اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

برنامه پیشگیری از خشونت خراسان‌جنوبی تدوین شد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: برنامه‌ مدون و کارشناسی شده‌ای در حوزه خشونت با اولویت زنان، کودکان و نوجوانان، پرخاشگری کلامی و نوشتاری، سرقت‌های خشونت‌آمیز و جنایات عمدی در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تدوین شده است.

برنامه پیشگیری از خشونت خراسان‌جنوبی تدوین شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، نخستین جلسه بررسی مداخلات و اقدامات پیشگیری از خشونت خراسان‌جنوبی در سال جاری ظهر امروز با حضور اعضای این حوزه برگزار شد.

حجت‌الاسلام «یدالله وحدانی‌‌نیا» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی اظهار داشت: زنان، کودکان و نوجوانان به خاطر وضعیت خاصی که دارند در معرض انواع خشونت هستند اما پیشگیری از این آسیب اجتماعی متولی به‌خصوصی در جامعه ندارد.

وی افزود: واکاوی آموزه‌های دینی بیانگر جایگاه و تکریم انسان است به‌طوری که انسان را به‌عنوان اشرف مخلوقات عنوان کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی تأکید کرد: خشونشت و بد رفتاری‌های اجتماعی با جایگاه کرامتی انسان متضاد است و به‌عنوان یک آسیب اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

تدوین برنامه پیشگیری از خشونت

وحدانی‌نیا یادآور شد: مقام معظم رهبری همواره بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تأکید دارند و قوه قضاییه مکلف است با توجه به ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی نسبت به تهیه برنامه پیشگیری از جرم مطابق با قوانین و مقررات اقدام کند.

وی گفت: برنامه‌ مدون و کارشناسی شده‌ای در حوزه خشونت با اولویت زنان، کودکان و نوجوانان، پرخاشگری کلامی و نوشتاری، سرقت‌های خشونت‌آمیز و جنایات عمدی در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تدوین شده و در اختیار دستگاه‌های ذی‌نفع اعتبارات حوزه آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته است.

نفش مؤثر مدیران مدارس و مهدکودک‌ها

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به برنامه‌های اداره‌کل آموزش و پرورش در راستای مهارت‌های ارتباطی به دانش‌آموزان، افزود: مدیران مدارس و مهدکودک‌ها می‌توانند در زمینه تعامل و رفتار با کودکان و نوجوانان و آگاه‌سازی این قشر در زمینه پرخاشگری‌های خانوادگی و فضای مجازی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند.

وحدانی‌نیا خاطرنشان کرد: مجموعه بهزیستی در راستای توانمندسازی زنان دارای تجربه طلاق یا فوت همسر، ایجاد و گسترش خانه‌های امن کودکان و آموزش مهارت‌های اجتماعی و قدرت کنترل خشم با ارائه خدمات حمایتی، فرهنگ‌سازی، آموزش مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌آموزی شغلی می‌تواند قدری از خشونت موجود در جامعه را کاهش دهد.

وی یادآور شد: اداره‌کل زندان‌های خراسان‌جنوبی از رهگذر آموزش‌های خانواده‌های دارای سرپرست زندانی با تدوین و ارائه بسته‌های خدماتی مشاوره تخصصی و  مدیریت صحیح خانواده در کم‌کردن تنبیه غیراخلاقی اجتماعی تأثیرگذار باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با تأکید بر نقش شهرداری‌ها در معرفی موفقیت‌های زنان ایرانی در محیط‌های عمومی شهری، گفت: ایجاد فرهنگ شنیدن صدای زنان قربانی، تقویت نظارت محلی در پیشگیری از خشونت علیه زنان و کودکان با انجام تبلیغات محیطی در زمینه عواقب پرخاشگری نقش به‌سزایی دارد.

ارائه ۳ هزار نفر ساعت آموزش

وحدانی‌نیا از ارائه آموزش‌های مشاوره‌ای به ۳ هزار نفر ساعت در خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: ارشاد اسلامی، صدا وسیما و رسانه‌های استان در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی رفتارهای اسلامی و انسانی نقش‌ به‌سزایی دارند و رسانه‌های جمعی می‌توانند با اجتناب از ارائه برنامه‌های مبتنی بر ترویج رفتارهای نامعقول خانوادگی و گفت‌‌وگوی تنش‌زا و خشونت‌گرا نقش ارزنده‌ای در آرامش اجتماع داشته باشند. 

وی در ارتباط با دانش‌افزایی و آگاهی‌بخشی پلیس در حوزه  پیشگیری از عوامل تنش‌زایی و رفتارهای خشونت‌آمیز آسیب‌دیدگان اجتماعی، یادآور شد: در مراحل تحقیقات پلیسی و تذکرات لسانی می‌توان بستر مناسبی در ارتقای فرهنگ شکیبایی و کنترل کلامی را فراهم کرد.

۱۵ هزار زن سرپرست خانوار تحت حمایت

«سیدرضا حسینی» معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان‌جنوبی نیز اظهار داشت: در سطح استان ۱۵ هزار و ۵۲۶ زن سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد هستند.

وی با اشاره به ۲ هزار و ۶۱۶  زنان سرپرست خانوار ناشی از طلاق تحت پوشش این نهاد، افزود: برگزاری همایش‌های تخصصی، اردو‌های زیارتی، سیاحتی، برنامه‌های آموزشی، آموزش خانواده، ایجاد زمینه‌های توانمندسازی، اشتغال و خودکفای، ارائه وام خوداشتغالی و مشاغل خرد، بیمه‌های اجتماعی و توزیع سبد غذایی و بهداشتی از جمله خدماتی است که از ظرفیت‌ها و منابع برون‌سازمانی به مرحله اجرا در می‌آید.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان‌جنوبی گفت: از ۵ هزار واحد مسکونی احداثی این نهاد تعداد یک هزار و ۳۷۰ واحد ویژه زنان سرپرست خانواده است.

حسینی با اشاره به  ۲۹ میلیارد تومان هزینه‌کرد حوزه مشاوره‌ای، آموزشی و اشتغالزایی کمیته امداد در سال گذشته، گفت: ۳۲ درصد کل اعتبارات این نهاد در راستای طرح‌های اشتغالزایی زنان سرپرست خانواده هزینه شده است.

«سید هاشم اسماعیل‌زاده» رئیس‌ انجمن حمایت از زندانیان خراسان‌جنوبی با اشاره به وجود ۲ هزار خانواده زندانی استان، گفت: تعداد ۸ هزار نفر فرزند زندانی در استان تحت پوشش حمایتی این انجمن هستند.

انتهای‌پیام/۶۹۰۱۴/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول