اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

اینجا حفاران غیرمجاز مشغول کارند + فیلم

خبری که طی روزهای گذشته از آثار باستانی به گوش می‌رسد حفاری‌های غیرمجاز در روستای «محمدآباد» زیرکوه است روستایی که وجود طبیعت بسیار زیبا و کوه‌های سر به فلک کشیده در غرب و تپه‌های ماسه‌ای بزرگ در شرق، آن را به منطقه‌ای گردشگری تبدیل کرده است.

اینجا حفاران غیرمجاز مشغول کارند + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از زیرکوه، خراسان‌جنوبی دارای گنجینه‌ای بی‌نظیر و ارزشمند از آثار تاریخی و باستانی است؛ آثاری که طیف گسترده‌ای از یادگارهای نیاکان ما را در بر می‌گیرند و در قالب اشکال مختلفی همچون تپه‌ها و محوطه‌ها و شهرها و مجموعه‌های تاریخی در گوشه و کنار این سرزمین پراکنده شده‌اند.

بیش از یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در خراسان‌جنوبی شناسایی شده و تاکنون ۹۴۸ اثر از این استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده که قدمت آثار تاریخی از ۲۵ هزار سال پیش و مربوط به غار خونیک قاین تا دوره معاصر را در بر می‌گیرد.

هر وجب از خاک پاک ایران به قدری زیبا و دلنشین است که ساعت‌ها وقت می‌برد تا دقیق آن را ببینیم و از این همه زیبایی و شگفتی طبیعت لذت ببریم و خراسان‌جنوبی نیز از این زیبایی‌ها عقب نمانده و هر وجب از این خطه کویری زیبایی‌هایی دارد.

«زیرکوه» دیار ۴ فصل

شهرستان زیرکوه یکی از شهرستان‌های مرزی استان خراسان‌جنوبی است که با وسعتی معادل ۸ هزار کیلومتر مربع در شمال شرق استان قرار گرفته و به لحاظ جاذبه‌های گردشگری، پتانسیل‌ها و استعدادهای خاص و منحصربه‌‌فردی که دارد به سرزمین طبیعت رنگارنگ و دیار چهار فصل مشهور است.

دشت‌های پهناور شهرستان زیرکوه نیز زیستگاه حیوانات نادری چون آهو و گربه‌سانانی چون گربه شنی است که در مناطق کویری شهرستان از جمله کویر همت‌آباد و دق پترگان یافت می‌شوند.

اگر چه در جای‌جای این شهرستان زیبا جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی و تاریخی به چشم می‌خورد اما بخش مرکزی این شهرستان آثار تاریخی و طبیعی منحصربه‌فردی دارد که اکثر آن‌ها در یک مسیر دسترسی برای گردشگران قرار دارد.

روستای محمدآباد در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شهر حاجی‌آباد قرار دارد. این روستا از لحاظ موقعیت جغرافیایی جزو روستاهای جالب و دیدنی منطقه با طبیعتی بسیار زیبا است

 

روستای محمدآباد در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شهر حاجی‌آباد قرار دارد. این روستا از لحاظ موقعیت جغرافیایی جزو روستاهای جالب و دیدنی منطقه با طبیعتی بسیار زیبا است. وجود کوه‌های سر به فلک کشیده در غرب و تپه‌های ماسه‌ای بزرگ در شرق روستا سبب شده تا این روستا طبیعتی خاص و جالب داشته باشد.

تاریخ خراسان‌جنوبی زیر تیغ حفاران غیر مجاز

وجود آب بسیار فراوان که از دل کوه بیرون می‌آید سبب خلق طبیعتی بسیار زیبا در دامنه کوه محمدآباد گردیده که همه روزه پذیرای مهمانان زیادی از نقاط مختلف منطقه و حتی شهرستان می‌باشد.

بیشه محمدآباد که برگرفته از وجود درختان بی‌شمار در دامنه کوه بوده در فاصله ۳ کیلومتری روستای محمدآباد قرار دارد، به علت روییدن درخت چناری عظیم در کنار چشمه به آن پای چنار هم می‌گویند.

در شرایطی که کرونا عملاً گردشگری را تعطیل کرده و بخش قابل توجهی از صنایع‌دستی در سایه کرونا مهجور مانده، نگرانی‌ها در خصوص حضور حفاران غیر مجاز افزایش یافته است. این روزها تاریخ خراسان‌جنوبی زیر تیغ حفاران غیر مجاز این سوداگران هویت و فرهنگ ره به نابودی می‌برد.

غارتگران در کمین آثار تاریخی

اشیای باستانی در مکان اصلی و بافت اولیه خود در دل تپه و محوطه‌های باستانی معنا دارند. تپه‌هـای باسـتانی فقط زمانی می‌توانند رازهای ناگشوده تمدنی کهن را بیان کنند که به دست متخصصان باستان‌شناسی و آشنا به ظرایف کار با روش‌ها و اصول علمی کاوش شوند.

بازسازی محیط زیست گذشته، شناخت شیوه‌های معیشت، مدیریت منابع‌طبیعی و معدنی، الگوهای کشت، رژیم غذایی جوامع انسانی، فنون تولید و تکنولوژی ساخت دست‌افزارهای بشر، شیوه‌های تدفین و اعتقادات و بسیاری مسائل از این قبیل با مطالعه همین زباله‌های باستانی قابل درک هستند که در حفاری‌های غیرمجاز تمام این داده‌ها تخریب و دور ریخته می‌شوند.

 

 

حفاران غیرمجاز مشغول کارند

محوطه‌های باستانی و آن چیزهایی در آن‌ها مدفون هستند، به دلیل گذشت زمان و شرایط محیطی بسیار آسیب‌پذیر می‌شوند و در حفاری‌های غیرمجاز متأسفانه حفاران با جدا کردن اشیا از بافت اصلی خود باعث می‌شوند معنا و مفهوم این اشیا از بین بروند.

خبری که طی روزهای گذشته از این آثار باستانی به گوش می‌رسد حفاری‌های غیرمجاز در روستای «محمدآباد» زیرکوه است. براساس گزارش‌های ارسالی به تازگی حفاری‌های شبانه در مناطق و تپه‌های تاریخی روستای محمدآباد انجام شده است.

تاکنون هیچ اقدامی در جهت شناسایی این افراد صورت نگرفته است و بیش از این نیز حفاری‌هایی در آسیاب قدیمی روستا انجام شده بود که هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده که امیدوارم در جهت حفظ و نگهداری میراث گرانبهای گذشتگان، شاهد یک اقدام جهادی از جانب مسئولان مربوطه باشیم.

امید می‌رود مسئولان میراث فرهنگی فکری به حال این میراث در حال تاراج بکنند یا دست کم توجهی بیشتر به شهر باستانی زیرکوه کنند و از کارشناسانی دلسوز و توانمند برای جلوگیری از تاراج هر چه بیشتر آثار تاریخی این شهر کهن دعوت به همکاری کند.

انتهای پیام/3403/ح/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول