اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

ادامه موج برکناری‌ مسئولان دولتی در تونس به دستور رئیس جمهور

رئیس جمهور تونس در ادامه اتخاذ تدابیر فوق‌العاده در کشور طی ۱۰ روز گذشته ۳۰ مسئول اعم از نخست‌وزیر، چهار وزیر و دیگر مسئولان نهادهای دولتی و قضایی را برکنار کرد.

ادامه موج برکناری‌ مسئولان دولتی در تونس به دستور رئیس جمهور

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «قیس سعیّد» رئیس جمهور تونس ۲۵ جولای (۳ مرداد) در پی اعتراضات مردمی در چند استان این کشور و درخواست سرنگونی رژیم حاکم این کشور، اتخاذ تدابیر فوق‌العاده را آغاز کرد.

سعید پس از نشست اضطراری با فرماندهان نظامی و امنیتی، برکناری «هشام المشیشی» نخست‌وزیر تونس، تعلیق فعالیت پارلمان به مدت یک ماه و لغو مصونیت نمایندگان پارلمان را اعلام کرد و ریاست قوه مجریه و دادستانی کل را شخصا بر عهده گرفت.

رئیس جمهور تونس همچنین طی فرمانی «ابراهیم البرتاجی» وزیر دفاع، «حسناء بن سلیمان» وزیر خدمات عمومی و سرپرست وزارت دادگستری را برکنار کرد و تاکنون نیز نخست‌وزیر و وزرای جدید تعیین نکرده است.

سعید پس از آن طی فرمانی «علی الکعلی» وزیر اقتصاد و حمایت از سرمایه‌گذاری را عزل و «سهام البوغدیری» را به جای او منصوب کرد.

همچنین وزیر فنآوری ارتباطات، وزیر کشاورزی، شیلات و منابع آبی را برکنار و «نزار بن ناجی» را به عنوان سرپرست وزارت فنآوری ارتباطات منصوب کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری آناتولی، موج عزل مسئولان تونس همچنان ادامه و ریاست جمهوری تونس روز ۲۷ جولای (۵ مرداد) نیز از برکناری قاضی «توفیق العیونی» رئیس دستگاه قضایی نظامی ، «عبدالرزاق الکیلانی» رئیس اداره کل شهدا و زخمی‌های انقلاب و عملیات‌های تروریستی، «المعز الدین الله المقدم» مدیر دفتر و تمامی مشاوران نخست‌وزیر عزل شده، خبر داد.

علاوه بر این نُه نفر از کارکنان دولتی، «محمد لسعد الداعش» مدیر کل تلویزیون رسمی و «الأزهر لونقو» مدیر بخش اطلاعات در وزارت کشور را عزل و «محمد الشریف» را به عنوان جانشین لونقو تعیین کرد.

عزل سفیر تونس در واشنگتن

رئیس جمهور تونس سه‌شنبه شب (دیشب) نیز طی فرمانی «نجم الدین الأکحل» سفیر فوق العاده تونس در واشنگتن و «أنیس الوسلاتی» استاندار ایالت صفاقس را عزل کرد.

انتظار می‌رود که سعید بزودی نخست‌وزیر جدید را تعیین و دولت تحت نظارت مستقیم او آغاز بکار کند.

او می‌گوید که این تدابیر فوق‌العاده را با استناد به فصل ۸۰ قانون اساسی و با هدف نجات کشور اتخاذ کرده و اقدامات او به هیچ عنوان «کودتا» نیست.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول