره داشتند معلوم می شود نمی توان پیش بینی کرد  و گفت  می توان سال آینده مدارس را به صورت حضوری برگزار کرد، با این  تفسیر باید فاتحه آموزش حضوری را بخوانیم.

انتظاراتی که آقای دکتر ناظر اشاره داشتند هر وزیری نمی تواند آن را برآورده کند، ما برای دانش آموزان نباید کل کشور را ببینیم، بلکه نقاط کم برخوردار را نیز باید دید، حتی برخی از مدارس ما سرویس بهداشتی مناسب و ... ندارند. کلاس های ما ۴۰ نفره است و استاندارد نیست. اگر قرار است از ماسک و ضدعفونی کننده استفاده کنیم نمی توانیم تهویه مناسب را ایجاد کنیم مگر آن که چاره اندیشی کنیم و مدارس چند نوبته شوند.

می توان با واکسن زدن به معلمان، دانش آموزان را به روزهای خاصی تقسیم کنیم و آنها را با فاصله اجتماعی در مدارس حاضر کنیم، این در روستاها که فضای باز و تهویه مناسب است بیشتر نمود پیدا می کند.از طرفی دیگر کودک دانش آموز نمی‌تواند به درستی پروتکل های بهداشتی را رعایت کند و این اصلا امکان پذیر نیست، پس باید ناچاراً به سمت فضای مجازی برویم.

ما باید امروز برنامه درسی منعطفی را داشته باشیم آن هم با هماهنگی ستاد کرونا، ما در اول مهر با زوج و فرد کردن دانش آموزان و با استفاده از ظرفیت فعلی در برخی مناطق کلاس ها با صورت حضوری باشد به ویژه آنهایی که دارای امتحان نهایی هستند مانند پایه دوازدهم و ششم. فرصت های جبرانی تعریف کنیم و برای آموزش پدر و مادرها آموزش جدی در نظر بگیریم چرا که آن‌ها در شرایط کنونی جایگزین معلمان ما در خانه هستند. بنده نمی توانم پیش بینی کنم اما طرفدار آموزش حضوری هستم و معتقدم اگر آموزش مجازی طولانی مدت شود افت بسیار جبران ناپذیری را در حیطه آموزش و پرورش خواهیم داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول