اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«هماری علی(ع)» رونمایی شد/ قزوه کتابی درباره «دهرمیندرنات» می‌نویسد

مراسم رونمایی از کتاب «هماری علی(ع)» به همت مشترک رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو و مرکز بین المللی میکرو فیلم نور با نام «هماری علی(ع)» در هند برگزار شد.

«هماری علی(ع)» رونمایی شد/ قزوه کتابی درباره «دهرمیندرنات» می‌نویسد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از کتاب «هماری علی(ع)» به همت مشترک رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو و مرکز بین المللی میکرو فیلم نور، با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی هند در محل رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو رونمایی شد.

در این مراسم سید ناصر حسین نماینده پارلمان هند، علی چگنی سفیر ایران در دهلی نو، ربانی رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو، علیرضا قزوه وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، مهدی خواجه پیری، رئیس مرکز بین المللی میکروفیلم نور (به‌صورت مجازی )، پروفسور شاهد مهدی رئیس سابق جامعه ملی اسلامیه دهلی و عضو هیئت امناء دانشگاه همدرد، پروفسور عزیزالدین همدانی (رئیس سابق آرشیو ملی هند و کتابخانه رضا رامپور)، مولانا کلب رشید فرزند دکتر دهرمیندرنات نویسنده فقید آثاری چون هماری رسول(ص) و هماری حسین(ع) و هماری علی(ع) و  جمعی دیگر از شخصیت‌های فرهنگی و ادبی  حضور داشتند.

پیش از این زنده یاد دهرمیندرنات کتاب‌های «انوار عقیدت»، «هماری رسول»، «هماری حسین» (عزاداری امام حسین در ۲۳ کشور) را توسط مرکز تحقیقات دهلی نو منتشر کرده بود. این نویسنده فقید هندو چهار سال قبل به دیار باقی شتافت و این آخرین اثر ارزشمند تحقیقاتی او بود که به تازگی منتشر شد.

* چگنی: دهرمیندرنات نابغه‌ای که توانست به درک درست مکتب علوی برسد

علی چگنی سفیر کشورمان نیز در این مراسم با استناد به بخش‌هایی از نهج البلاغه و نامه امام علی (ع) به مالک اشتر به تشریح نظام حکومت داری و مردم داری در اندیشه سیاسی اجتماعی علی (ع) پرداخت و سیره و سنت آن حضرت را شخصیتی جهانی و بهترین الگو جهت حکومت‌داری برشمرد.

وی دهرمیندرنات را نابغه‌ای خواند که توانست علیرغم اینکه یک هندو بود ولی به درستی به درک درست مکتب علوی و اندیشه‌های آن بپردازد و از آن الگو بگیرد.

* نماینده پارلمان هند: «هماری علی» و شخصیت و اندیشه‌های دکتر دهرمیندرنات حاصل آمیختگی و تعامل فرهنگی و دینی اسلام و هند است

ناصر حسین نماینده پارلمان نیز در سخنرانی خود در این برنامه با اشاره به مراودات تاریخی تعاملات فرهنگی و دینی ایران و هند، کتاب «هماری علی» و شخصیت و اندیشه‌های دکتر دهرمیندرنات را حاصل آمیختگی و تعامل فرهنگی و دینی اسلام و هند برشمرد و خاطرنشان کرد: در طول تاریخ گذشته عارفان و صوفیان مسلمان با بهره‌گیری و ترویج اندیشه‌های بزرگانی چون علی (ع)، مکتب عشق و محبت و صلح را در جامعه ترویج دادند.

ربانی با اشاره به شخصیت فرامذهبی و فراقومی امام علی (ع) اظهار داشت: جایگاه والای انسان در اندیشه و سیره عملی امام علی (ع) و عدالتخواهی آن حضرت جاذبه‌هایی بود که در طول تاریخ گذشته اندیشمندان غیرمسلمان را به این شخصیت برجسته اسلام جلب کرد.

وی افزود: دکتر دهرمیندرنات نویسنده هندو مذهب نیز که عمر خود را صرف تالیف آثاری در معرفی شخصیت پیامبر (ص)، امام علی (ع) و اهل بیت رسول (ص) کرد، پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان را متعلق به بشریت می‌دانست و در زندگی شخصی خود نیز از آنان الگو می‌گرفت.

مهدی خواجه پیری رئیس مرکز بین المللی میکروفیلم نور در سخنانی ضمن تشکر از حاضران مراسم درباره عظمت مولاعلی(ع) و سترگ بودن کار دکتر دهرمیندرنات و همچنین نسخه‌های همانند نهج البلاغه ، نثر اللآلی و مناجات امام علی (ع ) که از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه‌های هند، ترکیه و برخی دیگر از کشورها تهیه و توسط مرکز بین المللی میکروفیلم نور همانندسازی شده است، توضیحاتی در این راستا ارائه کرد.

 

پروفسور عزیزالدین تلاش‌های افراد غیرمسلمان مانند دهرمیندرنات برای معرفی اهل بیت(ع) را نتیجه زحمت‌های صوفیان مسلمان قرن ۱۲ در هند دانست که آن‌ها به زبان‌های محلی به ترویج تعالیم دین پرداختند.

وی افزود: در نتیجه تلاش‌های فریدالدین گنج شکر صوفی مشهور، شاعران پنجابی به مدح حضرت علی(ع) پرداختند و امروز در آثار شعرای پنجابی به وفور مدح اهل بیت مشاهده می‌شود.

* قزوه کتابی درباره دهرمیندرنات می‌نویسد

علیرضا قزوه نیز در سخنان خود به ذکر خاطراتش با دکتر دهرمیندرنات و مراحل چاپ آثار این نویسنده و شاعر هندو پرداخت و یادآور شد: سه اثر دکتر دهرمیندرنات در مرکز تحقیقات زبان فارسی و در دوره مدیریت وی منتشر شد و در یکی از سه سفرش به ایران همراه با شاعران ایران و جهان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.

وابسته فرهنگی ایران در هند در ادامه سخنانش به تشریح شخصیت علمی و ویژگی‌های شخصیتی این نویسنده هندو پرداخت و اظهارداشت: دهرمیندرنات فردی بسیار زاهد بود. پدرش نیز علی‌رغم اینکه وزیر توسعه در دولت جواهر لعل نهرو بود ولی از خودرو و خانه و امکانات دولتی استفاده نمی‌کرد. جالب آن که با وجود هندو بودن آنها به شیوه مولا علی(ع) زندگی می‌کردند و الگوی واقعی آنها مولا علی (ع) بود. من با توجه به شناخت زیادم از ایشان و ارتباط گسترده‌ام با وی، کتاب «حکایت آقای نات» را خواهم نوشت که مطمئنم کتاب تاثیرگذاری خواهد بود، چرا که بسیاری از مدیران و مسئولان و حاکمان ما باید از این فرد و پدرش درس راستین انقلابی بودن و انسان بودن و علی وار زیستن را یاد بگیرند.

در ادامه برنامه دو کلیپ از زندگی و شعرخوانی دکتر دهرمیندرنات در محضر مقام معظم رهبری به نمایش در آمد.

* فرزند مرحوم دهرمیندرنات: پدرم عشق و علاقه وافری به شخصیت امام علی (ع) داشت

فرزند مرحوم دکتر دهرمیندرنات نیز که در این مراسم حضور داشت طی سخنانی با اشاره به خاطرات و ویژگی‌های شخصیتی پدرش اظهار داشت: پدرم عشق و علاقه وافری به شخصیت امام علی (ع) داشت و همواره ما را به خواندن آثار و درک کلمات و اندیشه‌های امام علی (ع) تشویق می‌کرد و سعی‌اش بر آن بود تا امام علی (ع )را به عنوان الگو در زندگی به ما معرفی کند.

پروفسور شاهد مهدی عضو هیئت امنای دانشگاه همدرد نیز در سخنرانی خود عشق و محبت به خاندان رسول (ص ) را در میان جامعه هند اعم از مسلمان و هندو یک سنت و سیره تاریخی خواند و حفظ این سنت‌ها را نیز یک ضرورت برای جامعه هند برشمرد.

 در پایان برنامه کتاب از کتاب «هماری علی(ع)» تالیف زنده یاد «دهرمیندرنات» و دو نسخه همانند نثر اللآلی و مناجات حضرت علی (ع ) رونمایی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول