اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

پرداخت 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال/ موفقیت 96 درصدی تسهیلات اشتغالزایی صندوق کارآفرینی امید

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه طی 8 سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط این صندوق پرداخت شده، گفت: از این میزان 11 هزار میلیارد تومان معادل 90 درصد تسهیلات اشتغال زایی بوده است.

پرداخت 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال/ موفقیت 96 درصدی تسهیلات اشتغالزایی صندوق کارآفرینی امید

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، اصغر نوراله زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید امروز به مناسبت روز خبرنگار در مراسم تقدیر از خبرنگاران حوزه کار و تعاون اعلام کرد: در 8 سال گذشته صندوق توسعه ملی بیش از یک میلیون و 70هزار فقره تسهیلات به ارزش 13 هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است که از این تعداد 853 هزار فقره به مبلغ 11 هزار میلیارد تومان و معادل 90 درصد از تسهیلات برای کسب و کارها پرداخت شده است که یک بخش تثبیت مشاغل و یک قسمت برای ایجاد مشاغل جدید بوده و از این رهگذر تاکنون 540 هزار فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد شده است.

وی درصد موفقیت تسهیلات اشتغالزایی صندوق را 96 درصد عنوان کرد و گفت: درصد خطا در حد 4 درصد بوده است.

به گفته نوراله زاده تلاش کرده‌ایم وضعیت صندوق کارآفرینی امید تثبیت پیدا کند. ابتدا در سال 93 اقدام برای گرفتن مجوز از بانک مرکزی کردیم که سال 94 تایید شد و سپس برای جایگاه قانونی آن تلاش شد که مصوبه مجلس را بگیریم که بعد از ایراد شورای نگهبان در مجمع تشخیص مصلحت نظام ایرادها رفع شد و مجوزهای قانونی صندوق اخذ شد. همچنین از نظر امنیت شغلی همکاران صندوق کارآفرینی امید اقدام شد؛ به عنوان مثال طبق قانون ذی حسابان غیر از افراد رسمی نمی‌توانند باشند در حالی که 90 درصد کارکنان صندوق کارآفرینی امید در بخش پرداخت تسهیلات هستند و 90 درصد آنها پرسنل رسمی هستند، 10 درصد هم به صورت طبیعی برای جابجایی قراردادی هستند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اظهار داشت: در راستای اجرای روستاهای بدون بیکار 258 روستا به عنوان هر روستا یک محصول ساماندهی شده است، همچنین الگوی روستای بدون بیکار در کشور ایجاد شد. نظام تامین مالی خرده روستایی در روستاها اجرا شد.

وی اضافه کرد: در همکاری با نهادهای عمومی مانند بنیاد برکت و بنیاد علوی قراردادهایی منعقد کردیم که در راستای ایجاد اشتغال در روستاها اقدام می‌کنند.

به گفته نوراله زاده با مصوبه شورای عالی اشتغال ابتدا قرار بود 250 میلیون دلار منابع از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی اختصاص یابد که بعدا این مبلغ به 1.5 میلیارد دلار افزایش یافت تا قدرت تسهیلات‌دهی برای روستاها بیشتر شود و همچنین مقرر شد برگشت این تسهیلات دوباره در روستاها تسهیلات داده شود و در زمینه پرداخت تسهیلات روستایی 154 درصد رشد اتفاق افتاد، به گونه‌ای که در حال حاضر سهم روستاها از ایجاد اشتغال به 25 درصد رسیده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همچنین گفت: در حال حاضر 10 هزار طرح در روستاهای نوار مرزی اجرا شده که از این رهگذر 80 هزار شغل جدید ایجاد شده است و 400 میلیارد تومان در روستاهای مرزی تسهیلات پرداخت شده است. سرمایه‌گذاری در روستاهای مرزی به منزله ایجاد امنیت توسط جوامع محلی و روستائیان است.

وی همچنین گفت: 5 هزار صندوق خرد محلی برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه امسال ایجاد می‌شود که تاکنون 4 هزار صندوق ایجاد شده و هزار صندوق جدید با کمک بسیج و جهاد کشاورزی ایجاد می‌شود.

نوراله زاده در مورد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها افزود: با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت‌های دانش بنیان به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها وام‌هایی پرداخت می‌شود و نیز قرارداهایی که با مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری منعقد شده است قرار شده است که دانشگاه‌ها از درس محوری به کارآفرین پروری روی بیاورند. در این زمینه 14 طرح با همکاری دانشگاه‌ها اجرا می‌شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همچنین اضافه کرد: در همکاری صندوق کارآفرینی امید با شستا و بنیاد برکت از طریق بازار فرابورس و صندوق‌های جسورانه تامین مالی انجام می‌شود که این تامین مالی برای اشتغال شرکت‌های دانش بنیان اختصاص می‌یابد.

وی همچنین گفت: در قراردادی که بانک توسعه و تعاون منعقد کردیم سرمایه در گردش برای حمایت از کسب و کارها در شرایط کرونایی انجام می‌شود که در این زمینه 100 میلیارد تومان به طور مشترک به صورت 50-50 بین صندوق و بانک توسعه و تعاون برای بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا اختصاص یافت. همچنین 23 میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت کارگاه‌های تولید مواد بهداشتی و ماسک در شرایط کرونایی اختصاص یافت.

نوراله زاده همچنین گفت: سال گذشته به خاطر کرونا هزار میلیارد تومان امهال وام‌ها را انجام دادیم که در این زمینه هزار میلیارد تومان عدم وصولی اتفاق افتاد اما با این وجود سال گذشته 2700 میلیارد تومان تامین مالی برای بنگاه‌ها انجام شد که یک رکورد به شمار می‌رود و این مبلغ برای بنگاه‌های متاثر از کرونا و غیرکرونا پرداخت شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همچنین گفت: سال گذشته برای 2800 باشگاه ورزشی و 1870 مرکز بوم‌گردی که به خاطر شرایط کرونا تعطیل شده بودند تامین مالی انجام شد.

وی در مورد پرداخت وام ازدواج گفت: از سال 85 اولین ماموریتی که به صندوق امید داده شد پرداخت وام ازدواج بود که تفاهم‌نامه‌ای با بانک ملی و بانک ملت بسته شد. بعد از آن از سال 88 وام ازدواج با عاملیت بانک مرکزی انجام شد و از سال 93 به بعد فقط کسانی که از طریق سامانه بانک مرکزی معرفی می‌شدند، پرداخت وام ازدواج انجام می‌شد.

نوراله زاده همچنین در مورد اعطای کارت اعتباری گفت: با برخی از شرکت‌ها قرارداد بسته‌ایم و کارت اعتباری می‌دهیم که اگر ظرف 35 روز بازپرداخت شود، کارمزی به آن تعلق نمی‌گیرد و بعد از آن تبدیل به تسهیلات می‌شود؛ بنابراین برای تامین مالی کوتاه مدت کارمندان می‌توانند مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همچنین گفت: صندوق کارآفرینی امید برای توانمندسازی 2020 محله آسیب‌پذیر در کشور به عنوان عامل انتخاب شده که با کمک شرکت بازآفرینی شهری به توانمندسازی این محلات می‌پردازد.

وی همچنین گفت: سال گذشته 5 هزار تاکسی با کمک صندوق امید نوسازی شد، امسال هم طبق برنامه 10 هزار تاکسی با همکاری شهرداری تهران نوسازی می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول