اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

ارزبری یک میلیارد دلاری دو درصد داروهای وارداتی/ انتقاد از کمبود و گرانی داروهای تولید داخل

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی با اعلام این خبر که با صرف 700 میلیون دلار می‌توان نیاز کشور به مواد اولیه دارویی را مرتفع کرد گفت: متاسفانه برای 2 درصد از نیازهای خارجی که اهمیت چندانی هم ندارند بیش از 1 میلیارد دلار ارز می دهیم.

ارزبری یک میلیارد دلاری دو درصد داروهای وارداتی/ انتقاد از کمبود و گرانی داروهای تولید داخل

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، فرامرز اختراعی رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در گفتگو با برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران درباره واردات واکسن کرونا توسط یک شرکت خصوصی کوبل دارو و دلیل عملیاتی نشدن واردات واکسن به کشورمان طی دوره شیوع کرونا اظهار داشت: در ابتدا کشورهای قدرتمندی مثل آمریکا تمامی ابزار تولید واکسن مثل رزین و محیط کشت را از تمام دنیا جمع آوری کرده و شرکت‌های تولیدکننده را خرید. بحران کمبود واکسن در ابتدا برای آلمان و فرانسه هم خیلی جدی بود اما آنها هم پیمان آمریکا هستند و دشمنی با همپیمانان کمتر است.

وی افزود: رقابت تامین واکسن موجب شد ما مقداری به تاخیر بیفتیم و در حال حاضر فاصله زیادی با کشورهایی همچون آلمان و فرانسه که دارای زیرساخت‌های قویتری از نظر امکانات تجارت و تولید هستند و مشکلات تحریم و نقل و انتقال پول را ندارند؛ نداریم. در اساس ما امکان تامین واکسن را در بخش دولتی و خصوصی نداشتیم و در تمامی دنیا این کالا نباید توسط بخش خصوصی تامین شود. بیش از 30 شرکت وارداتی مجوز واردات واکسن داشتند که تاکنون شرکت کوبل دارو موفق شده یک میلیون دوز واکسن وارد کند.ولی مهم، فرآیند تولید واکسن در ایران بوده بحمدالله به سرانجام رسید که البته تاخیر ارائه محصولات داخلی هم مسئله مهمی است که شاید سختگیری رگولاتوری نظام در مورد آن موجب دیرکرد ارائه واکسن برای واکسیناسیون عمومی شد.

اختراعی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته بخش خصوصی درگیر واردات دارو نمی‌شوند بلکه بیشتر بروی تولید متمرکزهستند و به دلیل توانمندی‌های خود می توانند رقابت ایجاد کند. متاسفانه علیرغم اینکه در اوایل انقلاب طرح موفق ژنریک اجرا شد و سالهای طولانی تا دهه 70  واردات دارو خاص، شرکت‌های دولتی داروپخش، سهامی دارویی کشور و هلال احمر بود و ما هیچ مشکلی نداشتیم ولی متاسفانه طی سال‌های اخیر شرکت‌های فراملیتی، کمپانی‌های واسطه ای را در ایران ایجاد کردند که موجب رقابت و انحراف از موضوع سلامت شده و منافع بنگاه‌های اقتصادی را بر منفعت ملی غالب کرده  است. در حال حاضر بیش از 200 شرکت واردکننده دارو داریم که اگرچه بخش کوچکی از دارو به کشور وارداتی است؛  اوضاع نظام دارو را به هم ریخته اند.

وی با تاکید بر اینکه برای تولید واکسن بیشتر به محیط کشت و رزین نیاز است گفت: در ابتدا رزین خالص سازی و محیط کشت توسط کشورهای دیگر قبضه شده بود اما در حال حاضر فراوان است و فکر می‌کنم از اواسط شهریور تامین واکسن در حدی شود که به افرادی که در مقابل تزریق آن مقاومت می کنند هم برای تزریق مراجعه شود.  

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی گفت: واردات دارو منحصرا دست شرکت‌های واردات واکسن مجوزدار خواهد بود ولی اگر تولید واکسن داخلی سریعتر شود شاید دیگر نیازی به واردات واکسن داشته باشیم و حتی به صادرات آن اقدام کنیم.

وی با اظهار تاسف از عملکرد نظام سازمان غذا و دارو در جهت تامین مواد اولیه و واسطه تولید دارو در کشور و کمبود داروهای داخلی و گران شدن و نایابی آنها گفت: برای تولید دارو مواد اولیه یا واسطه و یا پایه را مجبوریم وارد کنیم  و آنچه که برای تولید استفاده می شود مقادیر بسیار کمی از لحاظ ارزشی است و ما قادریم مجموعا با 700 میلیون دلار تمامی نیازهای داخلی را مرتفع کنیم. متاسفانه برای 2 درصد از نیازهای خارجی که اهمیت چندانی هم ندارند بیش از 1 میلیارد دلار ارز می دهیم.

اختراعی افزود: 700 میلیون دلار ارزی که باید در اولویت به تولیدکننده داخلی داده شود متاسفانه برای حمایت از واردات 2 درصد دارو اختصاص می‌یابد و زمانیکه تولیدات داخلی کم می شود راه برای واردات دارو باز می شود همان اتفاق اشتباهی که برای تولید واکسن داخلی در کشور افتاده است. اگر رگولاتوری کشور واکسن های داخلی را تایید کند، نیازی به واردات نخواهیم داشت. لختی و تضاد منافع احتمالی موجب شده است که به تولیدات داخلی توجه کافی نشود. با تغییرات دولت این روند ادامه دار نخواهد بود.

وی بر زحمات دکتر نمکی وزیر بهداشت دولت دوازدهم تاکید کرد و اظهار داشت: دکتر نمکی در مبارزه با فساد بسیار موفق بودند ولی فساد عمیقتر از آن است که در عرض چندماه ریشه کن شود. امیدواریم وزیر بعدی این مسیر را ادامه دهد و نظام دارویی را به شرایط ویژه  و موفقیت هایی برگرداند که در اوایل انقلاب تا دهه 70 داشتیم.  ما هم به عنوان مدافع مردم لحظه ای آرامش نداریم و تلاش می کنیم با نابسامانی ها مقابله کنیم. در مجموع نمره بدی در واکسن و دارو نداریم. با توجه به شرایط عمومی کشور، جزو کشورهای موفق هستیم. وضعیت به شدت رو به مطلوب‌تر شدن است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول