اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: امنیت خلیج فارس خط قرمز ایران است/ هیچ‌وقت گفت‌وگوهای وین را ترک نکردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه، امنیت خلیج فارس را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: همه تلاش خود را کردیم که این آبراه از ناامنی‌های کشورهایی مثل انگلیس در امان باشد.

خطیب‌زاده: امنیت خلیج فارس خط قرمز ایران است/ هیچ‌وقت گفت‌وگوهای وین را ترک نکردیم

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به دلیل همه گیری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا روز خبرنگار و منادیان و راویان حقیقت و روشنی بخشی به جامعه را تبریک گفت و یاد شهید صارمی و شهدای دیپلمات را گرامی داشت و افزود: آرزو می‌کنم جهانی پر از انصاف و حقیقت حداقل در روایت‌های خبرنگاران داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین بیان کرد: در پی اتهامات بی پایه و اساس برخی از کشورها درباره واقعه کشتی در دریای عمان، کاردار انگلیس و سفیر رومانی در تهران را به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض خودمان را اعلام کردیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی به حضور مقامات خارجی در مراسم تحلیف آیت‌الله رئیسی و همچنین دیدار تعدادی از وزرای خارجه و مقامات خارجی با ظریف اشاره کرد.

 

 

* امنیت خلیج فارس خط قرمز ایران

خطیب‌زاده در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره طرح ادعاهایی از سوی برخی مقامات اروپایی و انگلیس در پی واقعی کشتی در دریای عمان و ابراز نگرانی وزیر خارجه انگلیس درباره امنیت در خلیج فارس یادآور شد: این اظهارات وزیر خارجه انگلیس بر ضد ملت ایران، اظهارات جدیدی نیست و یک حلقه از زنجیره‌ای از اظهارات غیرمسئولانه از سوی مقامات این کشور در سال‌های گذشته است.

وی گفت: وزیر خارجه انگلیس و من یک نقطه مشترک داریم. جمهوری اسلامی ایران نیز نگران امنیت کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی است و این دقیقا همان نقض آشکاری است که انگلیس در قبال نفتکش ایران (گریس یک) در آب‌های بین‌المللی انجام داد و این اقدام راهزنانه به خاطر این‌که هیچ مبنای قانونی و حقوقی نداشت، به جایی نرسید و مجبور به آزادسازی شدند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: البته این تنها مورد اقدامات انگلیس در آبراه‌های بین‌المللی و نقض امنیت و آزادی کشتیرانی نبوده است. توصیه جدی من به دولت انگلیس توجه به مسئولیت‌ها و وظایف خودش است.

وی تصریح کرد: امنیت خلیج فارس خط قرمز برای جمهوری اسلامی ایران است و همه تلاش خود را کردیم که این آبراه از ناامنی‌هایی که کشورهایی مثل انگلیس درست می‌کنند، در امان باشد.

خطیب‌زاده ادامه داد: این‌که انگلیس در کنار رژیم یاغی و بدنام و تروریست اسرائیل قرار گرفته است متاسفانه جایگاه این کشور را در نظام بین‌الملل نشان می‌دهد. هر چقدر اظهارات مسئولانه‌تری از مقامات انگلیس ببینیم قطعا برای منطقه هم بهتر خواهد بود.

وی به خانواده دو قربانی این حمله از انگلیس و رومانی تسلیت عرض کرده و با آنها ابراز همدردی کرد و تأکید کرد: این‌گونه سناریوسازی‌های رژیم صهیونیستی به همراهی برخی از این کشورها حاکی از همان خوی ضد حقوق بین‌الملل است و باید اصلاح کنند.

 

 

* نگرانی عمیق از تحولات افغانستان

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات افغانستان و گسترش نفوذ طالبان و ورود تعدادی از اتباع افغانستانی به ایران نیز بیان کرد: ایران عمیقا نگران تحولات در افغانستان است. جمهوری اسلامی ایران همواره امنیت افغانستان را امنیت خودش دانسته و از تمامی امکانات و ظرفیت‌های خودش استفاده کرده که در سطح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به صلح و ثبات و آرامش افغانستان کمک کند. در همین چارچوب ابتکار صلح تهران را آمادگی داشته و داریم که پیگیری کنیم تا در یک گفت‌وگوهای بین الافغانی اصیل یک دولت فراگیر و به شمول همه گروه‌هایی که امروز در افغانستان وجود دارند تشکیل شود.

وی یادآور شد: کشورهای همسایه افغانستان هم برای این‌که مساعی خودشان را هماهنگ کنند، برای این‌که این موضوع انسانی آوارگان ناشی از جنگ را مدیریت کنند، برای این‌که اجازه ندهند که جغرافیای افغانستان مورد سوء استفاده گروه‌های افراطی قرار بگیرد و برای این‌که به پایان این جنگ، خونریزی و برادرکشی کمک کنند ضرورت دارد با هم گفت‌وگوهای منظم‌تر و ساختارمندی داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی می‌کند برای این‌که میزبان مقامات عالیرتبه و مقامات کشورهای همسایه در خصوص موضوع افغانستان باشد.

خطیب‌زاده بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته میزبان میلیون‌ها از برادران و خواهران افغانستانی خودش بوده و هیچ وقت جز نگاه خویشاوندی به مردم افغانستان نداشته است و این نگاه انسانی همواره وجود داشته و ان‌شاءالله ادامه خواهد داشت.

* واکنش به اظهارات مداخله جویانه بورل

خطیب‌زاده درباره اظهارات «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین بیانیه گروه هفت، بیانیه این گروه علیه جمهوری اسلامی ایران را نیز محکوم کرد و گفت: این اظهارات غیرمسئولانه و جانبدارانه مردود است و جای تعجب دارد بعد از این‌که آن بیانیه صادر شد و ایران به اشد وجه این بیانیه را محکوم کرد، این اظهارات جانبدارانه و غیرمسئولانه را از ایشان دریافت کردیم.

وی ادامه داد: نه تنها این اظهارات مردود است، بلکه هیچ کمکی هم به صلح و ثبات این آبراه بین‌المللی و خلیج همیشه فارس نمی‌کند. همه باید توجه داشته باشند در حالی که ماه‌ها است درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی، راهزنی‌های این رژیم و تروریسم دولتی این رژیم و خرابکاری در کشتی‌های تجاری به کرات انجام داده، سکوت کرده‌اند نباید امروز موضعی را بگیرند که نشان دهد در تمام اظهاراتشان جانبداری و حمایت بی چون و چرا داشتند. چون که اعتبار کلام و بیانیه‌هایشان به صفر می‌رسد و نشان می‌دهد که از چه جایگاه جانبدارانه‌ای صحبت می‌کنند.

* سفر وزیر خارجه عراق به تهران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر وزیر خارجه عراق به ایران هم گفت که این سفر در دستورکار است و به زودی انجام خواهد شد. 

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که وزیر خارجه عراق قرار است در این سفر از رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در نشستی امنیتی با حضور برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه و سوریه دعوت کند، نیز اظهار داشت: گمانه زنی درباره محتوای پیام که برای رئیس جمهور ارسال خواهد شد، زود است و ما برای پیامی که دریافت می‌کنیم تصمیم خواهیم گرفت.

خطیب‌زاده در عین حال بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره منادی گفت‌وگوهای منطقه‌ای بوده و همه تلاش خود را کرده که کشورهای دیگر را نیز به چنین مراودات و ترتیبات منطقه‌ای دعوت کند. قطعا کشور برادر عراق نیز می‌تواند نقش مهمی در این راستا داشته باشد.

* هیچ وقت گفت‌وگوهای وین را ترک نکردیم

خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین نیز بیان کرد: نکته بسیار حائز اهمیت این است که ما هیچ وقت این گفت‌وگوها را ترک نکردیم، یک فرآیند انتقال دموکراتیک قدرت در جمهوری اسلامی ایران رخ داده و طبیعتا در این فرآیند تغییراتی در تیم‌های اجرایی صورت می‌گیرد و این نه تنها قابل فهم است بلکه از شکوه مردمسالاری در جمهوری اسلامی ایران حاکی است.

وی افزود: جناب آقای رئیسی رئیس جمهور هم در سخنان روز تحلیف و تنفیذ و هم در اولین کنفرانس مطبوعاتی به صراحت اشاره کردند که درباره رفع تحریم‌های ظالمانه از سر ملت ایران لحظه‌ای تردید ندارند. البته همه این‌ها در چارچوب منافع عالیه مردم صورت خواهد گرفت با رعایت تمامی جزییات و دستورالعلم‌های نهادهای بالادستی.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: باید منتظر باشیم که دولت مستقر شود و وزرا تعیین شوند و حتما این مسیر ادامه می‌یابد. 

 

 

وی بیان کرد: آن‌چه می‌توانم به طرف‌های خودمان در وین به روشنی بگویم این است که واشنگتن باید بداند که نمی‌تواند با ذهنیت ترامپ نتیجه‌ای غیر از آ‌ن‌چه در چند سال گذشته مقاومت حداکثری مردم ایران اتفاق افتاد، به دست بیاورد.هم رویکرد واشنگتن باید تغییر کند و هم این‌که به حقایق روی زمین بیش از پیش توجه کند.

* سیاست یکسان نتیجه متفاوتی برای واشنگتن در پی ندارد

خطیب‌زاده ادامه داد: قطعا سیاست یکسان نتیجه متفاوتی برای واشنگتن در پی ندارد. اگر می‌دانند و می‌دانیم که می‌دانند که فشار حداکثری شکست خورده و اگر می‌دانند و می‌دانیم که می‌دانند برای جمهوری اسلامی ایران هیچ چیزی فراتر از برجام قابل قبول نیست و هیچ چیزی کمتر از برجام در رفع تحریم‌ها برای دولت و نظام قابل قبول نیست، لذا باید با یک رویکرد واقع نگرانه به وین برگردند تا ان‌شاءالله در کوتاه‌ترین زمان بتوانیم به نتیجه برسیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: قطعا اگر به راه‌حلی برسیم که آمریکا بتواند به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد، جمهوری اسلامی ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند و به عقب برمی‌گردد.

* سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران در دستورکار است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران نیز اظهار داشت: این سفر چند ماهی است که در دستورکار است و به محض این‌که جزییات آن نهایی شود اطلاع رسانی خواهد شد.

* بدهی انگلیس به ایران

خطیب‌زاده درباره بدهی انگلیس به ایران نیز که سؤال خبرنگاری بود نیز گفت: این بدهی است که بیش از چهار دهه است انگلیس به ایران دارد و یک بدهی قطعی است که محاکم انگلیس نیز تأیید کرده‌اند، البته دولت‌های انگلیس تا به امروز متاسفانه به بهانه‌های واهی نه تنها بدهی قطعی خود را پرداخت نکردند، بلکه رفتارهایی داشتند که حاکی از عدم صداقت آنها در پرداخت این بدهی‌ها بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: شاهدیم هر بار دولت انگلیس به بهانه‌ای این را گروگان موضوع دیگری کرده است و جای تأسف دارد که منطق دولت انگلیس، عدم پرداخت بدهی‌های قطعی خودش است، در حالی که ادعاهای زیادی را درباره رعایت حقوق بین‌الملل دارد، ولی در عمل نشان داد که به هیچ کدام پایبند نیست. ما نه تنها این بدهی‌ها را همواره در دستورکار خود داشته‌ایم که از دولت انگلیس بگیریم بلکه اگر دولت انگلیس از پرداخت آن سرباز بزند، این دولت را درباره عدم پرداخت بدهی‌هایش مسئول خواهیم کرد.

* متاسفیم که دولت عربستان هنوز هم در پی راه‌حل نظامی برای یمن است

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات وزیر خارجه عربستان در خصوص دخالت ایران در یمن نیز گفت: باید از نماینده ویژه جدید سازمان ملل در امور یمن نام ببرم و بگویم که جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال امیدوار است در چارچوب حقوق حقه مردم یمن و در راستای پایان بخشیدن به این جنگ ظالمانه و این محاصره غیرانسانی مردم یمن یک راه‌حل سیاسی در دوره ایشان با کمک همه کشورها حاصل شود.

 

 

خطیب‌زاده بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه آمادگی خودش را برای کمک به حل این بحران اعلام می‌کند. متاسفیم که دولت عربستان هنوز هم در پی راه‌حل نظامی برای یمن است در صورتی که می‌داند و بعد از مدت‌ها متوجه شده است جنگ جز کشتار مردم بیگناه و غیرنظامی و جز آسیب زدن به ملل منطقه و امنیت منطقه حاصل دیگری ندارد. هر چه زودتر دولت عربستان سعودی پایبندی خودش را به راه‌حل‌های سیاسی نشان دهد و به این جنگ خانمانسوز پایان دهد هم برای این کشور و هم برای منطقه و صلح و امنیت منطقه بهتر است.

* آن کشوری که باید پذیرفته شود به برجام برگردد دولت آمریکاست

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و اظهارات وی درباره گفت‌وگوهای وین و ملاقاتش با حسین امیرعبداللهیان نیز بیان کرد: ایران عضو برجام است و در چارچوب برجام اقدامات خودش را انجام داده است. آن کشوری که باید پذیرفته شود به برجام برگردد دولت آمریکاست که از برجام خارج شده است و ما به عنوان عضوی از برجام برخی از اقدامات جبرانی خود را با توجه به بندهای خود برجام متوقف کردیم که این‌ها هم قبلا گفته شده است.

وی ادامه داد: آقای انریکه مورا ملاقاتی را هم با آقای دکتر امیرعبداللهیان داشتند که ایشان هم نظرات رئیس جمهور را علاوه بر ملاقات‌هایی که در وزارت خارجه داشت، بیان کرد و مواضع آقای دکتر رئیسی هم با صراحت و شفافیت در نطق تحلیف ایشان گفته شد و چیزی بیش از آن گمانه زنی است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره معرفی کابینه دولت جدید نیز گفت: اجازه دهید دفتر رئیس جمهور در این خصوص اظهارنظر کنند.

 

 

*  تمامی مساعی خود را به کار خواهیم گرفت که به نماینده جدید دبیرکل در امور یمن کمک کنیم

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تعیین نماینده جدید دبیرکل سازمان ملل در امور یمن اظهار داشت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل همکاری‌های گسترده‌ای را داشتیم و قطعا با نماینده ویژه سازمان ملل که برای ما چهره شناخته شده‌ای است همکاری نزدیک خود را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: امیدواریم نماینده جدید بتواند در چارچوب حقوق بین‌الملل و توافقات قبلی و رعایت حقوق مردم یمن به این جنگ خانمانسوز پایان دهد و قطعا تمامی مساعی خود را به کار خواهیم گرفت که به نماینده جدید کمک کنیم.

خطیب‌زاده یادآور شد: البته طبیعی است که تغییر نماینده به خودی خود نتیجه بخش نخواهد بود مگر این‌که با تغییر رویکرد در کشورهایی که امروز در جنگ علیه مردم یمن حضور دارند، همراه باشد، چه کشورهایی که مستقیم در جنگ با مردم یمن هستند و چه کشورهایی مثل انگلیس که از این فضا استفاده می‌کنند و به فروش سلاح‌های خودشان بر علیه مردم یمن به این کشورهای متجاوز ادامه داده‌اند.

* نگاه ایران به عراق کاملا شناخته شده است

 به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مناسبات ایران با منطقه کردستان عراق نیز که سؤال خبرنگاری بود بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران نگاهش به کشور عراق یک نگاه کاملا شناخته شده است. سیاست ما احترام به تمامیت ارضی عراق و وحدت سرزمینی این کشور است و یک سیاست غیرقابل تغییر است. در عین حال ما روابط بسیار نزدیکی را با گروه‌های مختلف در عراق از جمله با دوستانمان در اقلیم داریم و در این میان هم تفاوتی بین گروه‌های مختلف کرد وجود ندارد.

وی افزود: روابط جمهوری اسلامی ایران دیرینه و شناخته شده است و دارای پیوندهای خویشاوندی و همواره تلاش خود را کرده‌ایم که در چارچوب روابط و همکاری‌هایی که داشتیم بتوانیم نقش موثری را در صلح و امنیت این منطقه نیز داشته باشیم.

*حیات و ممات رژیم صهیونیستی در بحران افکنی، خشونت و ترور است

 خطیب‌زاده درباره امضای تفاهمنامه‌ای بین بحرین و رژیم صهیونیستی برای همکاری در مقابله با ایران که سؤال یکی دیگر از خبرنگاران بود بیان کرد: رژیم اشغالگر ریشه چند دهه‌ای ناامنی، ترور و خشونت در منطقه و جهان بوده است. این رژیم سمبل یک رژیم نامشروع و بی آبرو در نظام بین‌الملل بوده و تمامی کشورهایی که با محاسبه اشتباه، خودشان را به رژیم اشغالگر قدس نزدیک کردند، متاسفانه نه تنها گرد این ناامنی و بی آبرویی دامن آنها را هم می‌گیرد، بلکه خودشان هم به عنوان منبع ترور و ناامنی به دنیا و منطقه معرفی می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: رژیم صهیونیستی جایی پا نگذاشته مگر بلافاصله در آنجا ناامنی بوده است. علتش هم یک علت واضح است، چون حیات و ممات این رژیم در بحران افکنی، خشونت، خونریزی و ترور است. ناآرامی است که به این رژیم اجازه می‌دهد به حیات نامشروع خودش ادامه دهد. رژیم اشغالگر قدس در حضیض مشروعیت خودش به سر می‌برد و یک اشتباه محاسباتی بسیار بد است اگر کسی فکر کند با تمسک به این رژیم نامشروع می‌تواند برای خودش امنیت بخرد.

وی تصریح کرد: امنیتی که رژیم اشغالگر قدس از کشورهای فرامنطقه‌ای می‌خرد به گرانترین وجه ممکن به آنهایی که اعتماد به نفس ندارند می‌فروشد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها نشان داده بدون هیچ گونه اغراقی که در خصوص امنیت ملی خودش با هیچ کسی در هیچ نقطه‌ای مصالحه نمی‌کند و با کسی هم شوخی ندارد. همگان بدانند که جمهوری اسلامی ایران با زبان منطق و در عین حال زبان قاطع از منافع خودش و مردم خودش دفاع می‌کند.

*  امنیت افغانستان، امنیت ماست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین تحولات مربوط به ابتکار تهران در خصوص افغانستان نیز بیان کرد: ما رایزنی‌های گسترده‌ای را در سطح اعلامی و غیراعلامی داریم. در سطح اعلامی برخی از سفرها و رایزنی‌ها به اطلاع عزیزان رسانده شده است. سفری که طاهریان فرد به عنوان نماینده ویژه ایران به پاکستان و افغانستان داشته است، اما گفت‌وگوهای منظمی در سطوح مختلف توسط جهات و نهادهای ذیربط انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: امنیت افغانستان، امنیت ماست ولذا با دقت و جزییات مسائل را پیگیری می‌کنیم. تنها راه برای صلح افغانستان، یک دولت فراگیر است، دولتی به شمول همه نیروها و این همان ابتکار صلح تهران بود که بتوانیم در یک بستر کاملا منطقی، فضایی را آماده کنیم که گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی شکل بگیرد و مردم افغانستان در خصوص آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

به گفته خطیب‌زاده تنها مسیر صلح در افغانستان همین مسیر است. نه تنها آماده برگزاری دور دوم ابتکار صلح تهران هستیم بلکه تمامی اقدامات را انجام می‌دهیم که بتوانیم میزبان کشورهای همسایه افغانستان باشیم برای این‌که نگرانی‌ها و موضوعات مشترکمان را با کمک برادران در افغانستان مرتفع کنیم. 

وی افزود: مهمترین موضوع در اینجا رعایت حقوق مردم افغانستان است که باید از این نزاع و برادرکشی به دور باشند و مرزها باید مرزهای صلح و امنیت باشد و همه گروه‌ها باید اعلام کنند به قانون پایبند هستند و همه باید اعلام کنند به افغانستان به عنوان همراه خوبی در منطقه پایبند هستند.

خطیب‌زاده اضافه کرد: این‌ها همان مسیری است که ایران در این مدت طی کرده، گفت‌وگوها را تسهیل کرده و دسترسی‌ها را برای همه طرف‌های افغانستانی به صورت یکسان و منصفانه فراهم آورده است و ما به عنوان همسایه افغانستان همین مسیر را ادامه می‌دهیم و به همه کشورها نیز توصیه می‌کنیم از اقداماتی که شائبه آن را پیش می‌آورد که برای آینده افغانستان می‌خواهند دخالتی در تصمیم گیری داشته باشند فاصله بگیرند و توجه نمی‌کنند که جغرافیای افغانستان باید همواره جغرافیای صلح بماند و گروه‌های تندرو نباید اجازه پیدا کنند از این جغرافیا بر علیه ملل منطقه و مردم افغانستان استفاده کنند.

 

 

* اعزام زائر به عربستان و عراق

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری اعزام زائر به عربستان نیز بیان کرد: درباره اعزام زوار به عربستان و همچنین کشور عراق گفت‌وگوها در سطوح مختلفی توسط بخش‌های مختلف انجام شده است. سازمان حج به خاطر موضوع کرونا به تنهایی نمی‌توانسته این کار را جلو ببرد و دوستان زحمات زیادی کشیدند. اما شرایط خاص و ویژه است. در هر دو مورد وزارت خارجه تلاش خود را کرده که بتواند زمینه‌های لازم را فراهم بیاورد. 

* مرزهای ایران همواره باید آرام بماند

وی همچنین درباره وضعیت مرزهای ایران و حضور طالبان در برخی از نقاط مرزی کشور گفت: برخی از نواحی مرزی ما به خاطر تحولات موجود در افغانستان گاها دچار یکسری تحولات بوده، ولی این مرزها همواره در طی این مدت با همت مرزداران غیور و ارتشیان دلاور مرزهای آرامی بوده است و ما همواره تلاش کرده‌ایم که این پیام مقتدرانه را بدهیم که مرزهای ایران همواره باید آرام بماند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره این‌که گفت‌وگوهای بین الافغانی به شمول چه گروه‌هایی است؟ نیز اظهار داشت: قطعا گروه طالبان هم بخشی از آینده افغانستان است. ما گفته‌ایم که برای تسهیل گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی پایبند هستیم و تلاش می‌کنیم که صدای همه شنیده شود.

*  ایران در خصوص امنیت کشتی‌های تجاری خودش سکوت نخواهد کرد

  به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی درباره اتهامات بی اساسی که اخیرا علیه ایران در خصوص کشتی صهیونیستی مطرح شد نیز بیان کرد: اتهامات بی اساسی که با سناریوسازی رژیم صهیونیستی صورت گرفته که همراه شده با این اظهارات و بیانیه‌های بی اعتبار، نزد جمهوری اسلامی ایران مردود است. ایران به عنوان پایه اساسی امنیت و صلح در منطقه پیرامونی از جمله خلیج فارس به عنوان کشوری است که در تمامی راه‌حل‌ها و حوزه‌هایی که به امنیت و صلح این آبراه بین‌المللی و استراتژیک نقش عمده‌ای داشته و هیچکس نمی‌تواند این نقش را نادیده بگیرد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: آن‌چه ما می‌گوییم فراتر از خلیج فارس است. متاسفانه در دریای سرخ و حوزه‌های بین‌المللی شاهد تروریسم دولتی رژیم اشغالگر قدس با سکوت حمایت آمیز برخی از این کشورها به ویژه آمریکا و انگلیس هستیم. به طور جدی اخطار می‌دهیم که توجه داشته باشند جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت کشتی‌های تجاری خودش سکوت نخواهد کرد و هر اقدامی که جامع به امنیت کشتی‌های تجاری و صلح و ثبات نیندیشد قطعا راه به جایی نخواهد برد.

* گفت‌وگوها با عربستان سعودی

وی در پاسخ به پرسشی درباره گفت‌وگوها با عربستان و آخرین وضعیت آن و این‌که آیا منتظر تشکیل دولت جدید در ایران است نیز گفت: گفت‌وگوها با عربستان در چند دور در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شده است و سؤالات مهمی پیش روی دو طرف برای گفت‌وگو بوده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: ما در ایران فکر می‌کنیم در یک مسیر مبتنی بر گفت‌وگو و حل و فصل موضوعات فیمابین می‌توانیم به یک نگاه مشترک در مورد برخی از موضوعات برسیم. البته نقاط اختلافی مثل هر دو کشور دیگری لازم نیست همه در یک جا حل شود و شاید هیچ گاه هم مرتفع نشود. ولی فکر می‌کنیم که اگر عربستان سعودی به این پیام جمهوری اسلامی ایران توجه لازم را داشته باشد که منطقه ما منطقه‌ای است که صرفا ترتیبات منطقه‌ای بین کشورهای منطقه می‌تواند آن را به یک راه‌حل فراگیر و دائمی برساند، ما فکر می‌کنیم این گفت‌وگوها به نقطه خوبی خواهد رسید.

وی افزود: طبیعتا به محض این‌که تحول جدیدی باشد اطلاع رسانی خواهم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول