اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

اختصاص بیش از ٣/۵میلیارد ریال اعتبار برای تعمیر و مرمت ۲ رشته قنات در کوهسرخ

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر از تخصیص ٣ میلیارد و ۵٧٢ میلیون ریال اعتبار برای تعمیر و مرمت ۲ رشته قنات در روستاهای دهمیان و تنورجه از توابع شهرستان کوهسرخ خبر داد.

اختصاص بیش از ٣/۵میلیارد ریال اعتبار برای تعمیر و مرمت ۲ رشته قنات در کوهسرخ

محمد شجعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشمر اظهار کرد: در راستای تأمین آب مورد نیاز کشاورزان در روستاهای تنورجه و دهمیان، تعمیر و مرمت ۲ رشته قنات در این روستاها در دستور کار قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با بیان این‌که قنات یک مجرای انسان ساخت زیرزمینی و سازه‌ای آبی است که با خاک‌برداری هوشمندانه، مهندسی و زهکشی با هدف جمع‌آوری آب مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابراز کرد: قنات بخشی از فرهنگ و تاریخ ایران است که در صورت از دست رفتن و نابود شدن آن نه تنها یک شیوه استحصال و یا یک نوع بهره‌برداری آب از بین می‌رود، بلکه باعث محوشدن هویت فرهنگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی‌های دهه‌های اخیر، حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف قنات‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، برداشت و استفاده بی‌رویه طی سال‌های گذشته از علل خشک شدن قنوات است، خاطرنشان کرد: به منظور حفظ و مرمت قنوات و تأمین آب شرب و کشاورزی منطقه، ۲ پروژه تعمیر و مرمت قنات در روستاهای دهمیان و تنورجه از محل اعتبارات دولتی و خودیاری مالکان اراضی کشاورزی در دست اجرا است.

وی ادامه داد: از محل صندوق توسعه کشاورزی مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال به عنوان سهم دولت و مبلغ ۹۰ میلیون ریال به عنوان سهم خودیاری کشاورزان تأمین برای قنات روستای دهمیان اختصاص یافته است.

شجعی یادآور شد: برای طرح لوله‌گذاری و انتقال آب با لوله از قنات روستای تنورچه ۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال به عنوان سهم دولت از محل اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری و مبلغ ۶۰۲ میلیون ریال به عنوان سهم خودیاری مردم تأمین شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر اذعان کرد: با انجام تعمیر و مرمت ۲ قنات بخش عمده‌ای از دغدغه کشاورزان و اهالی این ۲ روستا در زمینه تامین آب مورد نیاز برطرف می‌شود.

انتهای پیام/ ٧٠٠۴٢

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول