اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکا معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران را تمدید کرد

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منابع عراقی گزارش داده دولت آمریکا معافیت عراق از تحریم‌ها برای ادامه واردات انرژی از ایران را به مدت ۱۲۰ روز تمدید کرده است.

آمریکا معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران را تمدید کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام عراقی گفته دولت آمریکا معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران برای ادامه واردات انرژی از این کشور را به مدت ۴ ماه تمدید کرده است.

یک مقام عراقی عصر چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های انرژی علیه ایران را به مدت ۴ ماه تمدید کرده تا بغداد بتواند از ایران گاز وارد کند.

عراق برای تأمین یک سوم نیازهای بخش انرژی خود از ایران گاز و برق خریداری می‌کند. سال‌ها درگیری در عراق موجب شده این کشور در تأمین نیازهای انرژی جمعیت ۴۰ میلیون نفری خود با مشکلاتی مواجه شود.

دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، در راستای تشدید تحریم‌ها علیه ایران صنعت انرژی عراق را در فهرست تحریم‌ها قرار داد اما با اعطای چند معافیت موقت از بغداد خواست وابستگی خود به ایران برای تأمین انرژی را برطرف کند.

مقام عراقی که خواسته نامش فاش نشود گفت که آخرین معافیت تحریمی اعطا شده به عراق ماه گذشته به پایان رسید و معافیت جدید از هفته پیش آغاز شده است.

معافیت تحریمی جدید عراق تا آغاز ماه سپتامبر ادامه خواهد داشت.

اعطای این معافیت تحریمی بعد از سفر هفته گذشته «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق به کاخ سفید و دیدار او با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفت.

خبرگزاری فرانسه نوشته عراق که قرار است ۱۰ اکتبر انتخابات پارلمانی برگزار کند بایستی میان روابطش با واشنگتن و تهران موازنه ایجاد کند. 

سازمان ملل متحد می‌گوید عراق ۱۶۰۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند که رقمی بسیار کمتر از ۲۴۰۰۰ مگاوات برق مورد نیاز برای این کشور است. این رقم، با نیازهای عراق در آینده که انتظار می‌رود جمعیتش تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شود نیز فاصله‌های زیادی دارد.

خبرگزاری فارس هفته گذشته با استناد به برخی تحلیل‌ها و گزارش‌ها در رسانه‌های بین‌المللی پیش‌بینی کرده بود دولت «جو بایدن» احتمالاً معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران برای واردات انرژی را تمدید خواهد کرد.

«متیو رید»، معاون مرکز «فارن‌ریپورتز»، مستقر در واشنگتن در مصاحبه‌ای با پایگاه «پلاتز» که اخبار و تحلیل‌های مربوط به حوزه انرژی را پوشش می‌دهد پیش‌بینی کرد دولت بایدن معافیت‌ عراق از تحریم‌ها علیه ایران برای واردات انرژی را تمدید کند.

او در آن مصاحبه تصریح کرد دولت بایدن خواستار مجادله با بغداد بر سر معافیت‌های مربوط به حوزه انرژی نیست. او گفت: «تمدید این معافیت‌ها با توجه به گرمای مفرط، تقریباً تضمین‌شده است.»

«راشل زیمبا»، بنیانگذار موسسه Ziemba Insights مستقر در نیویورک هم گفته بود انتظار دارد معافیت‌های تحریمی برای عراق تمدید شود.

آمریکا آخرین بار ۱۱ فروردین‌ماه معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران را به مدت ۴ ماه تمدید کرده بود. واشنگتن از بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام، چندین بار بغداد را از این تحریم‌ها معاف کرده است. دوره‌های این معافیت‌ها معمولاً ۹۰ تا ۱۲۰ روزه بوده‌ است.

اما در چند نوبت در دولت «دونالد ترامپ»، این معافیت‌ها به ۴۵ تا ۶۰ روز کاهش یافته بود که به اعتقاد تحلیلگران کوتاه شدن دوره این معافیت‌ها احتمالا  نشانه‌ای از وجود اختلاف در روابط آمریکا و عراق و اعمال فشار واشنگتن بر بغداد بر سر برخی مسائل بود.

تمدید این معافیت در حالی صورت گرفته که

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول