اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

10 شب 10 منبر| علوی تهرانی: کم‌ترین و بیش‌ترین دستاورد قرب الهی

حجت‌الاسلام علوی تهرانی گفت: یکی از مهمترین عناوینی که برای انسان در قرآن ذکر شده و یکی از بالاترین جایگاه‌ها ذکر شده برای انسان، مقام قرب الهی است. کمترین دستاورد این منزلگاه، دعاست. بالاترین هم عاشقی خداست.

10 شب 10 منبر| علوی تهرانی: کم‌ترین و بیش‌ترین دستاورد قرب الهی

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم عزاداری شب اول محرم هیأت فارس‌المومنین(ع) شب گذشته دوشنبه ۱۸ مردادماه با پیش‌منبرخوانی حسین ارضی، سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی و مرثیه‌خوانی حیدر خمسه و روح‌الله بهمنی در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی در این مراسم طی سخنرانی با موضوع اوصاف مقربان اظهار داشت: یکی از مهمترین عناوینی که برای انسان در قرآن ذکر شده است و یکی از بالاترین جایگاه‌ها ذکر شده برای انسان، مقام قرب الهی است. امسال بنا داریم بگوییم چه کنیم تا جز مقربان باشیم؟

این استاد اخلاق افزود: کمترین دستاورد این منزلگاه این است که دعای شما اجابت می‌شود. در آیه ۱۸۶ بقره داریم: «وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی‏ وَ لْیُؤْمِنُوا بی‏ لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ؛ و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند ، ( بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند ، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند ( و به مقصد برسند)!»

وی گفت: اگر دعا می‌کنیم و دعای مستجاب نمی‌شود شاید برای این باشد که در این جایگاه قرار نداریم. گاهی با وسایل ارتباطی تلاش می‌کنیم تا با فردی ارتباط برقرار شود اما میسر نیست زیرا جای ما بد است و باید جایش را تغییر دهیم.

علوی تهرانی تصریح کرد: کسی که در مقام قرب الهی قرار گیرد، عاشق خداست. عاشق خدا به شعر و شاعری و حلقه ذکر نیست، به ادعای گزاف نیست بلکه به سلوک و مجاهدت است تا فرد به قرب الهی برسد.

این استاد اخلاق افزود: در قرآن داریم: «وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا ؛ و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است.» مراد از این قرب الهی، قرب تکوینی نیست. خداوند می‌فرماید من از رگ گردن به این‌ها نزدیک‌تر هستم اما این نزدیکی مراد نیست زیرا این تکوینی است. نزدکی فامیلی هم مدنظر نیست. قرب زمانی و مکانی هم ملاک نیست بلکه قرب الهی به معنای منزلتی است یعنی می‌توان به منزلگاه خداوند نزدیک شد و برای این امر باید در جایگاهی قرار گیریم.

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

صوت روضه‌خوانی حیدر خمسه

 

 

صوت نوحه‌خوانی روح‌الله بهمنی

 

 

مراسم عزاداری هیأت فارس المومنین از شب اول محرم دوشنبه ۱۸ مردادماه به مدت ۱۰ شب از ساعت ۲۱ در فضای باز دانشگاه تربیت بدنی دانشگاه تهران واقع در خیابان کارگر شمالی، بالاتر از خیابان پانزدهم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول