اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

عیسی زارع‌پور، ​با چه سابقه و دستاوردی برای وزارت ارتباطات پیشنهاد شده است؟/ دست پر وزیر پیشنهادیICT در بعد فرهنگی فضای مجازی

عیسی زارع پور گزینه پیشنهادی تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس فعلی مرکز آمار قوه قضائیه، علاوه بر مباحث فنی، کارنامه سنگینی در فرهنگ و موضوعات مرتبط با فضای مجازی دارد.

عیسی زارع‌پور، ​با چه سابقه و دستاوردی برای وزارت ارتباطات پیشنهاد شده است؟/ دست پر وزیر پیشنهادیICT در بعد فرهنگی فضای مجازی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، عیسی زارع‌ پور به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم از سوی حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری به مجلس معرفی شده است.

تا پیش از این، گزینه های زیادی به عنون کاندیدای وزارت ارتباطات در رسانه ها معرفی می شدند که برخی از این گزینه ها بیش از آنکه در حقیقت گزینه واقعی باشند، با کمک برخی از رسانه ها در تلاش برای مطرح کردن خود یا به تعبیری تحمیل کردن خود به عنوان یکی از گزینه ها به افکار عمومی بودند. اکنون مشخص شد که این افراد، سهمی در کابینه جدید نخواهد داشت.

با قطعی شدن گزینه تصدی وزارت ارتباطات و اعلام برنامه های او، نگاهی به سوابق عیسی زارع‌ پور انداخته ایم تا ببنیم وزیر پیشنهادی بیشتر در چه حوزه های دارای تخصص و تجربه کار اجرایی است.

از وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات چه می دانیم؟

عیسی زارع‌ پور متولد 1359 در شهرستان اسلام آباد غرب استان کرمانشاه است. 

وزیر جدید 43 سال دارد و در میانگین سنی مطلوب برای کابینه جدید است.

وزیر جدید تحصیلات مرتبط دارد؟


وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات بخشی از تحصیلات خود را در خارج از کشور گذرانده است

عیسی زارع‌ پور تا پسا دکترا در رشته علوم و مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده است.

وی از 1378 تا 1382 در مقطع لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر، گرایش نرم افزار خود در دانشگاه رازی کرمانشاه تحصیل کرده و در سال 82 فارغ الحصیل شده است.

فوق لیسانس خود را در رشته مهندسی کامپیوتر، گرایش نرم افزار (امنیت شبکه) در سال 85 از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرده است. 

شبکه های نوظهور، اینترنت اشیا و سنسورهای پوشیدنی، دروس شبکه های کامپیوتری پیشرفته، اصول طراحی پایگاه داده و اینترنت اشیا از مباحثی هستند که وزیر جدید روی آنها تسلط دارد

وی مدرک دکترای تخصصی در رشته علوم و مهندسی کامپیوتر گرایش شبکه دارد. دوره دکتری را در رشته علوم و مهندسی کامپیوتر- گرایش شبکه ( شبکه‌های رایانه‌ ای در ابعاد نانو) در دانشکده علوم و مهندسی کامپیوتر دانشگاه نیوساوت ولز  (UNSW)، سیدنی، استرالیا گذارند.
وی به مدت سه سال از سال 1391-1394 شمسی مشغول گذراندن این دوره در استرالیا بود.

سپس در یک دوره پسا دکتری در رشته علوم و مهندسی کامپیوتر، نسل جدید شبکه‌ های رایانه ای در دانشکده علوم و مهندسی کامپیوتر دانشگاه نیوساوت ولز شرکت کرد و به مدت یک سال (1394-1395 شمسی) این دوره را گذارند.

انتشار 25 مقاله علمی پژوهشی شامل 6 مقاله Q1 - دریافت 9 جایزه علمی پژوهشی از جمله مبتکر برتر دانشگاه در سال 2014، یکی از سه پایان نامه برتر دکتری مهندسی در سال 2015 و برترین مبتکر دانشجو در حوزه فن آوری اطلاعات در سطح استرالیا در سال 2014، از افتخارات این دوران زارع پور است.

در ادامه در ایران، دوره پسا دکتری علوم و مهندسی کامپیوتر در گرایش نسل جدید شبکه‌های رایانه ای و تحلیل داده های زیستی را طی یک سال در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده است.

از سال 96 عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت شده و استادیار دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران است و شبکه های نوظهور، اینترنت اشیا و سنسورهای پوشیدنی، دروس شبکه های کامپیوتری پیشرفته، اصول طراحی پایگاه داده و اینترنت اشیا را تدریس می کند.

وزیر جدید در چه حوزه ای تخصص دارد؟

عیسی زارع پور برنامه های پیشنهادی خود را برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سخنی از مقام معظم رهبری درباره اهمیت فضای مجازی آغاز کرده است؛ با این مضمون که اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است.

او در معرفی مطالعات و پژوهش های خود هم در ابتدای امر خود را متخصص در حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان فضای مجازی معرفی کرده است.

در زمینه پژوهش های علمی وزیر جدید می توان به انتشار چند ده مقاله علمی پژوهشی در کنفرانس ها و مجالت معتبر بین المللی و داوری مقالات علمی در مجلات و کنفرانس بین المللی حوزه شبکه های رایانه ای اشاره کرد.

وی در راستای پیگیری برنامه های علمی خود، عضو انجمن بین المللی مهندسان برق و الکترونیک (IEEE ) است.

به گفته عیسی زارع پور، او مسلط به زبان انگلیس است.

با چه سابقه ای از زارع پور، وزارت ارتباطات به او پیشنهاد شده است؟

زارع پور از اسفند 1398 تاکنون عهده‌دار مسئولیت ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه بوده است.


عیسی زارع پور علاوه بر مباحث فنی، کارنامه سنگینی هم در بخش های فرهنگی و محتوایی مرتبط با فضای مجازی دارد

اوایل اسفند 1398 بود که طی حکمی از سوی حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رییس وقت قوه قضائیه، به عنوان رئیس جدید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه منصوب شد.

وی همچنین ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌ های 1385 تا 1390 را در کارنامه دارد. 

زارع پور در سال 89 به عنوان مدیر نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد.

او در مهرماه 1396 مجری جلسه دیدار جمعی از استعدادهای برتر و نخبگان جوان کشور با مقام معظم رهبری هم بود.

مسئولیت آخر زارع پور در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه را می توان جدی ترین مسئولیت وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست

زارع پور همچنین از آذرماه 1398 هم با حکم مقام معظم رهبری، به عنوان دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منصوب شد.

عیسی زارع پور در حوزه تخصصی خود مشاور چندین وزیر در دولت‌های نهم و دهم از جمله وزیر ارتباطات، وزیر بهداشت در حوزه آی تی، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، مجری طرح شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی با حکم معاون وقت علمی فناوری رییس جمهور، عضو کمیسیون ملی یونسکو، نماینده وزارت ارشاد، عضو کمیسیون فناوری دولت در دولت دهم بوده است.

وی از سال 1385 تا 1388 عضو کمیسیون راهبردی شورای عالی فنآوری اطلاعات کشور بوده است.

از سال 1389 تا1390 ریاست کمیتـه تخصصـی فرهنـگ ایرانـی اسـلامی در فضـای دیجیتـال، بـا حکـم وزیـر ارتباطـات و فنـاوری اطلاعـات را در کارنامه دارد.

همچنین از سال 1385-1390، مجـری توسـعه خدمـات الکترونیـک در وزارت فرهنـگ و ارشـاد اسـلامی، بـا حکـم وزیـر فرهنـگ و ارشـاد اسـلامی بود.

از سال 1388 تـا 1390 بـا حکـم وزیـر فرهنـگ و ارشـاد اسـلامی و معـاون علمـی فنـآوری ریاسـت جمهـور دبیـری کارگـروه اجرایـی شـبکه ملـی فرهنـگ جمهـوری اسـلامی ایـران را عهده دار شد.

عضـو و نماینـده وزارت فرهنـگ و ارشـاد اسـلامی در «کمیسـیون تخصصـی علمـی فنـآوری هیـات دولـت» را از سال 1388 تـا 1390 تجربه کرده است.

عضویت «کمیتـه ملـی اطلاعـات بـرای همـه» کمسـیون ملـی یونسـکو ، بـا حکـم وزیـر علـوم، تحقیقـات و فنـآوری، ریاست کارگــروه تخصصــی «فرهنــگ و فنــآوری اطلاعــات» در تدویــن برنامــه پنجــم توســعه، بــا حکــم وزیــر ارتباطــات و فنــآوری اطلاعــات را در سال های 1389 تا 1390 در کارنامه دارد.

او بنیانگذار و دبیر پنج دوره جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال و مجری راه اندازی پروژه ملی شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر پیشنهادی در سمت های قبلی دستاوردی داشته است؟

یکی از موضوعاتی که درباره همه افرادی که برای تصدی وزارتخانه های پیشنهاد می شوند، قابل بررسی و دارای اهمیت است این است که وزیر پیشنهادی در سمت های قبلی چگونه عمل کرده است و آیا دستاوردهای قابل توجهی داشته است؟

وی همچنین ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌ های 1385 تا 1390 را در کارنامه دارد. 

وقتی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 85 برای اولین بار تاسیس شد و زارع پور برای مدیریت آن انتخاب شد، وی تقریبا 26 سال داشت.

زارع پور موسس و رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است؛ این مرکز رفته رفته به یکی از مجموعه‌ تصمیم گیر در حوزه فضای مجازی در کشور تبدیل شده است

این مرکز بعد از مدتی به یکی از قطب‌های فناوری اطلاعات و مجموعه‌ تصمیم گیر در حوزه فضای مجازی در کشور تبدیل شد. در زمان مسئولیت وی در این حوزه برای اولین بار بحث ساماندهی رسانه‌های دیجیتال در کشور اعم از نرم افزارها، بازی ها، سایت‌ های اینترنتی مطرح شد و ساز و کار‌های نظارتی و حمایتی در مورد سایت‌ های اینترنتی مورد پیگیری قرار گرفت. در مجموع تجربه راه اندازی این مرکز و حضور زارع پور در آن از نگاه کلان برای کشور مثبت بوده است.

زارع پور در قوه قضائیه گام های مهمی برای هوشمند سازی قوه قضاییه با تمرکز بر تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی و افزایش سرعت رسیدگی ها انجام داد. برای این کار تولید و ارتقا 60 سامانه و الکترونیکی کردن 40 استعلام قضایی انجام شد و نزدیک به 5 میلیون مراجعه حضوری به قوه قضاییه حذف شد و 6 میلیون مراجعه حضوری مردم هم با حداقل حضور انجام می شود.

یکی دیگر از اقدامات در خور توجه که در دوران مسئولیت زارع پور در قوه قضائیه انجام شد، تجهیز تمام زندان ها و نقاط قضایی کشور به اتاق های دادرسی الکترونیکی بود که طی آن برگزاری بیش از 200 هزار جلسه تحقیق الکترونیکی از زندانیان و حذف 70 درصد اعزام های زندانیان از زندان ها به مراجع قضایی محقق شد.

او همچنین زیرساخت برگزاری دادگاه های برخط را هم راه اندازی کرد که منجر به برگزاری صد هزار دادگاه با منازل و محل کار مردم شد.

یکی دیگر از اقدمات مثبت او در این قوه، راه اندازی سامانه های نظارت برخط برای مدیران سطوح مختلف قوه قضاییه بود که کل قوه قضاییه را برای مدیران تبدیل به یک اتاق شیشه ای کرد و در نتیجه رییس قوه قضاییه و مدیران ارشد، با چند کلیک می توانند تمامی عملکرد قوه قضاییه را رصد کنند.

در دوران مسئولیت او، مکانیزم درخواست و صدور گواهی عدم سوءپیشینه برای عموم مردم به صورت کاملا برخط و غیر حضوری شد. 

در دوران مسئولیت زارع پور در آخرین سمت اجرایی اش، 5 میلیون مراجعه حضوری به قوه قضاییه حذف شد و برای مثال خدمت صدور گواهی عدم سوءپیشینه غیر حضوری شد

مسئولیت زارع پور در مرکز توسعه فنآوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد و مسئولیت او در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، اصلی ترین سوابق اجرایی او هستند.

مسئولیت آخر او در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه را می توان جدی ترین مسئولیت وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و ارزیابی عمکلرد او در این سمت برداشت نسبتا کاملی را درباره پیش بینی عمکلرد و جهت گیری های فکری و اولویت های تصمیم گیری در وزیر جدید نشان می دهد.

شبنم ملاباقری کنجانی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول