اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

معرفی برگزیدگان جایزه جهانی 114/ باید معارف قرآن را جهانی کنیم

آیین اختتامیه اولین دوره جایزه جهانی 114 برگزار شد و طی آن 14 برگزیده از میان 500 شرکت‌کننده معرفی و تجلیل شدند.

معرفی برگزیدگان جایزه جهانی 114/ باید معارف قرآن را جهانی کنیم

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس مراسم اختتامیه اولین دوره «جایزه جهانی ۱۱۴» با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در محل سالن همایش‌های مجمع جهانی اهل بیت (ع) برگزار شد.

اولین دوره جایزه جهانی ۱۱۴ به همت مجمع جهانی اهل بیت (ع) با هدف جمع‌آوری و حمایت از فعالیت‌ها و آثار برتر قرآنی برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله «رضا رمضانی» با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری و شرکت‌کنندگان در اولین دوره «جایزه جهانی ۱۱۴» اظهار داشت: جامعه مسلمان روز به روز باید بیشتر با قرآن انس پیدا کند، چون قرآن برای فرد، جامعه و خانواده کتاب قانون، انسان، هدایت، ذکر و نجات بخش است.

وی ادامه داد: اگر کسی می‌خواهد در همه ابعاد و ساحت‌های وجودی به سعادت واقعی و غنای معنوی و فکری برسد، بدون قرآن امکان وجود ندارد. قرآن تجلی حق تعالی است و خدای متعال به حسب نیاز‌های واقعی انسان، آنچه که انسان را به رشد و ارتقای معنوی و جایگاه و قله انسانیت می‌رساند در قرآن برای انسان در نظر گرفته است و قوانین مربوط به آن‌ها را ذکر کرده است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در ادامه گفت: قرآن از زمان نزول مورد نظر موافقان و مخالفان بوده است. مخالفان همیشه در صدد بودند تا اشکالات و نقد‌هایی به آن وارد کنند، اما تاکنون نتوانسته اند. برخی گمان کرده اند که می‌توانند بر قرآن اشکال وارد کنند در حالی که قرآن می‌فرماید «وَ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ» یعنی اگر همه جمع شوند، یک سوره قرآن را نمی‌توانند بیاورند.

وی اظهار داشت: از دریچه‌های مختلف از منظر کسانی که قرآن را به دقت بررسی کرده اند، این کتاب آسمانی معجزه است. مباحث معرفتی، اخلاقی، علمی، انسان شناسی، فرهنگ شناسی و آنچه می‌تواند در هدایت انسان نقش داشته باشد، در قرآن آمده است.

آیت‌الله رمضانی درباره فعالیت‌های قرآنی پس از انقلاب اسلامی ایران گفت: در طی ۴۲ سال انقلاب اسلامی ایران حرکت‌های بزرگی درباره قرآن انجام پذیرفته است. در حوزه‌های علمی و دانشگاهی، تأسیس رشته‌های مربوط به تفسیر و علوم قرآن و مؤسسات تحقیقاتی کار‌های خوبی انجام شده است، به صورت مفصل در موضوعات مختلف بحث‌های فراوانی داشته‌اند و به جامعه علمی و بین‌المللی عرضه کرده‌اند. گرچه هر آنچه انجام شده باز هم ذره‌ای از اقیانوس بی‌کران قرآن به تصویر کشیده نشده است. قرآن جلوه بی حد حضرت حق است و باید هر از گاهی با دقت‌های جدیدتر به حوزه‌های مختلف آن پرداخته شود. همچنین فعالیت‌ها و کار‌های هنری فاخر در رابطه با قرآن در دنیا انجام شده است.

وی درباره برگزاری «اولین دوره جایزه جهانی ۱۱۴ اظهار داشت: برگزاری اولین دوره جایزه جهانی ۱۱۴ این کار ارزشمند با این استقبال بی نظیری که صورت گرفت و ۵۰۰ اثر فاخر از دنیا ارسال و با داوری‌های قوی ارزیابی شد، می‌تواند شروع مبارکی باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: مهم این است که پیروان اهل بیت (ع) در دنیا بیشتر با قرآن انس بگیرند و با این کتاب آسمانی ارتباط داشته باشند. چون قرآن کتاب نجات بخش برای جهان بشری است و اگر انسان بخواهد رهایی پیدا کند باید این کتاب را به عنوان منبع قرار دهد.

وی در پایان اظهار داشت: یاد و خاطره مفسر بزرگوار آیت الله تسخیری را که ایام سالگرد رحلت ایشان است را گرامی می‌داریم. ایشان زبان گویای اسلام و تشیع بودند. امیدوارم خداوند تمام کسانی که به قرآن خدمت کرده اند را با قرآن محشور کند و انس با قرآن را در میان مسلمانان افزایش دهد و این ویروس منحوس کرونا را که جامعه بشری را با اختلالاتی مواجه کرده از بین ببرد و صحت و سلامت به همه بشریت برگردد.

زارعان: ۵۰۰ اثر به اولین دوره جایزه جهانی ۱۱۴ رسید

حجت‌الاسلام «محمدجواد زارعان» معاون امور بین الملل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در این مراسم با اشاره به شرایط برگزاری مراسم اختتامیه جایزه جهانی ۱۱۴ اظهار کرد: شرایط کرونایی موجب شد که برگزاری مراسم اختامیه جایزه جهانی ۱۱۴ به صورت حضوری محدود باشد و این مراسم به صورت گسترده در فضای مجازی پخش شود.

وی ادامه داد: مجمع جهانی اهل بیت (ع) براساس ماموریت اصلی اش به ابعاد مختلف حیات شیعیان در سراسر جهان توجه دارد و این مجمع در این راستا پرداختن به مسائل قرآنی را در جزو فعالیت‌های خودش قرار داد و مجمع در طول سه دهه اخیر به چاپ و ترجمه قرآن کریم و نیز چاپ و ترجمه کتاب‌های تفسیری اهتمام داشت.

معاون امور بین الملل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: در مجمع جهانی اهل بیت (ع) شخصیت‌های قرآنی همچون آیت الله آصفی و آیت الله تسخیری حضور داشتند که آن‌ها در حیات خود به بحث‌های قرآنی پرداختند.

زارعان با اشاره به انگیزه راه اندازی جایزه جهانی ۱۱۴ اظهار کرد: در کنار فعالیت‌های بین المللی قرآن که نهاد‌های مختلف انجام می‌دهند، مجمع جهانی اهل بیت (ع) تصمیم گرفت که برنامه‌ای ویژه جوامع شیعی داشته باشد و وضعیت قرآنی شیعیان را ارتقا بدهد و طرح جایزه جهانی ۱۱۴ در این راستا بود.

وی ادامه داد: در جایزه جهانی ۱۱۴ از شیعیان در نقاط مختلف جهان خواسته شد که آثار خود را بفرستند تا آثار برگزیده مورد تقدیر قرار بگیرند. با کمترین تبلیغات در بازه زمانی کمتر از چهار ماه بیش از ۵۰۰ اثر به دست ما رسید که بسیاری از آن‌ها جزو آثار ارزنده بودند. از ۵۰۰ اثر حدود ۲۰۰ اثر در داوری اول و ۱۴ اثر در داوری نهایی جزو آثار برتر قرار گرفتند.

دبیر جایزه جهانی ۱۱۴ خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال‌های آتی، جایزه جهانی ۱۱۴ با قوت بیشتر ادامه داشته باشد.

اسدی: جایزه جهانی ۱۱۴ در قالب جدیدی در سطح بین‌الملل برگزار شد

رئیس هیأت داوری جایزه جهانی ۱۱۴ در این مراسم اظهار داشت: مجمع خدمات قرآنی در طول این دهه‌ها داشته و کار‌های فاخری انجام داده است. ایده جایزه جهانی ۱۱۴ این بود که قالب جدیدی در فعالیت‌های قرآنی در سطح بین‌المللی ایجاد شود.

«حسین اسدی» افزود: در سیاست‌گذاری به این مسئله رسیدیم که این برنامه در قالب رسانه‌ای و هنری و با موضوع قرآن و توزیع و پخش محصولات قرآنی انجام شود. مسابقات مختلفی از سوی ایران در کشورمان و سایر کشور‌ها انجام می‌شود که همه آن‌ها مسابقات عمومی هستند و برادران و خواهران اهل سنت نیز شرکت می‌کنند، اما جایزه جهانی ۱۱۴ ویژه خانواده پیروان اهل بیت (ع) در جهان است.

وی افزود: جذابیت رشته‌ها در قالب روز در حوزه تبلیغ و ترویج، کلیپ، موشن گرافی، تولیدات رادیویی، عکس نوشت و ... از ویژگی‌ها آن است.  همچنین فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، منبر و سخنرانی مذهبی، محافل قرآنی، برگزاری جلسات خانگی قرآنی، جزء خوانی، کلاس‌های معارفی و بیان تفسیر نیز از بخش‌های این مسابقه بود. بسیاری از کاربران امکان تولید محتوا در فضای مجازی دارند که باید آن‌ها را تشویق کرد و در طی برگزاری اولین دوره جایزه جهانی ۱۱۴ دیدیم که دریای از استعداد در پیروان اهل بیت (ع) وجود دارد.

رئیس هیأت داوری جایزه جهانی ۱۱۴ در تشریح آثار ارائه شده به اولین دوره جایزه جهانی ۱۱۴ اظهار داشت: بیش از ۵۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که دور از انتظار بود. مرکز ثقل برنامه، ماه رمضان بود و این مقدار استقبال خیلی خوب بود. آثار در سه مرحله با حضور داورانی از شخصیت‌های جهانی قرآنی ارزیابی شد و ۲۲ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد و از این تعداد ۱۴ اثر انتخاب شدند که در این جلسه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

نعمانی: مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اقداماتش تهمت‌ها را از شیعیان زدود

حجت الاسلام «محمدسعید نعمانی» در این مراسم با اشاره به حدیث ثقلین اظهار کرد: براساس حدیث ثقلین از رسول اکرم (ص)، قرآن و عترت دو رکن اساسی اسلام هستند که مایه وحدت امت اسلامی می‌باشند. اما دست‌هایی آمدند که بین این دو رکن جدایی بیندازند.

وی ادامه داد: تهمت‌هایی به پیروان مکتب اهل بیت (ع) زدند که آن‌ها از قرآن دور هستند و با این کتاب آسمانی، انس ندارند. حتی گفته می‌شد که شیعیان، قرآن دیگری دارند و این اقدام، توطئه بزرگی برای ایجاد تفرقه در امت اسلامی بود.

مدیر مجمع الفکر الاسلامی افزود: باید از مجمع جهانی اهل بیت (ع) بابت اقداماتش در حوزه قرآن تشکر کرد که این اقدامات سهم بزرگی در زدودن تهمت‌ها از شیعیان در حوزه قرآن داشت. در ابتدای انقلاب اسلامی قرآن عثمان طه به نام جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسید و در نمایشگاه‌ها در کشور‌های مختلف عرضه شد تا به تهمت‌های زده شده به شیعیان پاسخ داده شود.

نعمانی با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه در ترویج مکتب اهل بیت (ع) اظهار کرد: حوزه قم در کنار حوزه نجف دو بال برای جهان تشیع هستند که این حوزه ها، مکتب اهل بیت (ع) را ترویج می‌کنند.

وی ادامه داد: کتاب «المتخصر المفید فی تفسیر القرآن المجید» یادگاری از استاد ما شهید آیت الله العظمی محمد باقر صدر است که این شهید نگارش تفسیر را به مرحوم آیت الله تسخیری پیشنهاد داد. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ۱۰ جزء از این کتاب تفسیری آماده شد و پس از پیروزی انقلاب با توجه به مشغولیت‌های آیت الله تسخیری، تکمیل مابقی مجلدات به تاخیر افتاد، اما در نهایت مرحوم آیت الله تسخیری و من با همکاری یکدیگر کتاب «المتخصر المفید فی تفسیر القرآن المجید» را به پایان رساندیم. من حدود بیش از پنج دهه افتخار دوستی با مرحوم آیت الله تسخیری را از حوزه نجف داشتم.

مدیر مجمع الفکر الاسلامی خاطرنشان کرد: از اقدامات مجمع جهانی اهل بیت (ع) تشکر می‌کنم که برای ارتقای وضعیت شیعیان تلاش می‌کند.

مصطفوی: وظیفه ما در گام دوم انقلاب این است که معارف و ارزش‌های قرآن را جهانی کنیم

قائم مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در این مراسم اظهار داشت: مایه افتخار جمهوری اسلامی ایران است که شاهد برگزاری اولین دوره جایزه جهانی ۱۱۴ هستیم.

«سید مهدی مصطفوی» قائم مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری درباره متروک بودن قرآن در عصر پهلوی گفت: قبل از انقلاب، تلاش حکومت پهلوی این بود که زندگی اجتماعی و فردی مسلمانان را از ارزش‌های قرآنی دور کند. حکومت پهلوی به دنبال قانونی بود که قسم به قرآن از ضوابط نمایندگان مجلس و دولت حذف شود که با مقاومت و ایستادگی روحانیت از این کار منصرف شدند.

وی افزود: رژیم پهلوی می‌خواست قرآن مهجور باقی بماند، اما نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ارزش‌های قرآنی شکل گرفت؛ هم شخصیت‌های نظام و هم قوانین و ساختار‌ها بر ارزش‌های قرآنی مبتنی است. تلاش نظام جمهوری اسلامی ایران این است که قرآن در عرصه شناخت و رفتار افراد و اجتماع پیاده شود. معرفی و آشنایی با قرآن و تعمیق آشنایی قرآنی با برنامه‌های آموزشی و هنری از طریق رسانه ها، مجلات و انتقال معارف قرآنی و آشنایی با این کتاب آسمانی در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است.

مصطفوی تأکید کرد: امروز شاهد هستیم که از مرحله دبستان تا انتهای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی در رشته‌های مختلف آموزش قرآن وجود دارد. اساتید قرآنی و کتاب‌های فاخری درباره معارف قرآن وجود دارد؛ همچنین پایان نامه‌ها و تحقیقات قرآنی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما بسیار افتخار آمیز است.

وی با اشاره به رسالت شیعیان در گام دوم انقلاب درباره انقلاب اظهار داشت: در گام دوم انقلاب وظیفه ما این است که بتوانیم معارف و ارزش‌های قرآنی را جهانی کنیم و لازمه جهانی کردن قرآن آن است که تمام ظرفیت‌های نظام با محتوای معارف قرآنی ممزوج شود.

قائم مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری عنوان کرد: می‌توانیم بگوییم که تها کشوری در دنیا هستیم که مسئولین، قوانین و ساختار نظام مبتنی بر معارف قرآن است لذا مسئولین باید آشنا و معتقد به معارف و ارزش‌های قرآنی باشند و قوانین نیز باید مبتنی بر آموزه‌های این کتاب آسمانی باشد.

وی همچنین در ادامه گفت: تلاش ما این خواهد بود تا ارزش‌های قرآن را در تمام ارکان نظام وارد کنیم.

مصطفوی درباره تلاش‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره فعالیت‌های قرآنی گفت: از قدم‌های مبارک شورای عالی انقلاب فرهنگی این بود که فعالیت‌های قرآنی را در قالب قانون جامع تدوین کرد و در عرصه‌های مختلف کمسیون‌های تخصصی شکل گرفت. این ساختار برای معرفی و آشنا کردن مخاطبان با قرآن و راسخ کردن ایمان و اعتقاد مردم با ارزش‌های قرآن شکل گرفت.

وی همچنین اظهار داشت: از مسئولین مجمع جهانی اهل بیت (ع) قدردانی می‌کنم که در مراسم اختتامیه اولین دوره جایزه جهانی ۱۱۴ از زحمات قرآنی آیت الله تسخیری و آیت الله نعمانی تجلیل می‌کند. مرحوم آیت الله تسخیری از نمونه‌های بارز شخصیت‌های بود که قرآن را در اجلاس‌های بین المللی معرفی می‌کرد و مبانی ایشان مبتنی بر مبانی قرآن بود. همچنین آن مرحوم افتخار جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران بود.

برگزیدگان جایزه جهانی ۱۱۴ معرفی شدند

در این مراسم برگزیدگان جایزه جهانی ۱۱۴ در بخش‌های مؤسسات و مراکز قرآنی (اشخاص حقوقی) و مبلغان قرآنی (اشخاص حقیقی)، معرفی شدند.

براساس این گزارش در بخش موسسات و مراکز قرآنی (اشخاص حقوقی)، رتبه اول به دارالسیده الرقیه للقرآن الکریم از عربستان، رتبه دوم به موسسه السبیل القرآن از هندوستان، رتبه سوم به موسسه النون القرآنیه از یمن و رتبه چهارم به موسسه تراتیل الفجر از عربستان، رسید. همچنین در این بخش مجمع اهل بیت (ع) از عراق، مرکز اهل بیت (ع) پرتغال و جمعیت نسیم از آلبانی به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

در بخش مبلغان قرآنی (اشخاص حقیقی)، رتبه اول به شیخ ابرار حسین گلگتی از پاکستان رسید. در این بخش خانم فاطمه رعد از ایالات متحده آمریکا، دکتر علی ابوالخیر از مصر، خانم سیده ام الفروه نقوی از انگلستان، خانم منی نزار احمد ابراهیم از عراق، شیخ سلیم اکبر از کانادا و خانم معصومه جامیز آقایف از جمهوری آذربایجان به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند. همچنین آقای سید صادق الشرفی از یمن به عنوان مهمان افتخاری (ضیف الشرف) اولین دوره جایزه جهانی ۱۱۴ مورد قدردانی قرار گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول