اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چامسکی: جهان مراقب بازی خطرناک بایدن باشد/ هدف واقعی آمریکا از گسترش ناتو به شرق

فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریکایی گفت: از زمان حضور بایدن در کاخ‌سفید، شاهد شکل‌گیری بازی‌های خطرناک دیگری از سوی آمریکا و ناتو در نظام بین‌الملل هستیم.

چامسکی: جهان مراقب بازی خطرناک بایدن باشد/  هدف واقعی آمریکا از گسترش ناتو به شرق

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جام جم گفت‌وگویی با پروفسور نوآم چامسکی، فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریکایی درباره عملکرد ۶ ماهه بایدن انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

جهان مراقب بازی خطرناک بایدن باشد

- برخی سیاست‌ها و استراتژی‌ها در آمریکا ریشه در رویکرد کلان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در نقاط مختلف جهان دارد.

- از زمان حضور بایدن در کاخ‌سفید، شاهد شکل‌گیری بازی‌های خطرناک دیگری از سوی آمریکا و ناتو در نظام بین‌الملل هستیم.

چالش‌های فراوانی پیش روی روسیه امروز و آمریکای بایدن قرار دارد

- چالش‌های فراوانی پیش روی روسیه امروز و آمریکای بایدن قرار دارد؛ از رقابت‌های تسلیحاتی و فضایی تا تضاد منافع در پرونده‌ها و موضوعات گوناگون بین‌المللی نظیر سوریه و همچنین صلح افغانستان.

- در این میان نه تنها پرونده‌هایی نظیر بحران اوکراین که در زمان اوباما باز شد و مشخصا تیم بایدن آن را دنبال می‌کرد نیز به طور مشخص از ظرفیت کشمکش برخوردار است، بلکه بحران‌های سیاسی جدیدی همچون تنش‌زایی آمریکا و ناتو در بلاروس هم می‌تواند به تشدید مناقشه میان طرفین بینجامد.

مناطق مختلفی تحت‌تاثیر خصومت میان آمریکا و روسیه قرار خواهد گرفت

- گزاره‌ای تقریبا واحد از سوی تمامی تحلیلگران وجود دارد که معتقدند با تغییر روسای‌جمهور در ایالات متحده،‌ سیاستگذاری‌های کلان این کشور تغییر نمی‌کند اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که چه کسی و با چه گفتمانی اجرای آن را به عهده می‌گیرد.

- بایدن برخلاف ترامپ که یک تاجر بود، سیاستمدار است و بر اجرای استراتژی‌ها معطوف به وضعیت پیچیده در روابط بین‌الملل تمرکز دارد.

- نه تنها اختلافات روسیه و آمریکا در دولت بایدن تداوم خواهد داشت، بلکه مناطق مختلفی تحت‌تاثیر خصومت میان دو کشور قرار خواهد گرفت.

ناتو از ابتدا در خدمت آمریکا بوده است

- بایدن در برخی مواضع خود، از گسترش ناتو به شرق دفاع کرده و حتی برگزاری مانورهای نظامی و فعال‌سازی نیروهای وابسته به پیمان آتلانتیک شمالی در نزدیک مرزهای روسیه را در دستور کار قرار داده است.

- ناتو سعی دارد حوزه فعالیت خود را به شرق اروپا گسترش دهد. در حالی که غرب از این موضوع رضایت دارد، روسیه نگاه دیگری به گسترش ناتو به شرق دارد و آن‌را تهدید جدی علیه منافع ملی خود می‌داند.

- باید بگویم ماموریت ناتو در حال حاضر با ماموریت‌های سنتی این پیمان نظامی تفاوت کرده است. ناتو از ابتدا نیز در خدمت آمریکا بود و در حال حاضر هم این رویه ادامه دارد.

شاهد درگیری روسیه و آمریکا در مناطق مختلف جهان اسلام هستیم

- اختلافات روسیه و آمریکا در سایر حوزه‌ها نیز قابل مشاهده است. در مناطق مختلف جهان اسلام شاهد این درگیری هستیم.

- در لیبی شاهد بودیم کشورهایی چون انگلیس، فرانسه و آمریکا قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت را تهیه کردند و با حملات هوایی باعث سرنگونی حکومت قذافی شدند و لیبی را ویران کردند.

- این کشتار و ویرانی، زمینه‌ساز ظهور داعش شد که امروز حتی در شمال آفریقا نیز شاهد آن هستیم. این مساله پیامدهای ناگواری در عرصه امنیت بین‌المللی داشت.

 هدف واقعی آمریکا از گسترش ناتو به شرق 

- تلاش آمریکا و ناتو از گسترش به شرق این است که کشورهایی چون اوکراین و... را در مدار تسلط غرب قرار دهد. در واقع هدف این است کشورهایی چون گرجستان و اوکراین در کنترل غرب باشند. قطعا این مساله تهدید برای روسیه محسوب می‌شود و او قصد دارد با این اقدام مقابله می‌کند.

- سال ۲۰۰۸ میلادی اعضای ناتو به دو کشور گرجستان و اوکراین وعده عضویت در این پیمان را دادند. اکنون، این تهدید در دوران ریاست‌جمهوری بایدن پررنگ‌تر شده است. آمریکا و ناتو ماموریت‌های خطرناکی را برای خود تعریف کرده و به عبارت بهتر، وارد بازی خطرناکی شده‌اند.

- طی سال‌ها و دهه‌های اخیر، بسیاری از نظریه‌پردازان اروپایی نیز مخاطرات بازی اروپا در زمین آمریکا و تبعات آن برای کشورهای اروپایی را به سیاستمداران این کشورها یادآوری کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد در دوران بایدن این هشدارها کمتر از سوی دولتمردان اروپایی شنیده شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول