اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

اتمام دوره پنجم مدیریت شهری /استخدام آتش‌نشان زن به کجا رسید؟

قرار بود 16 آتش نشان زن جذب شهرداری شوند. مدیران فعلی معتقدند بودند در این دوره این افراد جذب می شوند. هنوز خبری نیست و باید دید این افراد در دوره بعد جذب شهرداری می شوند؟

اتمام دوره پنجم مدیریت شهری /استخدام آتش‌نشان زن به کجا رسید؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، قرار بود  در دوره فعلی مدیریت شهری آتش نشان زن جذب شهرداری تهران شوند،  ولی  هنوز خبری از این موضوع نیست.

برای اولین بار قرار است که 16 آتش‌نشان زن در شهرداری تهران به کار گرفته شود. ثبت‌نام متقاضیان آغاز شد ولی خبری از مراحل بعدی  نیست.

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدماتی  ایمنی شهرداری تهران در این باره گفت: موضوع جذب و آموزش زنان آتش‌نشان مورد تأکید شهردار و شورای شهر تهران بود. البته این موضوع در ابتدا مخالفانی هم داشت.

وی با تأکید بر نقش زنان در بخش‌های مختلف جامعه گفت: آتش‌نشانی علاوه بر آتش‌سوزی در بیش از 50 نوع حادثه و عملیات‌های مختلف حضور دارد و در آنها ملاحظات خاص فرهنگی و شرعی وجود دارد. 

به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از سال 84 تعداد 53 هزار داوطلب آتش‌نشان آموزش دیدند. 

در طرح جذب آتش‌نشانان زن در تهران ایستگاه 77 ستارخان را برای شروع به کار اختصاص دادیم

وی در ادامه تأکید کرد: بخش اعظم فعالیت بانوان در آتش‌نشانانی توجه به خانه های ایمنی و دوام در سرای محلات است که برای محل استقرار آتشانشان زن در نظر گرفته شده است. شهرداری کرج در گذشته 12 نیروی آتش‌نشان زن داشت که در حال حاضر به 16 نفر رسیده‌اند. در کرج ساختمانی به صورت مجزا مخصوص زنان آتش‌نشان ساخته شده که نوع برنامه‌ریزی انجام شده تجربه موفقی نبود. ساختار آتش‌نشانی آقایان و خانم‌ها نمی‌تواند مجزا و مستقل از هم تشکیل شود.

وی در ادامه گفت: در طرح جذب آتش‌نشانان زن در تهران ایستگاه 77 ستارخان را برای شروع به کار اختصاص دادیم. ساختمان دو قسمت دارد و دو تیم در آنجا فعالیت می‌کنند که در مأموریت‌ها آتش‌نشانان زن با آقایان اعزام می‌شوند البته تا زمان کسب تجربه لازم فرمانده عملیات با آقایان خواهد بود.

سازمان آتش‌نشانانی در استخدام خانم‌ها نگاه تبعیض‌آمیزی نداشته است

داوری افزود: در گام دوم طرح جذب آتش‌نشانان زن هر منطقه عملیاتی می‌تواند یک گروه آتش‌نشان زن داشته باشد. سازمان آتش‌نشانانی در استخدام خانم‌ها نگاه تبعیض‌آمیزی نداشته است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی افزود: خانم‌های آتش‌نشان باید در آزمون‌های ورزشی هم شرکت کنند. در ابتدا برای جذب آتش‌نشانان آگاهی در روزنامه داده شد و روند ثبت‌نام 15 روز به طول انجامید و برای استخدام مواردی مانند شرایط سنی مناسب، دارا بودن مدرک کارشناسی و ... تأکید شده بود.

نیاز به آتش‌نشان زن در برخی از حوادث احساس می‌شود. شهرداری تهران تصمیم دارد برای اولین بار تعدادی آتش‌نشان جذب شهرداری کند. 

شهردار تهران: در حادثه کلینیک سینااطهر نیاز به آتش‌نشانان زن احساس شد

پیروز حناچی شهردار تهران در این باره می‌گوید: در حادثه کلینیک سینااطهر نیاز به آتش‌نشانان زن احساس شد. 

وی افزود: در کشور ما با مسائل به شکل زیربنایی برخورد نمی‌شود. بنابراین درباره اقدامات انجام شده و سندهای تهیه شده در حوزه زنان باید با احتیاط رفتار کرد. 

 باید کاری کنیم این مسیر و استفاده از زنان آتش‌نشان ادامه پیدا کند

شهردار تهران گفت: بیش از 67 درصد ورودی‌ها به دانشگا‌ه‌ها به زنان اختصاص دارد و این نشان می‌دهد در 10 سال آینده در اشتغال نیز این نسبت را خواهیم داشت. در نتیجه بررسی‌ها نشان داد که نیازمند آتش‌نشانان زن هم هستیم و در حادثه کلینک سینااطهر این نیاز حس شد. باید کاری کنیم این مسیر و استفاده از زنان آتش‌نشان ادامه پیدا کند.

در آذر سال گذشته موضوع جذب آتش‌نشان زن در شهرداری تهران داغ شد. تا جایی که علی اعطا در حساب توئیتری خود به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: در سال 1818 بود که مولی ویلیامز زن آفریقایی - آمریکایی در نیویورک برای اولین‌بار آتش‌نشان شد.

اولین زنان آتش‌نشان خاورمیانه در کرج مشغول به کار شدند

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: 14 سال پیش بود که در طی فراخوان آتش‌نشانان کرج اولین زنان آتش‌نشان خاورمیانه در این شهر مشغول به کار شدند البته پس از گذراندن آزمون‌ سنگین علمی و عملی.

همه عملیات‌های آتش‌نشانی الزاماً خاموش کردن آتش نیست

اعطا گفت: پس از آن طرح‌های مشابه دیگری هم برای جذب آتش‌نشانان زن در دیگر شهرها اجرا شد اما مانع بزرگ بر سر آتش‌نشان شدن بانوان تعریف آتش‌نشانی به عنوان فعالیتی مردانه بود در حالیکه این تنها یک تصور یک بعدی است. به باور بسیاری از آتش‌نشانان باتجربه همه عملیات‌های آتش‌نشانی الزاماً خاموش کردن آتش نیست و در بسیاری از موارد آتش‌نشانان با حوادث خاص دیگری روبه‌رو می‌شوند که ضرورت حضور یک آتش‌نشان زن را دو چندان می‌کند. تاکنون در تهران آتش‌نشانان زن بیشتر در مانورها و برنامه‌های نمایشی حضور داشتند اما قرار است 16 آتش‌نشان زن جذب شهرداری شده و طلسم حضور بانوان تهرانی در قامت آتش‌نشان زن شکسته شود.

 تا پایان مدیریت فعلی شهرداری آتش نشانان زن جذب می‌شوند

مدیران فعلی شهری وعده داده بودند تا پایان مدیریت پنجم شهری آتش‌نشانان زن جذب شهرداری شوند. ناهید خداکرمی عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته سلامت شورا چندی پیش در این باره گفته بود؛ برای اولین‌بار جذب آتش‌نشانان زن را در تهران داشتیم. در همه جای دنیا از زنان آتش‌نشان استفاده می‌شود. برخی مواقع حوادثی رخ می‌دهد که ما نیاز داریم زنان کمک کنند. البته استقبال خوبی هم از موضوع آتش‌نشانان زن صورت گرفته و  تلاش می کنیم تا پایان مدیریت فعلی شهرداری این افراد جذب می‌شوند.

در برخی از حوادث شهر نیاز به حضور آتش‌نشانان زن وجود دارد. زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران می‌گوید: حادثه ناگوار سینااطهر و حضور تعداد زیادی از بانوان آسیب دیده نشان داد که تهران نیازمند آتش‌نشان زن است.

وی افزود: آموزش نیروی انسانی متخصص و کارآزموده باید جزو لاینفک سازمان آتش‌نشانی باشد. آموزش‌های داخل کشور باید به صورت پودمانی باشد و در کنار آموزش‌های داخلی باید به آموزش‌های به‌روز سایر کشورها هم توجه کرد.

براساس این گزارش، روز گذشته آخرین جلسه پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران است و همچنان ماجرای جذب آتش‌نشانان زن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. حال باید دید در دوره ششم مدیریت شهری آتش‌نشانان زن جذب شهرداری می‌شوند یا خیر.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول