اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

اختتامیه جشنواره «کتابخوان و رسانه» با تجلیل از مرحوم «امیرحسین فردی»

مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره «کتاب خوان و رسانه» همزمان با روز خبرنگار به شکل مجازی برگزار شد.

اختتامیه جشنواره «کتابخوان و رسانه» با تجلیل از مرحوم «امیرحسین فردی»

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره «کتابخوان و رسانه» همزمان با روز خبرنگار و با گرامیداشت یاد امیرحسین فردی، نویسنده و روزنامه نگار فقید، یکشنبه ۱۷ مردادماه با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی توکلیان، دبیر جشنواره، اعضای هیأت داوران جشنواره، جمعی از مسئولان نهاد و شخصیت‌های برجسته رسانه‌ای، به صورت مجازی برگزار شد.

* مختارپور: خبرنگاران جوان امروز، نسل درخشان رسانه ای آینده کشور هستند

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم ضمن تبریک روز خبرنگار در سخنانی گفت: هفدهم  مرداد ماه روز خبرنگار را به تمامی خبرنگاران و اهالی رسانه تبریک عرض می‌کنم. مناسبت این نامگذاری شهادت یکی از خبرنگاران متعهد و ارزشمند جامعه خبری کشورمان بوده است. همین مطلب اهمیت موضوع خبرنگاری و فعالیت در حوزه رسانه را به ما نشان می‌دهد. شهادت و شهید خودش هم از مقوله پیام است و هم از مقوله پیام آوری و پیامبری.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص حرفه خبرنگاری افزود: معمولا وقتی از سختی مشاغل صحبت می‌کنیم، تصورمان به جنبه های عملی و درگیر بودن با حوادث و وقایع غیر مترقبه می‌رود. البته آن مشاغل به راستی مشاغل سخت هستند، اما خبرنگاری دشواری خاص خود را دارد و دشواری این حرفه تنها ار جنبه به میان وقایع، حوادث، آشوب‌ها، درگیری‌ها، سیل، زلزله و حوادث طبیعی رفتن نیست. سختی خبرنگاری بیشتر مربوط می شود به نوع فعالیت حرفه ای یک خبرنگار.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: این فعالیت در تمام دنیا از چنین دشواری برخوردار است اما در کشور ما به دو دلیل دیگر نیز این دشواری حائز اهمیت مضاعف است. ابتدا از جنبه سابقه فرهنگی کشور ما و مسئله زبان و ادب فارسی؛ در کشوری که فرهنگ چند هزار ساله دارد و زبان و ادبیات او بر پیشانی جهان می‌درخشد و تعداد مفاخر ادبی او از صدها تجاوز می کند از یک سو و از سوی دیگر ویژگی نظام مبتنی بر دین و آیین مقدس اسلام باعث شده است که سختی کار خبرنگاری بیشتر و بیشتر شود.

وی در این باره توضیح داد: شما در جامعه‌ای فعالیت می‌کنید که در آن اصرار و الزام است که صداقت، رعایت امانت، حقوق فردی و جمعی، توجه به حریم شخصی و آبروی انسان‌ها توجه و رعایت شود. از سویی ممکن است شما با انتشار یک خبر جلوی روی دادن یک فساد، انحراف، اشتباه و یا خیانت را بگیرید، اما از سوی دیگر ممکن است با یک خبر، فردی، خانواده‌ای یا شهری را دچار آسیب قرار دهید و با آبروی آنها بازی کنید. به حیثیت اجتماعی آنها لطمه‌ای بزنید که تا سال‌ها قابل جبران نباشد.

مختارپور همچنین با اشاره به برخی مشقت‌های موجود در حرفه‌ خبرنگاری گفت: از نظر زبان و ادب فارسی ممکن است خبرنگاران مطالبی را منتشر کنند که نشانه های بی توجهی به زبان و ادب فارسی، اغلاط، اشتباهات و ناشی گری و بی‌تجربه‌گی را در استفاده از زبان فاخر فارسی را نشان دهد و یا ممکن از در انتشار و یا گفتن اخبار از کلمات، واژه‌ها و تعابیری استفاده کنند که شیرینی، لطافت، قوت و صراحت موجود در زبان فارسی را نشان دهد. اینها نشان دهنده این است که چقدر کار یک خبرنگار و اهل رسانه بودن در کشور ما با دشواری و ملاحظات روبه‌رو است. مخصوصا اگر این شغل از مزایا و برخورداری هایی که برخی از مشاغلی که در کشور ما از آن برخوردار هستند بی بهره باشد.

دبیرکل نهاد تأکید کرد: اما علی رغم تمام این مشقات افتخار می کنیم که در جامعه ما افراد بسیاری در این حرفه مشغول خدمت هستند و باز هم خوشحال هستیم که بسیاری از خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه در کشور ما از نسل جوان هستند. درست است که در برخی کشورها خبرنگاری و اهل رسانه بودن یا گزارشگری در برخی از سطوح به سنین نسبتا بالاتر اختصاص پیدا می‌کند، اما اینکه کسی بتواند از جوانی در این مسیر گام بردارد، آینده‌ای درخشان را نوید می‌دهد که اگر این جوانان که در این حوزه مشغول فعالیت هستند بتوانند هرچه بیشتر با کسب مهارت‌های لازم، با بهره‌گیری از معارف دینی و منابع غنی ادبیات فارسی و همچنین رعایت اخلاق حرفه ای و دقت‌های لازم در کار خبرنگاری پیش بروند، به زودی جامعه ما دارای یک قشر بسیار فرهیخته مسلط غنی و قوی در حوزه رسانه ای خواهد شد و این افراد در جامعه ما خواهند درخشید.

علیرضا مختارپور در ادامه با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره گفت: از همه دست عزیزان، داوران، متصدیان، شرکت کنندگان و برگزیدگان این برنامه که باعث شدند اولین جشنواره در این موضوع به موفقیت برسد. ان‌شاءالله در دوره های بعدی این جشنواره نوافقص و کاستی‌های آن برطرف خواهد شد و به شکل بهتر و شایسته‌تری در همه سطوح برگزار خواهد شد. 

* توکلیان: خبرنگاران طلایه‌داران جبهه آگاهی و چشم بینا و زبان گویای مردم هستند

مهدی توکلیان در این مراسم ضمن گرامیداشت و تبریک روز خبرنگار طی سخنانی گفت: خبرنگاران طلایه داران جبهه آگاهی و چشم بینا و زبان گویای مردم هستند و روز خبرنگار فرصتی ارزشمند و گرانبها، برای پاسداشت مقام شامخ تمامی انسان‌های فرهیخته  است که در راه روشنگری و آگاهی بخشی به جامعه جان خود را تقدیم انقلاب کردند. خبرنگاران به راستی تجسم امانت، مسئولیت، تعهد، دلسوزی و وظیفه هستند.

توکلیان با اشاره به وضعیت ویژه حاکم بر کشور به واسطه شیوع بیماری کرونا گفت: مایه تاسف بسیار است که توفیق زیارت برگزیدگان و منتخبین این جشنواره از بنده و همکارانم در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سلب شده است شرایط سخت این روزهای پایتخت و وضعیت خطرناک ایام کرونایی اجازه برگزاری این رویداد در فضای غیر مجازی را میسر نکرد. با رشد تکنولوژی اطلاعات و عمومی شدن ابزارهایی نظیر تلفن‌های هوشمند  موبایل‌های دوربین‌دار هر شهروند بالقوه یک ژورنالیست است برخی از کتابداران  با انعکاس جلوه‌هایی مستند از فعالیت‌های روزمره خویش  بر روی صفحه‌های  شخصی شان منعکس کننده فرهنگ کتابخوانی در سطح استانی، ملی و بین‌المللی هستند.

دبیر جشنواره «کتابخوان و رسانه» با اشاره به تحولات حوزه تکنولوی و فناوری در سالیان اخیر گفت: هرچند رسانه در بستر تاریخی خود دستخوش تغییرات و تحولات وسیعی شده است که آن را با حوزه‌های فناوری‌های نوین و فضای چند رسانه‌ای گره زده است، اما هزاره جدید با رویکرد ارتباط محور خود نیازهای اطلاعاتی و دانشی خود را در بستر رسانه جستجو می‌کند و با این توصیف نهادینه شدن ارتباطات چند وجهی درون صنفی بیشتر از پیش لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد. جشنواره‌های حوزه رسانه و فعالیت‌های فرهنگی به عنوان فرصت‌های رسانه‌ای، زمینه‌های حضور یا انجام کار برای صاحب پیام، مخاطب و پیام را در رسانه و رسانگری شامل می‌شود و جشنواره کتابخوان و رسانه نیز به طور حتم در زمره جشنواره‌های موضوعی تخصصی ماندگار خواهد شد و توجه به مقوله کتابخوانی و ترویج و توسعه کتابخوانی در کنار سایر بخش‌های توسعه‌ای چند جانبه که در اولویت فعالیت‌های نهاد در پنج سال اخیر بوده است.

وی ادامه داد: وجه تمایز این جشنواره با سایر جشنواره‌های موضوعی در حوزه کتاب است نگاهی غیر تجاری به بخش صنعتی و تجاری کتاب و بازار آن و نگاه خاص به کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های مرکزی با خدمات متنوع و متکثری که در همین سال‌ها با نگاه پژوهشی و تحقیقاتی اجرایی و توسعه یافته است. به طور حتم تشکیل جشنواره موضوعی تخصصی با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی و ترویج و توسعه این موضوع مهم و هدفمند با حضور فعالان عرصه فرهنگ و هنر و رسانه، با گرایشات گوناگون و گسترش یافته منجر به معرفی و شناسایی گسترده و عمیق‌تر روزنامه نگاران، خبرنگاران، عکاسان مطبوعاتی وهنرمندان و اندیشمندان و صاحبان قلم شده و باعث، تسهیل در امر مراجعه به مراکز مهمی چون کتابخانه‌های عمومی که امروزه در حوزه خدمات فرهنگی و اجتماعی در اکثر نقاط ایران اسلامی در حال خدمت رسانی به مردم است و شناخت بیشتر و بهتر  آثار هنری و فرهنگی و ارتباط با صاحبان آثار و رونق روز افزون کارکردهای فرهنگی و هنری کتابخانه‌ها و روشمند شدن نظام ارزش‌گذاری بر آثار و محصولات بر مبنای تلاش فعالان رسانه‌ای در این عرصه می‌‌شود.

بر اساس این گزارش در این مراسم همچنین علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی ایراد سخن کردند.

* دارابی: جشنواره «کتابخوان و رسانه» سرآغاز همکاری گسترده‌ نهاد با صدا و سیما در ترویج کتابخوانی خواهد بود

علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره «کتابخوان و رسانه» ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد محمود صارمی، با ابراز خشنودی از برگزاری این جشنواره و اقدام ارزنده نهاد در برپایی چنین جشنواره‌ای گفت: زمانی که تلویزیون در نیمه دوم قرن بیستم همه‌گیر شد، بسیاری معتقد بودند رسانه‌های مکتوب کم‌فروغ می‌شوند. اکنون و در قرن بیست و یکم با ظهور شبکه‌های اجتماعی رسانه‌های دیداری و شنیداری کم‌ فروغ شده‌اند و رسانه‌های مکتوب نیز به تدریج در حال محو شدن هستند؛ در این میان اما کتاب و کتابخوانی همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

دارابی با تأکید بر اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه خاطرنشان کرد: یکی از بهترین شیوه‌ها برای ارزیابی پیشرفت جوامع، بررسی ادبیات و نویسندگان آن است. تردیدی نیست که علی‌رغم تمام فراز و فرودها و تنوع و تکثر در رسانه‌ها، کتاب همچنان نقش اصلی و جایگاه ارزنده‌اش در جوامع را حفظ کرده است.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآور شد: شورای عالی کتاب سازمان صدا و سیما به عنوان سیاست‌گذار و برنامه‌ریزِ توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی، همیشه فعالیت‌های مستمری در این خصوص دارد که با حضور اعضای آن (رئیس سازمان، معاونان، شماری از اشخاص حقیقی و حقوقی و صاحب‌نظران) پیگیری می‌شود. به عنوان مثال؛ تقدیر از اصحاب قلم در روز قلمِ امسال (چهاردهم تیرماه) یکی از برنامه‌های متأخر این شورا بوده است.

وی همچنین اضافه کرد: مسئله کتاب و کتابخوانی همواره به عنوان یک راهبرد در صدا و سیما مطرح بوده است. تقریباً در همه برنامه‌ها و استان‌ها توجه بسیار جدی‌ای به این موضوع می‌شود؛ هرچند قبول داریم تا رسیدن به نقطه مطلوب همچنان فاصله است.

دارابی با اشاره به ظرفیت‌های صدا و سیما در همکاری با دوره‌های بعدی جشنواره «کتابخوان و رسانه» عنوان داشت: صدا و سیما بیش از ۱۶۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی و بیش از ۸۱ شبکه تلویزیونی ۲۴ ساعته در استان‌ها دارد؛ امیدوارم این جشنواره سرآغاز همکاری گسترده‌ با صدا و سیما باشد و بتوانیم در آینده شاهد انجام کارهای ارزنده‌ای در خصوص ترویج کتاب و کتابخوانی باشیم.

وی در پایان گفت: از همکارانم در صداوسیمای مراکز استان‌ها و علیرضا مختارپور به عنوان دبیرکل نهاد، بابت زحمات‌شان در ترویج کتاب و کتابخوانی تشکر می‌کنم و از خداوند بزرگ برای آنها توفیق روزافزون دارم.

* تجلیل از مرحوم امیرحسین فردی

با توجه به وضعیت کشور در خصوص شیوع بیماری کرونا و ضرورت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، اختتامیه نخستین جشنواره کتابخوان و رسانه یه صورت مجازی برگزار شد. در این مراسم ضمن مرور زندگی و آثار امیر حسین فردی یاد و نام وی گرامی داشته شد.

امیرحسین فردی زاده ۱۳۲۸ اردبیل و درگذشته ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ تهران است. از او به عنوان پدر داستان نویسی انقلاب یاد می‌شود. عضویت در حوزه اندیشه و هنر اسلامی، سردبیری و مدیرمسئولی «کیهان بچه‌ها» (به مدت ۳۱ سال)، مؤسس و مدیر مسئول کیهان علمی، مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، عضویت در شورای داستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضویت در شورای داستان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مسئولیت جشنواره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، مسئولیت شورای ادبیات داستانی نیروی مقاومت بسیج و مدیریت کارگاه قصه و رمان حوزهٔ هنری از سوابق مسئولیت‌های اجرایی وی است.

چند بار داوری برای کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، جشنواره ادبیات داستانی بسیج، جشنواره راهیان نور، انجمن قلم ایران، جشنواره قصه‌های قرآنی از تجربه‌های دیگر وی است.

وی از مؤسسین کتابخانه مسجد جوادالائمه (ع) در سال ۱۳۵۳ و تشکیل شورای نویسندگان آن مسجد است که در ادامه به حوزهٔ هنری پیوستند و از ستون‌های اولیهٔ این نهاد بودند. بعدها با تشکیلاتی شدن حوزهٔ هنری و پیوستن آن حوزه به سازمان تبلیغات اسلامی به‌طور مستقل به ادامه فعالیت پرداختند.

از آثار او می‌توان به این موارد اشاره کرد: گرگ سالی، اسماعیل (رمان)، سیاه چمن، آشیانه در مه، کوچک جنگلی، افسانه اصلان، امام اول، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، تختی افسانه نبود، خسته نباشی گل بهار، قصه‌های گل بهار، روزی که تو آمدی، ملاقات با آفتاب، میرزا کوچک خان، میهمان ملائک، هامون، زهکلوت و آن حوالی (سفرنامه)، یک دنیا پروانه و یک مشت نقل رنگی.

گفتنی است با توجه به فراهم نبودن شرایط پذیرایی از مهمانان، هدایا و لوح یادبود پس از مراسم تقدیم خانواده مرحوم حسین فردی خواهد شد. 

برگزیدگان نخستین دوره جشنواره «کتاب خوان و رسانه» در بخش‌های برگزیدگان اصلی، برگزیدگان جنبی، آثار برگزیده رادیویی و تلویزیونی مراکز استانی و با تجلیل ویژه از برگزیدگان رادیویی و تلویزیونی سراسری، معرفی و تقدیر شدند. اسامی را اینجا و اینجا ببینید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول