اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

احصای ۲ هزار نیاز فناورانه صنایع مختلف به همت صندوق نوآوری و شکوفایی

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تا امروز دو هزار نیاز فناورانه از صنایعی که فعالیت می‌کنند، اخذ کرده و در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دادیم.

احصای ۲ هزار نیاز فناورانه صنایع مختلف به همت صندوق نوآوری و شکوفایی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی‌صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر سیاوش ملکی‌فر در دومین روز از رویداد تبادل فناوری و توسعه بازار صادراتی در حوزه هوش مصنوعی اظهار کرد: تاکنون دو هزار نیاز فناورانه از صنایع مختلف گرفته‌ایم و در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دادیم. همچنین تاکنون ۳۴۰۰ جلسه B2B برگزار کردیم که  تعدادی شرکت‌ها از این جلسات نتیجه گرفته‌اند.

وی به برپایی سلسله رویدادهای «یکشنبه‌های صادراتی» در صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: تاکنون 12 رویداد یکشنبه صادراتی برگزار کرده‌ایم که هر یکشنبه یک رویداد صادراتی برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم آزاد و رایگان است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه به برنامه‌های حوزه هوش مصنوعی که طی روزهای 12 و 13 مرداد ماه جاری برگزار شد اشاره کرد و گفت: در این حوزه به معرفی شرکت‌های دانش بنیان پرداختیم. همچنین زمینه دیدار مشتریان و بازیگران اکوسیستم ترکیه در فضای مجازی با شرکت‌های دانش بنیان ایرانی که در نمایشگاه شهر هوشمند ترکیه حضور داشتند را فراهم کردیم.

ملکی‌فر افزود: همچنین رویداد ارائه نیازهای فناورانه شرکت‌های همراه اول، شاپرک، پتروشیمی‌جم، پایگاه خبری ورزش 3 و خبرگزاری فارس در زمینه هوش مصنوعی را برگزار کردیم و طی آن این شرکت‌ها نیازهای فناورانه خود را در حضور شرکت‌های دانش بنیان حاضر در رویداد ارائه کردند. 

وی با بیان اینکه چهارشنبه 13 مرداد ماه جاری نیز رویداد گرنت را برگزار می‌کنیم، بیان کرد: در گرنت علاوه بر وام قرض‌الحسنه، وام بلاعوض هم از سوی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان اعطا می‌شود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه از همکاری و مشارکت ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز نوآوری هوش مصنوعی و... در رویداد تبادل و توسعه بازار صادراتی در حوزه هوش مصنوعی تقدیر و تشکر کرد.

 

۲۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه دیجیتال فعالیت می‌کنند

در ادامه این رویداد نیز دکتر مهدی محمدی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: از زمان انقلاب صنعتی تاکنون شاهد پنج موج فناورانه هستیم و هر موج فناورانه، تغییر در قابلیت‌های صنعتی، انسانی و مکانیزم‌های خلق ثروت را در کشورها به دنبال داشته و این موج‌ها شامل صنایع نساجی، فولاد، خودروسازی و الکترونیک است که با گذر زمان کوچکتر شدند. 

وی با اشاره به تاثیرات هوش مصنوعی در صنایع مختلف پتروشیمی، آموزش، سلامت و حوزه دیجیتال تصریح کرد: اگر هوش مصنوعی را توسعه ندهیم، طی 10 سال آینده صنایعی همچون کشاورزی و فولاد ما غیررقابتی می‌شود، بنابراین در حوزه هوش مصنوعی نیاز به تمرکز داریم.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ظرفیت‌های موجود شرکت‌های دانش بنیان نشان‌دهنده حمایت‌های خوب صندوق نوآوری و شکوفایی از این شرکت‌هاست، گفت: از حدود ۶ هزار شرکت دانش بنیان فعال در کشور، ۲۷۰۰ شرکت در حوزه دیجیتال فعالیت می‌کنند. 

محمدی یادآور شد: ما در معاونت علمی طی دو سال گذشته از ۳۸ پروژه راهبردی در حوزه هوش مصنوعی حمایت و تا پایان سال گذشته نیز ۶۳ مرکز شتابدهی و فناوری در حوزه هوش مصنوعی ایجاد کردیم.

تمرکز بر حوزه هوش مصنوعی، اولویت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول

در ادامه دکتر اخایی، مشاور مرکز تحقیق و توسعه همراه اول اولویت‌های این مرکز را شامل هوشمندسازی فرایندها، سامانه‌ها و برنامه‌های کاربردی، تحلیل داده و ارتقای کسب و کار دیجیتال، ایجاد بستر تولید و توسعه برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، کمک به افزایش تولید محتوا و بهبود امنیت و کشف تقلب عنوان کرد.

شناسایی رفتارهای نامتعارف با استفاده از ابزارهای مدرن و مبتنی بر هوش مصنوعی

همچنین دکتر مظفری‌فرد، مدیر تحلیل کسب و کار شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک گفت: در داده‌های کسب و کار، تراکنش‌ خرده فروشی وجود دارد که به اهمیت آن پی برده شده است.

وی افزود: ابزارهای سنتی داده‌ها برای شناسایی رفتارهای نامتعارف تا حد زیادی به بلوغ خود نزدیک شده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود از ابزارهای مدرن و مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی این رفتارها استفاده کنیم و از اقتصاد سیاه که گریبانگیر کشور است جلوگیری شود.

مظفری‌فرد افزود: نیاز است که با  تعاملات دو سویه بین شرکت‌های دانش بنیان و سایر سازمان‌ها همچون شاپرک زمینه ایجاد تحول در ابزارهای مدرن را فراهم آوریم.

 

راه‌اندازی معاونت کسب و کارهای نوین در اتاق بازرگانی

در ادامه غلامحسین جمیلی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: رسالت مهم اتاق بازرگانی اطمینان‌بخشی و ایجاد باور برای شروع یک کسب و کار است که وقتی فرایند یک کسب و کار شروع می‌شود، مجموعه‌ای از اقدامات لازم باید فراهم شود.

وی افزود: ما در اتاق بازرگانی در تلاش هستیم که به عنوان قدم نخست، فرایند تبدیل ایده به یک فعالیت را طی کنیم. حمایت‌های مالی، معنوی و... نیز در این راه ضروری است که اتاق بازرگانی از آن دریغ نمی‌کند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه نقطه پایانی هر فرایند کسب و کاری، تولید محصول و عرضه آن است، گفت: ما در اتاق بازرگانی اقدام به تاسیس دو مرکز نوآوری نوین و مرکز شتابدهی صادرات کرده‌ایم. همچنین درصدد راه‌اندازی معاونت کسب و کارهای نوین در اتاق هستیم. 

 

برپایی نمایشگاه و امضای 2 تفاهم‌نامه در حاشیه رویداد

گفتنی است در حاشیه دومین روز از رویداد تبادل فناوری و توسعه بازار صادراتی در حوزه هوش مصنوعی، نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان و فناور در حوزه هوش مصنوعی برپا شد.

همچنین تفاهم‌نامه‌های همکاری میان شرکت‌های فناور با طرف‌های تقاضای فناوری به منظور رفع نیازمندی‌ها منعقد شد که جزئیات آن به این شرح است:

تفاهم‌نامه شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک با شرکت فناور آرمان رایان شریف با موضوع «تحلیل و پردازش مستندات شبکه پرداخت»

تفاهم‌نامه وزارت جهاد کشاورزی با مرکز سنجش از دور و جی‌ای‌اس دانشگاه شهید بهشتی با موضوع «برآورد سطح زیرکشت و تولید سیب زمینی، کلزا و ذرت با استفاده از داده‌های زمینی و هوش مصنوعی و مبتنی بر داده‌های سنجش از راه دور».

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول