اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

قمی: غصه‌داریم که کتاب در سبد محافل عزاداری کمرنگ است

رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در حال حاضر قدرت خرید مردم پایین است و معلوم می‌شود که مدیر یک خانواده از نان خانه نخواهد زد و از سهم کتاب کم خواهد کرد. بنابراین باید غصه‌دار و نگران باشیم.

قمی: غصه‌داریم که کتاب در سبد محافل عزاداری کمرنگ است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از نمایشگاه مجازی «نسل حسینی» با محوریت کتاب‌های محرم صبح امروز با حضور حجت الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری، علی‌اکبر شیروانی مدیرعامل انتشارات سوره مهر و محمد حمزه‌زاده در حوزه هنری برگزار شد.

* در سده گذشته کسانی را که در کار تولید و نشر کتاب عاشورایی بوده‌اند، کمتر به‌عنوان خادم سیدالشهدا (ع) می‌شناختند

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در این مراسم با ابراز تاسف از اینکه کتاب در سبد گسترده و رنگارنگ خادمین محافل عزاداری، پیش از این کمرنگ بوده اظهار داشت: مردم، همه مسئول سیاهی و مشکی‌پوش کردن حسینیه و بیرون هیأت را خادم امام حسین (ع) می‌دانند. یعنی همه ذهنیت اجتماعی او را مفتخر به خادم‌الحسین‌بودن می‌داند. این ذهنیت درباره کسی که ماسک توزیع می‌کند یا دستان مردم را ضدعفونی می‌کند هم وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه شاعر و نوحه‌خوان و سینه‌زن هم همگی خادم‌الحسین هستند، اما در سده اخیر، به‌طور عرفی و ذهنی، شرایطی وجود داشته که باعث می‌شود غصه بخوریم عنوان کرد: در سده گذشته کسانی را که در کار تولید و نشر کتاب عاشورایی بوده‌اند، کمتر به‌عنوان خادم سیدالشهدا (ع) می‌شناختند، اما به قید کتابت‌کشیدن معرفت و معارف قدسی عاشورا، با کتاب اتفاق می‌افتد. این مسیری است که خدا برای هدایت بشر انتخاب کرده و معجزه پیامبر آخرالزمانش هم از جنس کتاب است. ما هم هر جا کتاب را دست‌کم گرفتیم، ضرر کردیم. این مساله به‌طور خاص در امر ترویج فرهنگ عاشورایی باعث ضرر و افسوس است.

* پیوند ماجرای کتاب به محافل عزاداری، اتفاق مبارکی است 

رئیس سازمان تبلیغات با بیان اینکه نواهایی که از بلندگوها شنیده می‌شوند و پرچم‌هایی که به در خانه‌هایمان می‌زنیم، همه حال و هوای محرم و عزاداری امام حسین (ع) را القا می‌کنند، تصریح کرد: تعمق در معارف عاشورایی با معرفت امکان‌پذیر می‌شوند و معرفت هم مسیر و قالب مشخص خود را دارد که کتاب است. پس این‌که ماجرای کتاب را به محافل عزاداری پیوند بزنیم، اتفاق خیلی مبارکی است و یک گام رو به جلو محسوب می‌شود.

حجت الاسلام قمی با متذکر شدن این مطلب که از مخاطب کودک تا بزرگسال، تولید و توزیع کتاب عاشورایی، یک‌ضرورت است، ابراز داشت: جای غصه‌خوردن است اگر به کتاب و معرفت کم اهمیتی کنیم. به همین‌دلیل عزم کرده‌ایم این نقصان را برطرف کنیم و طی امسال و سال آینده منبر و کتاب را تقویت کنیم. 

وی در راستای تقویت این مسیر خاطر نشان کرد: در حال حاضر قدرت خرید مردم پایین است و معلوم می‌شود که مدیر یک خانواده از نان خانه نخواهد زد و از سهم کتاب کم خواهد کرد. بنابراین باید غصه‌دار و نگران باشیم.

*  باید برای نذر کتاب هم تلاش کنیم

وی به نکته‌ای اشاره کرد و گفت: به یک نکته مهم هم در عزاداری‌ها توجه کنیم؛ این‌که علاوه بر پرچم و غذای نذری، باید برای نذر کتاب هم تلاش کنیم.

در این برنامه پایگاه اینترنتی نمایشگاه مجازی نسل حسینی افتتاح شد.علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنی naslehosseini.ir  آثار مورد نظر خود را تهیه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول