اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

انجمن انبوه‌سازان: علت عمده افزایش قیمت سیمان حضور دلالان است/ اتحادیه مصالح‌فروشان: واسطه‌ها بی‌تقصیرند

مدتی است که افزایش نرخ سیمان سبب ایجاد التهاب در بازار شده، افزایش نرخ که به گفته مسئولان و کارشان علل مختلفی را به دنبال دارد، در حالی که انجمن انبوه‌سازان، عمده علت افزایش قیمت سیمان را حضور دلالان می‌دانند، اتحادیه مصالح‌فروشان معتقدند واسطه‌ها بی‌تقصیرند.

انجمن انبوه‌سازان: علت عمده افزایش قیمت سیمان حضور دلالان است/ اتحادیه مصالح‌فروشان: واسطه‌ها بی‌تقصیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مدتی است که بازار سیمان دستخوش افزایش قیمت شده که کارشناسان علل مختلفی از جمله حضور دلالان، قطعی برق، ورود به بورس و نوسانات ارزی را برای این مسئله برمی‌شمارند.

برخی مدعی هستند که  طی ۲ سال اخیر شرایط ارزی نامناسبی در کشور وجود داشته و این موضوع به صورت رسمی و غیررسمی بر روی افزایش نرخ مصالح ساختمانی به خصوص سیمان اثر گذاشته است البته برخی دیگر قطعی برق و کاهش تولید و در نهایت ورود دلالان به این بازار و گرفتن ماهی از این آب گل آلود را علت مهم این افزایش قیمت می‌دانند.

بازار سیمان مشکل مدیریتی دارد/ کمبود تولید نداریم

یکی از تولیدکنندگان بتن در مشهد درخصوص افزایش قیمت سیمان به خبرنگار فارس گفت: برای نخستین بار نیست که با افزایش قیمت مواجه شده‌ایم و طی ۴۰ سال اخیر دو تا سه بار با کمبود سیمان به دلیل اینکه عرضه نسبت به تقاضا عقب بود، مواجه شدیم.

اکرمی ادامه داد: اما امروز عرضه نسبت به تقاضا عقب نیست و مازاد تولید داریم و حتی صادرات هم می‌شود؛ اما سامان درستی نشد.

وی با بیان این نکته که البته در واقعیت امر قیمت سیمان پایین است، ابراز کرد: به همین دلیل تولیدکنندگان سیمان با دل آرامی تولید نمی‌کردند و می‌پسندیدند که بحرانی به وجود آید تا قیمت سیمان افزایش یابد.

اکرمی تاکید کرد: امروز برخورد درستی با سیمان نمی‌شود و بخش دولتی تصمیمات درست و منطقی در این بخش اتخاذ نمی‌کنند به عنوان مثال دولت عنوان کرد تولیدکنندگان به دلیل قطع برقی از ساعت ۱۲ شب مشغول به کار شوند و این در حالی است که کوره سیمان باید ۲۴ ساعته فعال باشد.

وی در ادامه حل کردن این معضل را ساده دانست و اظهار کرد: امروز سیمان اضافه بر مصرف تولید می‌شود؛ چراکه در حال حاضر ساخت و ساز با رکود مواجه شده و مصرف سیمان نسبت به قبل از سال شاید ۴۰ درصد کاهش یافته است.

دولت باید سیمان را آزاد کند

این تولید کننده بتن به ارائه پیشنهاد پرداخت و گفت: دولت یا باید به طور کلی سیمان را وارد بورس کند و یا آزاد؛ البته گاهی کرایه سیمان به نصف قیمت خودِکالا می‌رسد و گاهی بیشتر، بنابراین زمانی که سیمان وارد بورس شود، سیمان‌هایی که نزدیک به کانون مصرف هستند خیلی خوب فروش می‌رود و سیمان‌هایی که دورتر از کانون هستند به سختی و حتی ممکن است به ورشکستگی تولیدکننده ختم شود، بنابراین ورود به بورس این مشکل را داراست.

وی تاکید کرد: در آینده نزدیک ورود سیمان به بورس برای مصرف کننده خوب است اما برای تولیدکننده به دلیل وزین بودن کالا و بالا بودن کرایه حمل، به‌صرفه نیست. 

این تولیدکننده بیان کرد: امروز موقعیتی نبود که سیمان وارد بورس شود و چنانچه قرار بر این کار بود باید با حوصله و صبر بیشتر انجام می‌شد، بنابراین پیشنهاد می‌کنم این امر مسکوت بماند و کارخانه‌های سیمان طبق روال گذشته فروش را انجام دهند و گام به گام جلو بروند و چنانچه مشکل نبود وارد بورس شوند.

علت عمده افزایش قیمت سیمان، عملکرد دلالان است

همچنین رئیس انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی علت عمده افزایش سیمان را حضور دلالان در این بازار دانست و اظهار کرد: کارخانه‌داران سیمان هم اعلام کردند که به هیچ عنوان افزایش قیمت اعمال نکردیم و بهای هر پاکت سیمان را بین ۳۱ تا ۳۵ هزار تومان دانستند.

محمد پژوم قطعی برق را دیگر علت افزایش قیمت خواند و ادامه داد: زمانی که با قطعی برق و به دنبال آن کاهش تولید مواجه شدیم، دلالان از این موقعیت به بهترین شکل استفاده بردند و قیمت را افزایش دادند.

وی ورود به بورس را دیگر دلیل این افزایش قیمت دانست و افزود: در خصوص ورود به بازار بورس ۲ دیدگاه وجود دارد که برخی موافق حضور در بورس هستند و برخی دیگر مخالف؛ اما به طور کلی حضور در بورس ابعاد گسترده‌ و تبعات اقتصادی دارد که باید این ابعاد دیده شود، چراکه باید سهامداران هم در این راستا دید.

رئیس انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی بیان کرد: اینکه تولیدکنندگان سیمان علاقه‌مند به افزایش قیمت بودند در حد گفتمان شفاهی است. ما باید به این قضیه همه جانبه نگاه کنیم. مصرف‌کننده تمایل دارد قیمت سیمان و مصالح کاهش یابد تا قیمت مسکن هم ثابت بماند تا بتواند آن را به راحتی به خریدار بفروشد؛ اما واقعیت این است که واحدهای تولیدی ما با مشکلاتی از جمله بحث انرژی، نوسانات ارزی، افزایش دستمزد کارگر، مواد اولیه و غیره مواجه هستند که باید این موارد هم دیده شود.

پژوم تاکید کرد: چنانچه بخواهیم نگاه به حقی داشته باشیم این افزایش قیمت از دست تولیدکنندگان سیمان خارج بود و قطعی برق و پس از آن حضور دلالان این اتفاق را رقم زد.

آیا بورس مشکل سیمان را حل کرد؟

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان مشهد هم در خصوص مشکلات پیش آمده درباره سیمان، اظهار کرد: سیمان در زمان صادرات با دلار و در داخل به ریال به فروش می‌رسد، همچنین سیمان در سبد کالاهای استراتژیک قرار گرفته و دولت تاکنون دستش را بر روی فنر قیمت گذاشته بود و اجازه افزایش قیمت نمی‌داد.

غلامرضا سلطانی ادامه داد: باتوجه به اینکه این قیمت برای کارخانه‌های سیمان صرفه نداشت، این افراد علاقه‌ای به افزایش تولید نداشتند، همچنین برای اینکه تولیدکنندگان سیمان از این استراتژی دولت فرار کنند، تصمیم گرفتند این کالا را وارد بورس و برای اینکه دولت را مجاب کنند به این افزایش قیمت، باید تولید را کاهش می‌دادند.

وی یادآور شد: در ایام زمستان سال گذشته کمبود گاز و برق و امروز هم قطعی برق، بهانه‌ای در اختیار تولیدکنندگان سیمان قرار داد تا عنوان کنند باتوجه به قطعی برق، توان تولید نداریم و با این روش کمبودی در بازار ایجاد و همین سبب شد دولت اجازه دهد سیمان وارد بورس شود.

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان مشهد با طرح این پرسش که آیا با رفتن سیمان به بورس مشکل سیمان برطرف شد، گفت: قطعا خیر، چراکه تولید کم است و چون از نظارت خارج شد(به دلیل رفتن به بورس) قیمت این کالا افزایش یافت.

کارخانه‌دار ادعای کاهش تولید دارد؛ اما صادرات همچنان برقرار است

سلطانی تصریح کرد: نکته جالب اینکه کارخانه‌های سیمان ادعا دارند به دلیل قطعی برق توان تولید ندارند و تولیداتشان کاهش یافته؛ اما صادرات سیمان همچنان ادامه دارد.

وی با بیان این موضوع که دولت باید دستش را از روی قیمت‌گذاری بردارد تا بازار به تعادل برسد، ابراز کرد: با اینکه امروز سیمان مصرف نداریم و در بازار ساخت‌وساز با رکود مواجه هستیم، این کمبود سیمان توجیه ندارد.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان مشهد با اعلام اینکه همین میزانی که سیمان در بازار عرضه می‌شود مشخص نیست به چه افرادی می‌رسد، اضافه کرد: ما خبر نداریم که کارخانه‌ها به چه افرادی تحویل می‌دهند.

واسطه‌ها بی‌تقصیرند

وی واسطه‌ها را در این مسیر بی‌تقصیر خواند و ذهن‌ها را به سمت واسطه بردن عوام فریبی دانست و خاطرنشان کرد: به هر صورت یک نفر باید سیمان را از کارخانه تهیه و به دست مصرف‌کننده برساند، مصرف‌کننده که خود نمی‌تواند به کارخانه مراجعه و سیمان تهیه کند.

سلطانی با یادآوری اینکه در دی ماه سال گذشته قیمت سیمان به زیر قیمت مصوب خرید و فروش می‌شد، اضافه کرد: در سیکل اقتصادی؛ ما دارای سیستم تولید، توزیع و مصرف هستیم و سوال این است که آیا ما می‌توانیم سیستم توزیع را حذف کنیم، برخی شغل‌شان توزیع است به صورت کلان خرید می‌کنند و خرد می‌فروشند.

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان مشهد با تاکید بر اینکه سیستم توزیع از سال ۸۷ به بعد که تولید سیمان افزایش یافت مشکلی ایجاد نکرد و حتی کمبود سیمان هم نداشتیم، گفت: چطور تاکنون سیستم واسطه به خوبی عمل می‌کرد؛ اما امروز که کارخانه‌دار سیمان را به دلار به فروش می‌رساند سیستم توزیع خوب عمل نمی‌کند؟!

فروش سلف سیمان عامل حذف واسطه است یا واسطه‌پروری می‌کند؟

وی گفت: هفته گذشته سیمان وارد فروش سلف شد به این معنا که پیش‌فروش می‌کنند و برای یک ماه آینده و این یک بازار سیاه جدید است؛ این نوع فروش منجر به حذف واسطه است یا واسطه‌پروری؟!

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان مشهد با تاکید بر اینکه چنانچه تولید افزایش یابد مشکل مرتفع خواهد شد، اظهار کرد: ظرفیت تولید سیمان در کشور ۸۰ میلیون تن در سال است و مصرف حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تن و این یعنی حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن مازاد بر مصرف داریم.

سلطانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه با قیمت فرمایشی فعلی تولید سیمان صرفه ندارد، یادآور شد: امسال دستمزد کارگر حدود ۴۰ درصد رشد داشته است. دستمزد یکی از عواملی است که تاثیر مستقیم بر واحدهای تولیدی دارد. دولت دستمزد را افزایش داده؛ اما اجازه افزایش قیمت کالا نمی‌دهد و همین سبب شده برای کارخانه تولید صرفه نداشته باشد و به مشتری دلاری خود کالا بفروشد و نه مشتری ریالی.

آزادسازی قیمت، سیمان را به تعادل می‌رساند

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه ظرفیت تولید در کشور ما زیاد است؛ چنانچه دولت قیمت را آزاد کند، سیمان در بازار به تعادل می‌رسد.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان مشهد در پاسخ به این پرسش که آزادسازی قیمت سیمان، قیمت مسکن را افزایش خواهد داد، با این معضل چه کنیم، گفت: چنانچه قیمت را آزاد کنند، سیمان به این قیمتی که امروز در بازار آزاد به فروش می‌رسد، نخواهد رسید، چراکه قرار نیست با افزایش صددرصدی مواجه شویم.

سلطانی بیان کرد: در مصالح ساختمانی(سیمان، شن، آجر، بتن، بلوکه، موزاییک) آن درصدی که هزینه‌های تمام شده یک ساختمان است خیلی پایین و شاید حدود ۱۰ درصد باشد به این معنا که هزینه‌های یک ساختمان از صفر تا ۱۰۰ حدود ۱۰ درصدش مصالح است، بنابراین آزاد شدن سیمان منجر به افزایش قیمتی که گفته می‌شود، نمی‌شود.

وی تاکید کرد: برخی از این اتفاق سوءاستفاده می‌کنند، مگر در هر مترمربع ساختمان چه میزان سیمان مصرف می‌شود؟ امروز در منطقه الهیه هر متر مربع ۱۲ میلیون تومان فروخته می‌شود که ۱۰ درصد این میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود و پرسش اینجاست که مگر در هر مترمربع یک ساختمان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سیمان مصرف شده است؟!

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان مشهد با بیان اینکه افزایش ظرفیت تولید سبب نفع بردن همه می‌شود، بیان کرد: مهرماه سال گذشته هر کیسه سیمان ۱۹ هزار و ۵۰۰ و پس از مدتی به دلیل افزایش کرایه حمل به ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسید؛ در سال جاری قیمت حدود ۴۰ درصد رشد یافت و امروز نرخ مصوب سیمان ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان و آنچه که به فروش می‌رسد به حدود ۳۶ هزار تومان رسیده است؛ اما شنبه هفته گذشته در عرضه بورسی به دلیل تقاضای زیاد قیمت به پاکتی ۴۴ هزار تومان درب کارخانه رسید و به قیمت حدود ۶۰ هزار تومان دست مصرف کننده می‌رسید که بورس عرضه شنبه هفته گذشته را به دلیل ناسالم بودن رقابت حذف کرد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول