اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

چه کسانی می‌توانند شهردار تبریز شوند؟

یکی از شرایط مهم پست شهردار تبریز داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مرتبط و حداقل ۹ سال سابقه اجرایی مدیریت ارشد است.

چه کسانی می‌توانند شهردار تبریز شوند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پس از الغای تصویب نامه شماره ۳۹۹۵۶/ت۱۸۳۶۹ه تاریخ ۱۳۷۷/۰۶/۱۸ و برابر تصویب نامه شماره ۱۳۰۷۳۰/ت ۵۴۱۵۳ ه تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۰۴ هیأت محترم وزیران و به استناد ماده یک  آیین‌نامه جدید اجرایی شرایط احراز تصدی پست شهردار، شوراهای اسلامی شهرها موظف‌اند ظرف یک ماه پس از رسمیت یافتن، شهردار مورد نظر خود را بر اساس ضوابط و شرایط موضوع این آیین‌نامه، انتخاب نمایند.

از این‌رو شهردار منتخب توسط اعضای محترم شورای اسلامی شهر تبریز باید حائز شرایط مندرج در این آیین‌نامه باشد. بر این اساس و برابر ماده ۳ این آیین‌نامه، کسانی می‌توانند شهردار کلان‌شهر تبریز شوند که دارای شرایط ذیل باشند:

الف- تابعیت جمهوری اسلامی ایران

ب- حداقل سی سال تمام

پ- انجام خدمت وظیفه عمومی (دوره ضرورت) یا داشتن معافیت دائم در زمان صلح برای مردان

ت- اعلام اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی

ث- نداشتن محکومیت کیفری مؤثر

ج- عدم اعتیاد به موادمخدر، روان‌گردان و دخانیات

چ- حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مرتبط و حداقل ۹ سال سابقه اجرایی مدیریت ارشد.

برابر بخشنامه تعیین مدارک و رشته‌های تحصیلی مورد نیاز جهت تصدی سمت شهردار، حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای تصدی سمت شهردار تبریز، فوق لیسانس می‌باشد.

در تبصره‌های ۱ و ۲ و ۴ ماده ۳ این آیین‌نامه آمده است مدارک و رشته‌های تحصیلی مرتبط توسط وزیر کشور متناسب با درجه شهرداری تعیین می‌شود و به ازای هر مقطع تحصیلی بالاتر و یا سابقه خدمت بیش از سه سال در سمت مورد نیاز موضوع این ماده در شهرداری، یک سال از مدت زمان مربوط به سابقه اجرایی کاسته می‌شود.

همچنین منظور از مدیریت ارشد در این آیین‌نامه، سطوح مدیریت‌های مندرج در مصوبه شماره ۵۷۹۰۹۵ مورخ ۱۳۹۵/۰۴/۰۱ شورای عالی اداری می‌باشد.

برابر دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای، مدیران ارشد آن دسته از مدیرانی می‌باشند که وظیفه سیاستگذاری، خط‌مشی‌گذاری، برنامه‌ریزی کلان، هدایت و نظارت عالیه بر عملکرد دستگاه‌ها را در واحدهای ستادی بر عهده دارند. 

در ماده ۶ این آیین‌نامه تاکید شده است: در صورتی که شهردار از بین کارگزاران شهرداری‌ها و مؤسسات و سازمان‌های تابع و وابسته آنها یا وزارتخانه‌ها یا مؤسسات و شرکت‌های دولتی تابع و وابسته به دولت انتخاب شود، پس از خاتمه دوره خدمت با رعایت مقررات استخدامی به سازمان محل خدمت اولیه خود برگشت داده می‌شود و چنانچه از بین کارگزاران انتخاب نشده باشد، وزارت کشور و شهرداری‌ها در قبال او هیچ‌گونه تعهد استخدامی و به‌کارگیری ندارند.

ماده ۷ این آیین‌نامه نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه را بر عهده وزارت کشور گذاشته است.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول