اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

نان در یزد چقدر گران می‌شود؟/نانوایان توان تامین هزینه‌های خود را ندارند

در سال جدید و با افزایش ناگهانی قیمت ها تا چندبرابر، دستمزدهای کارگری و حق بیمه و سایر هزینه‌های تولید موجب شده تا نانوایان نسبت به قیمت‌های فعلی نان معترض باشند و درخواست گرانی نان بدهند.

نان در یزد چقدر گران می‌شود؟/نانوایان توان تامین هزینه‌های خود را ندارند

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، قیمت بسیاری از کالاهایی که با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد و در این مدت به اندازه کافی رشد داشته و مردم با تمام وجود گرانی را لمس کرده و از کوچک‌تر شدن سفره خود خبر می‌دهند، اما حالا موج افزایش قیمت ها که شهر به شهر در کشور در حرکت است به نانوایی‌ها رسیده و این‌گونه که پیداست این کالای پرمصرف در آستانه گرانی ۷۰ درصدی است.

این اتفاق در حالی است که قوت غالب مردم یزد برخلاف سایر شهرها، نان گندم است و با توجه به وضع معیشتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم مردم تاب و توان افزایش قیمت نان را ندارند.

از سوی دیگر قیمت نان در دوسال گذشته ثابت بوده و با افزایش سایر هزینه هایی که نانوایان با آن مواجه هستند در این مدت رشدی نداشته و به همان قیمت‌های قبلی عرضه شده است.

قیمت نان در آستانه افزایش قیمت

جلال پیروز فرد، رئیس اتحادیه نانوایان استان یزد با بیان این‌که درخواست افزایش قیمت نان مطرح و در حال بررسی برای اعمال قیمت جدید است گفت: به دلیل تورم بالا و تغییر نداشتن نرخ نان در دو سال اخیر، پیشنهاد افزایش قیمت ۶۵ تا ۷۵ درصدی نان به مسؤلان استانی داده شده و بررسی های لازم نیز صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر نانوایان و کارگران شاغل در این بخش از دستمزد خود و افزایش هزینه ها گلایه دارند افزود: این موضوع در کیفیت نان اثر بالایی دارد چراکه نارضایتی این قشر ناخودآگاه بر روند و کیفیت کار تأثیر گذار است.

رئیس اتحادیه نانوایان استان یزد با اشاره به این‌که طی روزهای آینده افزایش قیمت نان را به صورت رسمی در استان یزد خواهیم داشت، اضافه کرد: نشست‌های زیادی در این خصوص برگزار و نظرات مثبتی در جهت افزایش قیمت نان در استان از سوی مسئولان ارائه شده است اما هنوز چیزی برای افزایش قیمت نان ابلاغ نشده و باید تا ابلاغ نرخ جدید صبر کرد.

پیروزفرد خاطرنشان کرد: آذر ماه سال گذشته قیمت نان در سطح کشور افزایش یافت و در این مدت قیمت کالاهای مورد نیاز خانوار با افزایش زیادی مواجه بوده و همین مسئله سبب مشکلاتی برای نانوایان شده است.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان یزد ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که قیمت نان به‌اندازه‌ای افزایش یابد که نه مردم و نه نانوا دچار مشکل شوند.

۳۰ درصد نانوایی‌های یزد تعطیل شدند

بررسی های خبرنگار فارس در سطح شهر از نانوایی های مختلف و تغییرات گسترده ای که در تعداد کارگران نانوایی ها رخ داده به وضوح قابل روئیت است همچنین کمبود نیروی انسانی در نانوایی ها مجب ازدحام بیش از حد جمعیت و تشکیل صف های طولانی مدت شده که نتیجه دستمزد پایین کارگران شاغل در نانوایی است.

از سوی دیگر نیز تعدادی از نانوایی های شهر یزد تعطیل شده و با مراجعه به آن ها با درهای بسته روبرو خواهیم شد که به گفته رئیس اتحادیه نانوایان استان یزد، افزایش هزینه ها و ناتوانی در تامین هزینه کارگران نانوایی و ترک کار، ۳۰ درصد نانوایی‌های یزد به دلیل نداشتن کارگر بسته شدند.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان نیز به فارس گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های تولید مانند مواد مصرفی در نان و از همه مهم‌تر هزینه‌های کارگری افزایش چشمگیری داشته است لذا نانوایان نیازمند قیمت کارشناسی جدید با احتساب هزینه‌های واقعی در سال جاری هستند.

محمدحسین کریمی افزود: فشار اقتصادی و افزایش چندبرابری قیمت‌ها در دوسال گذشته و افزایش نداشتن نرخ نان بسیاری از همکاران را بر آن داشته تا از نیروهای شاغل در نانوایی کم کنند تا بتوانند در برابر تامین هزینه ها تاب بیاورند.

به گزارش فارس، قیمت نان و توزیع آن همواره با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده اما امید است اکنون که موج گرانی به تنور نانوایان رسیده، این افزایش قیمت همراه با افزایش کیفیت نان باشد تا هم نانوا راضی بوده و هم مردم نان باکیفیت بخرند و این برکت الهی دورریز نداشته باشد.

انتهای پیام/ص/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول