اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روایت سفارت ایران از عملیات فریب غربی‌ها ضد تهران در سوانح دریایی

سفارت ایران در انگلیس اعلام کرد علی‌رغم درخواست برای ارائه شواهد درباره دست داشتن ایران در حوادث دریایی اخیر، هیچ سندی از سوی مدعیان ارائه نشده است.

روایت سفارت ایران از عملیات فریب غربی‌ها ضد تهران در سوانح دریایی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد هیچ‌گونه مدرکی از دست داشتن ایران در حوادث دریایی اخیر ارائه نشده است.

این سفارتخانه در رشته توئیتی نوشت:‌ «امروز از طرف همتایان خود مطلع شدیم که تمام مسائل مربوط به کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و حوزه وسیع‌تر خاتمه یافته است. همان‌طور که دیروز اعلام کردیم هیچ اطلاعاتی درباره این حوادث مورد تأیید قرار نگرفته است. این مسئله برای ما هنوز خاتمه نیافته است.»

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن در ادامه درباره وقایع چند روز اخیر درباره حمله به این کشتی‌ها شفاف‌سازی کرد و توضیحاتی را درباره عملیات‌های فریب پیرامون این حوادث ارائه کرد.

در این رشته توئیت آمده است: «ما حوادث را بررسی خواهیم کرد تا منبع این اخبار گمراه‌کننده را در چشم عموم رسوا کنیم.  اجازه بدهید نگاهی به فریبکاری‌های انجام‌شده داشته باشیم: یکم آگوست ایران به حمله پهپادی علیه مرسر استریت در ساحل عمان متهم شد. ما درخواست مدرک کردیم و تاکنون حتی تکه کاغذی در این‌باره تهیه نشده است».

این سفارتخانه می‌افزاید:‌«دوم آگوست اعلام شد که تیم تحقیقاتی در راه منطقه است تا این حادثه را بررسی کند. همچنان منتظر نتیجه هستیم. سوم آگوست [گفته می‌شود] ایران چهار کشتی تجاری و نفتکش را "ربوده" تا آنها را به سمت ایران هدایت کند.»

در ادامه این رشته توئیت آمده است: «سوم آگوست گفته شد که (فقط) به کشتی ام‌وی آسفالت پرینسس با پرچم پاناما دستور داده شده به داخل حریم آبی ایران حرکت کند. سوم آگوست به ما گفته شد که حرکات ام‌وی آسفالت پرینسس عادی نیست!»

این رشته توئیت می‌افزاید: «چهارم آگوست ظاهراً افرادی که در این کشتی بودند آن را تخلیه کرده‌اند. اما آن‌ها همراه با کشتی‌های سانحه‌‌دیده و چند کشتی دیگر که کنترل خود را از دست داده بودند، دود شده و به هوا رفتند و سرنخی از آن‌ها در دسترس نیست! دلیل پشت این قضیه چیست؟ قرار است ادامه ماجرا در نیویوک باشد؟ قرار است اتفاقات دیگری بعد از اینها رخ بدهد؟ مراقب عملیات‌های فریب علیه مردمان کشورهای حاشیه خلیج فارس باشید».

به گزارش فارس، پیش‌تر نیز «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سه‌شنبه شب بروز حوادث امنیتی پی در پی برای کشتی‌ها در خلیج فارس و دریای عمان را مشکوک خواند و نسبت به هرگونه فضاسازی کاذب برای اغراض خاص سیاسی هشدار داد.

ادعاهای بی سند و مدرک علیه ایران درباره حمله به کشتی مرسر استریت صبح جمعه (هشتم مردادماه) ابتدا توسط گروه نظامی انگلیسی موسوم به «عملیات‌های تجاری دریایی» آغاز شد.

این گروه ابتدا در بیانیه‌ای کوتاه مدعی شد که یک کشتی شامگاه پنجشنبه (هفتم مردادماه) در دریای عمان هدف قرار گرفته است. سپس، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که کشتی مذکور تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بوده و در فاصله ۲۸۰ کیلومتری بندر «الدقم» هدف حمله قرار گرفته است.

عصر روز جمعه شرکت «زودیاک ماریتایم» که متعلق به «ایال عوفر» میلیاردر صهیونیست و مستقر در لندن است، اعلام کرد که دو نفر شامل یک انگلیسی و یک رومانیایی از خدمه این کشتی تجاری با نام «مِرسِر استریت»، در پی حمله به آن، کشته شدند.

 

منابع خبری عصر سه‌شنبه از بروز حادثه برای یک کشتی در سواحل امارات خبر دادند و همزمان یک رسانه آمریکایی اعلام کرد که چهار کشتی تحت شرایط نامعلومی کنترل خودشان را از دست داده‌اند.

گروه نظامی موسوم به «عملیات‌های تجارت دریایی انگلیس» اعلام کرد از وقوع حادثه‌ای در نزدیکی سواحل الفجیره مطلع است. این سازمان با بیان اینکه حادثه مذکور «دزدی دریایی نیست» از کشتی‌های در حال تردد در آن منطقه خواسته احتیاط حداکثری به خرج دهند. 

روز چهارشنبه و ساعاتی بعد از رسانه‌ای شدن ارسال نامه انگلیس، رومانی و لیبریا به شورای امنیت سازمان ملل درباره کشتی «مرسر استریت»، وزیر خارجه دولت انگلیس ادعاهای تل‌آویو و حامیانش درباره دست داشتن ایران در حمله به این کشتی را تکرار کرد.

در این نامه که خبرگزاری رویترز مدعی شده متن آن را دیده، ادعا شده است: «این حمله باعث اختلال و ایجاد خطر برای کشتی‌رانی بین‌المللی امن و ایمن بوده و نقض آشکار قوانین بین‌الملل به شمار می‌آید و این اقدام باید توسط جامعه بین‌الملل محکوم شود».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول