اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

رئیس‌جمهور هشتم فردا سوگند یاد می‌کند/ تحلیف همراه با پروتکل‌های بهداشتی و حضور مقامات عالی‌رتبه 73 کشور

هشتمین رئیس‌جمهور ایران و رئیس سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی فردا در پیشگاه ملت سوگند یاد می‌کند تا همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای این مسؤولیت‌ به کار گیرد و در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد.

رئیس‌جمهور هشتم فردا سوگند یاد می‌کند/ تحلیف همراه با پروتکل‌های بهداشتی و حضور مقامات عالی‌رتبه 73 کشور

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: مراسم تحلیف هشتمین رئیس جمهور ایران و رئیس سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی فردا ساعت 17 در مجلس شورای اسلامی با حضور رییس دستگاه قضا و اعضای شورای نگهبان قانون اساسی برگزار می‌شود؛ در این مراسم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پیشگاه نمایندگان ملت سوگند یاد کرده و پس از امضا آن را تقدیم رئیس مجلس می‌کند.

رییس جمهور منتخب بر طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته، به کار گیرد. او بعد از مراسم تحلیف، طبق آئین‌نامه دو هفته زمان دارد تا نسبت به معرفی کابینه و برنامه وزرا به مجلس شورای اسلامی اقدام کند که پس از اعلام وصول در مجلس، به مدت یک هفته وزرا و برنامه‌هایشان در دست ارزیابی قرار خواهند گرفت.

* متن سوگندنامه رییس جمهور

بنابر اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی در جلسه ای که با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می شود به ترتیب زیر سوگند یاد می کند و سوگندنامه را امضا می نماید.

بسم الله الرحمن الرحیم

«من بعنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت هایی که بر عهده گرفته ام بکار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم.

در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار (علیهم السلام) قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آنرا به منتخب ملت پس از خود بسپارم».


* تدارک قوه مقننه برای برگزاری مراسم تحلیف

مجلس شورای اسلامی به عنوان میزبان این مراسم بر اساس قانون اساسی و پروتکل‌های بهداشتی کرونا، تمهیدات برگزاری مراسم را مهیا کرده است آنچنان که سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس جزئیات این مراسم را تشریح کرده: ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کردند.

به گفته وی، بنا بر عرف ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری و با توجه به اهمیت حقوقی مراسم تحلیف که نماد مردمسالاری و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کشور است، این مراسم با حضور میهمانان خارجی و داخلی برگزار می‌شود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس توضیح داده که: رئیس مجلس در این مدت ستادی را بر همین اساس تشکیل دادند و کمیته‌هایی در این ستاد فعال شدند تا مراسم باشکوه تحلیف را به عنوان نماد رأی ملت و تعامل دستگاه‌های مختلف نظام برگزار کنند. کمیته‌ها جلسات مختلف و متعددی را در مورد نحوه برگزاری مراسم، دعوت از مهمانان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا با توجه به شرایط فعلی کشور تشکیل داده‌اند. ستاد برگزاری مراسم تحلیف نیز با هماهنگی ستاد کرونای مجلس تصمیماتی در این خصوص اتخاذ کرده است.

* ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور در راه ایران

ستاد مذکور برای برگزاری این مراسم محدودیت‌های ترددهای خارجی را نیز در نظر گرفته و با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و دعوت از مهمانان داخلی و خارجی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و بر اساس اعلام مجلس، علی‌رغم محدودیت‌های تردد بین کشورها در فضای بین‌المللی به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ اما  ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان اعلام آمادگی برای حضور در مراسم تحلیف کردند؛ از بین این مقامات ۱۰ رئیس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشورها و همچنین فرستاده ویژه و نواب روسای مجالس، روسای کمیسیون‌ها و هیأت‌های پارلمانی در این مراسم حضور پیدا می‌کنند. همچنین روسای مقامات ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نماینده‌ دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک و مقاماتی از IPU، اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی و آسیایی، سازمان اکو، سیکا و D۸ برای حضور در این مراسم دعوت شدند و اعلام آمادگی کردند.

به گفته سخنگوی هیات رئیسه همچنین نمایندگان و شخصیت‌های برجسته ادیان و مذاهب مختلف جهان دعوت شده و برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کردند؛ شخصیت‌های مهم فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام نیز حضور پیدا خواهند کرد.

تا لحظه تنظیم گزارش از میهمانان خارجی مراسم تحلیف، خانم «ترکوویچ» معاون شورای وزیران و وزیر امور خارجه بوسنی ، «ابراهیم محمد» وزیر گردشگری غنا، «حموده صباغ» رئیس مجلس سوریه، نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا به ریاست «انریک مورا» معاون دبیرکل اتحادیه اروپا، «استفان کلمنته» سفیر اتحادیه اروپا در وین و «برنو شول» رئیس میز اقدام ایران در اتحادیه اروپا،  «ساچا سرخیو لورنتی سولیز» دبیرکل اتحادیه آلبا و دو عضو دیگر این اتحادیه، «دنیس مونکادا کولیندرس» وزیر امور خارجه نیکاراگوئه، دبیرکل اتحادیه کشورهای صادرکننده گاز (اوپک گازی) و «یوری سنتیورین» معاون وزیر انرژی روسیه ، «ساریبای» دبیر اجرایی سیکا، «نورالدین جان اسماعیل اف» رییس مجلس ازبکستان، «محمد تویر زوکیزودا» رییس مجلس نمایندگان مجلس عالی تاجیکستان و «سینی امارو» رییس مجلس ملی نیجر ونماینده رییس جمهور این کشور ،  «سوماه فوده» نایب رییس مجلس گینه کوناکری، «جاب یاستین داگای» رییس مجلس تانزانیا،  «زبیر علی معالید» رییس مجلس زنگبار، اسقف اعظم «کریستفه الکاسیس» به عنوان فرستاده ویژه پاپ ، «مرجان اسمی محمد فلیل» نماینده پارلمان سریلانکا به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور این کشور ، «چی جونگ کان» فرستاده ویژه رئیس جمهور و قائم مقام وزیر امورخارجه کره جنوبی به همراه هیاتی وارد تهران شده‌اند.

* خشم صهیونیست‌ها از حضور مقامات اتحادیه اروپا در تهران

گفتنی است در واکنش به حضور مقامات عالی رتبه اتحادیه اروپا، وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه ای در واکنش به این موضوع مطرح کرد که اتحادیه اروپا با فرستادن معاون مسئول سیاست خارجی اش به مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران خصومت این کشور را مشروع می سازد. 

رسانه‌های این رژیم مطرح کرده بودند که رژیم صهیونیستی از اتحادیه اروپا خواست مشارکتش در این مراسم را لغو کند. 

* پوشش خبری مراسم تحلیف از سوی 170 خبرنگار داخلی و خارجی 

بنا بر اعلام سخنگوی هیات رئیسه مجلس ، 400 نفر از رسانه‌های داخلی و خارجی برای پوشش خبری و تصویری اعلام آمادگی کردند که به دلیل شرایط کرونا و با توجه به تمهیدات و بسترهای لازم از 170 خبرنگار داخلی و خارجی دعوت به عمل آمده است. علاوه بر خبرنگاران داخلی بیش از 30 کشور نماینده رسانه‌ای خود را در این مراسم خواهد داشت.

* مهلت دو هفته‌ای رئیس جمهور برای معرفی وزرا

بعد از مراسم تحلیف نوبت به معرفی وزرا است . بر اساس ماده 202 آیین نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمتهای علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند. رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیأت وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند، سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.
یک هفته پس از معرفى دولت، براى بحث و بررسى خط‌مشى و اصول کلى برنامه دولت و أخذ رأى اعتماد براى هیأت وزیران جلسات مجلس به‌طور متوالى تشکیل می‌شود. با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به صورت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد. مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت.

البته ممکن است آیت‌الله رئیسی در همان روز تحلیف وزرای خود را به مجلس معرفی کند. در مورد این شرایط هم حاجی دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس می‌گوید:  چنانچه آقای رئیسی رئیس جمهور در مراسم تحلیف در روز پنچ شنبه 14 مرداد برنامه خود و لیست وزرای کابینه و سوابق آنها را به مجلس ارائه کند در همان جلسه اعلام وصول جهت رأی اعتماد به وزرا، انجام می‌شود. در این صورت در هفته آینده کمیسیون‌های تخصصی کار بررسی و ارزیابی برنامه و سوابق کاری وزرای پیشنهادی را در دستور کار خواهند داشت و جلسه رأی اعتماد به اعضای کابینه در صحن مجلس از روز شنبه 23 مرداد ماه آغاز خواهد شد.

* محدودیت تردد همزمان با مراسم تحلیف

از دیگر نکات قابل ذکر درباره مراسم تحلیف رئیس جمهور سیزدهم، محدودیت‌های تردد و تمهیدات ترافیکی است که برخی به طور معمول برای رعایت الزامات ایمنی و امنیتی و برخی به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضع شده است. از جمله بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، فردا فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، مهرآباد، پیام البرز، آزادی و قزوین از ساعت ۱۶.۳۰ تا ۱۹ بسته است.

همچنین رئیس پلیس راهور پایتخت از اعمال ممنوعیت تردد و توقف در معابر منتهی به مجلس شورای اسلامی از ساعت ۲۴ امشب خبر داده است. بر این اساس تمام کوچه ها و خیابان‌های فرعی منتهی به خیابان مجاهدین حدفاصل خیابان ایران تا مصطفی خمینی کاملاً مسدود خواهد شد؛ مسیر جایگزین برای تردد در این محدوده خیابان دماوند و انقلاب خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول