اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رسوایی پگاسوس| انتشار تصاویر خصوصی خبرنگاران و فعالان زن در فضای مجازی

در ادامه رسوایی جاسوس‌افزار صهیونیستی «پگاسوس»، گروهی از خبرنگاران و فعالان زن تصریح کردند دولت‌هایی چون ریاض با استفاده از پگاسوس، عکس‌های خصوصی‌ تلفن همراه‌شان را هک کرده و در فضای مجازی پخش کرده‌اند.

رسوایی پگاسوس| انتشار تصاویر خصوصی خبرنگاران و فعالان زن در فضای مجازی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه افشاگری‌ها درباره رسوایی جاسوس‌افزار صهیونیستی «پگاسوس»، گروهی از خبرنگاران و فعالان زن گفته‌اند که عکس‌های خصوصی تلفن‌های همراه آنها هک و در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است.

شبکه روسی راشاتودی در این خصوص گزارش کرد، گروهی از زنان خبرنگار و فعالان زن می‌گویند که عکس‌های خصوصی تلفن‌های همراهشان توسط دولت‌هایی که به دنبال ایجاد رعب و حشت‌ و ساکت کردن آن‌ها بودند، هک شده و در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است.

بنا بر گفته این زنان، تلفن‌های هوشمند آن‌ها با استفاده از جاسوس افزار پگاسوس که توسط شرکت صهیونیستی «NSO» ساخته شده است، هدف قرار گرفته شده است و سران کشورهایشان برای ترساندنشان اقدام به نفوذ به تلفن‌های همراشان کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، تصاویر خصوصی این گروه از زنان و فعالان زن با حساب‌های کاربری متعددی در فضای مجازی قرار گرفته است که برخی از این حساب‌های کاربری که عکس‌های خصوصی این زنان خبرنگار و فعال را منتشر کرده‌اند، به حساب‌های کاربری تأیید شده مقام‌های دولتی عربستان مربوط می‌شود که به عنوان مثال عکس‌های خصوصی «غادة عویس» خبرنگار لبنانی الجزیره را منتشر کرده‌اند.

غادة عویس می‌گوید که به دلیل گزارش‌های انتقادی از «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان مورد هدف این جاسوس افزار صهیونیستی قرار گرفته است.

رسانه‌های مختلفی از جمله «واشنگتن پُست»، «لوموند»، «گاردین» و چند منبع دیگر اخیراً فاش کردند که این جاسوس‌افزار صهیونیستی به برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چند شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده است.

واشنگتن پست به عنوان یکی از رسانه‌های مشارکت‌کننده در تحقیق مذکور، گزارش داده که جاسوس‌افزار پگاسوس دارای مجوز از شرکت ان‌اس‌اُو مستقر در فلسطین اشغالی است و از آن برای هدف قرار دادن گوشی‌های همراه متعلق به دو زن از نزدیکان «جمال خاشقچی» ستون‌نویس پیشین این روزنامه استفاده شده است؛ کسی که به دست عوامل سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول ترور شد و هنوز از سرنوشت جسد او خبری نیست.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که بسیاری از مقام‌های ارشد جهان از جمله امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز از قربانیان این جاسوس‌افزار صهیونیستی بوده است. هرچند که گفته می‌شود سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه به ماکرون در این زمینه هشدار داده بودند؛ اما رئیس جمهور فرانسه این هشدارها را جدی نگرفته است.

 پس از انتشار اخبار مذکور،‌ «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز در جمع خبرنگاران خواستار محدود شدن استفاده از این جاسوس‌افزار شد.

نتایج تحقیقات ۱۷ سازمان رسانه‌ای نشان می‌دهد که جاسوس‌افزار شرکت «NSO» برای هک موفق ۳۷ گوشی‌ هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

برخی رسانه‌ها نیز گزارش کرده‌اند که بعضی از شخصیت‌های دینی، سیاسی و نظامی بلندپایه عراق هدف این جاسوس‌افزار صهیونیستی قرار گرفته‌اند.(جزئیات بیشتر)

افشای رسوایی جاسوس افزار پگاسوس واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشته است به طوری که «اگنس کالامار» دبیرکل عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای گفت پروژه‌ پگاسوس نشان می‌دهد که چگونه جاسوس‌افزار شرکت ان‌اس‌او، سلاح مطلوب دولت‌های سرکوبگر است و آن را ابزاری برای ترساندن رسانه‌های منتقد خواند. 

سازمان عفو بین‌الملل همچنین در محکومیت این اقدام اعلام کرد: تا زمانی که این شرکت و کل این صنعت نشان دهند که می‌توانند به حقوق بشر احترام بگذارند، باید ممنوعیت فوری صادرات، فروش، انتقال و استفاده از فناوری نظارت ایجاد شود.

در پی واکنش‌ها و انتقادات گسترده، رژیم صهیونیستی هم ادعا کرده کمیسیونی را برای بررسی موارد استفاده نادرست از این جاسوس‌افزار تشکیل داده است. سخنگوی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گفته اسرائیل به اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مشتریان این شرکت دسترسی ندارد. یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در واکنش به این ادعا گفت بسیاری از کشورها معتقدند شرکت صهیونیستی ان‌اس‌او تولیدکننده جاسوس‌افزار پگاسوس با کابینه این رژیم در ارتباط است. وی گفت احمقانه است که تصور شود ان‌اس‌او اطلاعات حساس امنیت ملی را با تل‌آویو به اشتراک نمی‌گذارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول